عصر خودرو

با پیش بینی رشد سالانه ۴.۱ درصدی؛

بخت با فلز سرخ یار خواهد بود

عصر بازار- با توجه به افزایش قیمت مس و هزینه‌های اجرایی کم واحدهای معدنی، انتظار می‌رود که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، تولید مس با رشد سالانه ۴.۱ درصدی مواجه شود. این در حالی است که خطر وقفه‌های تولید همچنان در کمین واحدهای معدنی، به‌ویژه در آمریکای لاتین خواهد بود. در این بین از سهم بازار شیلی کاسته می‌شود و سهم بازار پرو و جمهوری دموکراتیک کنگو افزایش خواهد یافت.

بخت با فلز سرخ یار خواهد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، به لطف افزایش قیمت مس از اواخر سال 2016، انتظار می‌رود که بازار تولید جهانی مس رونق بیشتری به خود ببیند. همچنین کاهش هزینه‌های معدن‌کاری که در سال‌های 2014 تا 2016 (با افت متوالی ارزش مس در بازار جهانی) در بسیاری از واحدهای معدنی بزرگ محقق شد، شرایط مناسبی را در وضعیت کنونی بازار که قیمت کالاها از جمله مس افزایش یافته، فراهم کرده است. در مقابل، وقفه‌های تولید قابل ملاحظه‌ای که برای سال 2017 با توجه به افزایش قیمت مس پیش‌بینی شده بود، با گذشت نیمی از سال، تا حد زیادی از سر گذشتند. برخی از وقفه‌های تولیدی به وقوع پیوستند و منجر به کاهش تولید مس در 3 ماهه اول سال جاری شدند و از برخی دیگر با اقدامات پیشگیرانه واحدهای معدنی جلوگیری شد.

    اعتصابات کارگری در معادن بزرگ مس شیلی، وقفه‌های تولید قابل توجهی را به‌همراه داشت. معدن اسکوندیدا، به‌عنوان بزرگترین معدن مس جهان که سهام 57.5 درصدی آن متعلق به شرکت بی.اچ.پی است، طولانی‌ترین اعتصاب کارگری تاریخ معدن‌کاری شیلی را تجربه کرد. این اعتصاب حدود 43 روز به طول انجامید و در کنار کاهش حجم تولید شرکت کودلکو، موجب افت 14 درصدی تولید مس شیلی در 3 ماهه اول سال جاری شد. در مقابل، واحد معدنی کولاهاوسی، با توجه به درخواست اتحادیه‌های کارگری در خصوص افزایش حقوق و مزایایشان، پیش از اتمام قراردادهای کاری اقدام به مذاکره با کارگران و رسیدن به توافقی مشترک کرد. این اقدام پیشگیرانه، باعث دفع خطر احتمالی اعتصاب کارگری و وقفه‌های تولید این واحد معدنی در شیلی شد.

    در نتیجه، با توجه به شرایط کنونی که در کنار هزینه‌های اجرایی پایین، احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت مس در 5 سال آتی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی مس نیز افزایش پیدا کند. نمودار 1، پیش‌بینی رشد تولید مس معدنی جهان در 5 سال آتی را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، با توجه به این که برخی از پروژه‌های معدنی در این بازه 5 ساله به بهره‌برداری خواهند رسید، پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی مس معدنی از سال 2017 تا 2021، سالانه 4.1 درصد افزایش پیدا کند.

                               

    لازم به ذکر است که احتمال وقوع اعتصابات کارگری و وقفه‌های تولید، همچنان در کمین واحدهای معدنی واقع در آمریکای لاتین خواهد بود. علاوه بر این، مجوز صادرات واحد معدنی گراسبرگ اندونزی، متعلق به شرکت فری‌پورت مک‌موران، تنها اعتبار 6 ماهه دارد. بنابر آنچه که میان دولت و واحد اندونزی شرکت فری‌پورت صورت گرفته، در صورت عدم ایجاد توافق در این مدت، با گذشت زمان مجوز، قانون ممنوعیت صادرات مواد معدنی از جمله کنسانتره مس از اندونزی از سر گرفته خواهد شد. معدن گراسبرگ، دومین معدن بزرگ مس در جهان به‌شمار می‌رود.

    همچنین، با توجه به برنامه جمهوری دموکراتیک کنگو برای تداوم فرآیند سرمایه‌گذاری در ذخایر پرعیار مس، احتمال می‌رود که تولید مس معدنی این کشور نیز تا پایان سال 2017 ثابت باقی بماند. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که جمهوری دموکراتیک کنگو تا سال 2021، سهم 5 درصدی خود را از تولید جهانی مس معدنی بازیابی کند. سهم بازار این کشور در سال 2016، به 4.7 درصد افت پیدا کرد. در این پیش‌بینی، شیلی در تمام طول دوره 5 ساله، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای اولین تولیدکننده بزرگ مس معدنی در جهان خواهد بود. این در حالی است که صنعت معدن‌کاری این کشور با توجه به کاهش عیار مس معادن، کمبود منابع آب شیرین و ناآرامی‌های اتحادیه‌های کارگری، چالش‌های بزرگی را پیش رو خواهد داشت.

    با در نظر گرفتن چالش‌های صنعت معدن‌کاری شیلی، پیش‌بینی می‌شود که سهم بازار این کشور از تولید جهانی مس تا سال 2021 به 24.7 درصد کاهش پیدا کند. سهم بازار شیلی در سال 2016، برابر با 28.4 درصد بود. در این بین، پرو به‌عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده مس در جهان، همان‌طور که در 2 سال اخیر با رشد 70 درصدی تولید مس همراه بود، به افزایش حجم تولید خود ادامه خواهد داد. دلیل افزایش متوالی حجم تولید مس این کشور، بهره‌برداری از پروژه‌های معدنی در دست اقدام است. حجم تولید مس پرو در سال گذشته به 2.3 میلیون تن مس محتوی رسید که سهم 11.8 درصدی از تولید جهانی را به‌خود اختصاص داد. انتظار می‌رود، سهم بازار پرو نیز تا سال 2021 افزایش پیدا کند

    برچسب ها