عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورو در پتروشیمی فارابی ماهشهر پس از برجام

عصر بازار- مدیرعامل پتروشیمی فارابی در ماهشهر گفت: این مجتمع در سال ۹۵ موفقیت‌های قابل ملاحظه ای از کاهش زیان ۳۸ درصدی و رکورد‌‌زنی در تولید تا سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی در شرایط پسابرجام را کسب کرده است.

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورو در پتروشیمی فارابی ماهشهر پس از برجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سید ابراهیم سقایی با اشاره به کاهش زیان این شرکت در یک سال گذشته اظهارکرد: این شرکت پارسال موفق شد بیش از 38 درصد تعدیل مثبت و یا کاهش زیان داشته باشد.
    وی افزود: آمار و ارقام در حوزه مالی نشان می دهد زیان ناخالص این شرکت در سال 95 نسبت به 94 به میزان 88درصد و به عبارتی به مبلغ 155میلیارد و 334میلیون ریال کاهش و زیان عملیاتی سال 95 نسبت به سال 94 به میزان 38درصد و به عبارتی به مبلغ 129میلیارد و 391 میلیون ریال کاهش داشته است.
    مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به بدهی 95 میلیارد ریالی به پتروشیمی بوعلی سینا گفت: این پتروشیمی 90 میلیارد ریال بدهی معوقه به پتروشیمی بوعلی داشت که تا زمستان 95 موفق به پرداخت بیش از 70 میلیارد ریال از این بدهی شدیم.
    وی با اشاره به ارتقای رتبه کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی در بین شرکت‌های بورسی گفت: رتبه کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی پتروشیمی فارابی در بین شرکت‌های بورسی از رتبه 155 به 96 از دیگر دستاورد های این شرکت در سال 95 بود.

    ** حضور موثر در بازارهای خارجی
    سقایی، سیاست پتروشیمی فارابی را در دست گرفتن بازارهای خارجی عنوان کرد و افزود: پتروشیمی فارابی با حضور چشمگیر دوباره در بازارهای داخلی و خارجی موفق شد در سال 95 میزان صادرات PAF را 53 درصد نسبت به سال پیش از آن و 30 درصد نسبت به برنامه افزایش دهد. همچنین با وجود کاهش 22 درصدی در میانگین قیمت خرید الکل میانگین قیمت فروش DOP این شرکت نسبت به سال پیش از آن 21 درصد و میانگین قیمت فروش PAF نیز در این مدت، 13درصد افزایش داشته است.
    وی ادامه داد: سیاست توسعه بازار صادراتی باعث حضور فعال پتروشیمی فارابی در اتاق‌های بازرگانی مشترک با کشورهای ایران و هند، ایران و ترکیه، ایران و هلند و... شد. همچنین دعوت و برگزاری نشست با رییس اتاق مشترک هند و ایران و همچنین رایزن بازرگانی ایران در هندوستان برای توسعه بازار در این کشور از جمله دیگر اقدامات این شرکت در حوزه بازرگانی بود.

    ** رکوردزنی در تولید محصول PA
    سقایی با تقدیر از متخصصان جوان پتروشیمی فارابی گفت: در زمستان سال 95 پتروشیمی فارابی موفق شد با تکیه بر توان متخصصان داخلی و تغییر سیستم مکانیکی گیربکس به سیستم الکترونیکی، رکوردی تاریخی در چهار دهه فعالیت در حوزه صنعت پتروشیمی به ثبت رساند و میزان تولید محصول PA را به 77 تن در روز افزایش دهد.
    مدیرعامل پتروشیمی فارابی افزود: درحوزه فنی بازسازی پمپ 561 که با اعتماد به مهندسان این شرکت و با دستان توانای کارگران زحمت کش انجام شد، نشانگر توان متخصصی داخلی، ونیز موجب صرفه جویی ارزی حدود چهار میلیارد ریالی برای شرکت در این شرایط مالی خاص بود.
    وی اضافه کرد: پروژه برج خنک کن این پتروشیمی که سال 94 با هزینه بالغ بر 18 میلیارد ریال انجام شده بود دچار ضعف‌های بسیار بود که در سال 95 با تکیه بر توان داخلی شرکت بازسازی شد.
    مدیرعامل پتروشیمی فارابی درباره اقدامات زیست محیطی این شرکت گفت: این شرکت در سال 95 با حضور مدیرعامل هولدینگ تاپیکو، کلنگ پروژه احداث واحد بازیافت پساب PA و تولید محصول اسید فوماریک را برزمین زد.
    وی افزود: راه‌اندازی این پروژه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، صرفه‌جویی ریالی سالیانه قابل‌ملاحظه‌ای از لحاظ پرداخت نشدن جرائم ریالی زیست‌محیطی نصیب فارابی خواهد کرد؛ همچنین با اجرای این پروژه زیست محیطی، صرفه ریالی فروش محصول اسید فوماریک نیز برای فارابی بسیار چشمگیر خواهد بود.

    ** فارابی در شرایط پسابرجام
    وی ادامه داد: حضور فعالانه در نمایشگاه های بین المللی از جمله نمایشگاه عرب پلاست و مذاکره با نمایندگان شرکت هایی از کشورهای هند، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، کره، مصر، یونان، امارات و ... موجب جلب نظر شرکت های خارجی نسبت به این پتروشیمی شده است.
    وی افزود: در سال 95، نمایندگان ارشد شرکت بین المللی KELVINE آلمان به منظور بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری مجتمع پتروشیمی فارابی به شهرستان بندرماهشهر آمدند. که دوران پسابرجام شرایط را برای اجرای طرح های مختلف به ارزش 20 میلیون یورو تا 150 میلیون یورو فراهم کرده است.
    سقایی در ادامه به بازدید مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری آلمانی از پتروشیمی فارابی اشاره کرد و گفت: در بازدید مدیران ارشد شرکت آلمانی MAN Diesel & Turbo و DWE یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های صنایع سنگین دنیا در زمینه ی ساخت تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی، مذاکرات خوبی در جهت تبادل تجربیات و حضور سرمایه گذاران آلمانی در این شرکت شد.
    سقایی در ادامه با ارائه گزارش در بخش HSE و سپری کردن 2 سال بدون حادثه اظهارکرد: برگزاری مانور واکنش اضطراری در 2 مرحله و افزایش توان مقابله با حوادث در بین کارکنان از جمله اقدامات مهم در حوزه ایمنی بوده که همواره در کنار اصل آموزش، مورد تاکید مدیریت این شرکت بوده است.
    مجتمع پتروشیمی فارابی با نیروی انسانی بالغ بر 330 نفر، دارای سه واحد اصلی تولید انیدرید فتالیک (PA)، دی اکتیل فتالات (DOP) و دی اکتیل ترفتالات (DOTP) و مجموعه ای از واحدهای خدماتی جانبی بهره برداری شامل تصفیه آب صنعتی، برج های خنک کننده آب، دیگ های بخار، تولید ازت، مولد برق اضطراری و سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب صنعتی در ماهشهر در جنوب خوزستان واقع است.

    برچسب ها