عصر خودرو

طی سال های ۹۲ الی ۹۵ انجام شد:

بررسی رفتار معاملاتی چهار گروه سرمایه‌گذار در بورس تهران

عصر بازار- بررسی و شناخت رفتار فعالان بازار سرمایه در سال‌‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ که دارای هر دو روند صعودی و نزولی است، می‌تواند در سیاست‌گذاری و ساماندهی بازار مؤثر باشد. بدین منظور در این پژوهش رفتار معاملاتی چهار گروه مهم و متفاوت از فعالان بازار شامل سرمایه‌گذاران صندوق‌ها سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و معامله‌گران برخط طی سالهای مذکور مورد مطالعه قرار گرفته است.

بررسی رفتار معاملاتی چهار گروه سرمایه‌گذار در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران و براساس گزارش منتشر شده مدیریت تحقیق و توسعه، سال‌‌های 1392 تا 1395 را می‌توان به عنوان سال‌های پرنوسان بازار سرمایه ایران برشمرد که دارای هر دو روند صعودی و نزولی است. در این دوره ما شاهد چهار دوره صعود و نزول شاخص قیمت (ارزش-وزنی) بوده‌ایم. دوره اول صعود از ابتدای سال 1392 تا دی ماه این سال است که در این دوره شاخص قیمت با رشدی بیش از 113 درصد از 21079 واحد به 44924 واحد می‌رسد. پس از آن شاخص قیمت دوره‌ای طولانی (حدود 18 ماه) روند نزولی را سپری می‌کند و با کاهش 47 درصدی به 23907 واحد می‌رسد. با افزایش اخبار مثبت هسته‌ای دوره دوم صعود شاخص رقم می‌خورد و شاخص قیمت تا فروردین 1395 با رشدی 30 درصدی به 31004 واحد می‌رسد. پس از این دوره، شاخص روند کاهشی را تا پایان شهریورماه 1395 (کاهش 12 درصدی) سپری کرده و به رقم 27199 واحد رسیده است.

    بررسی و شناخت رفتار فعالان بازار در این سال‌ها، می‌تواند در سیاست‌گذاری و ساماندهی بازار مؤثر باشد. بدین منظور در این پژوهش رفتار معاملاتی چهار گروه مهم و متفاوت از فعالان بازار از ابتدای سال 1392 شهریور 1395 مورد مطالعه قرار گرفته است. گروه اول، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که با مدیریت حرفه‌ای و با چشم‌انداز بلندمدت در بازار فعالیت می‌کنند و برای سرمایه‌گذاران خود منافع ایجاد می‌کنند. گروه دوم، معامله‌گران برخط هستند که با اتکا به دانش مالی خود معامله می‌کنند. گروه سوم شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس هستند که از مدیریت حرفه‌ای بهره‌مندند. گروه چهارم شرکت‌های چندرشته‌ای پذیرفته‌شده در بورس هستند که با توجه به ماهیت فعالیت خود، بیشتر به دنبال عملکرد بلند‌مدت سهم‌ها هستند.

    پژوهش حاضر شامل شش بخش است. در بخش اول چگونگی انتخاب دوره‌های نزول و صعود بیان می‌شود. در چهار فصل بعد عملکرد گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران از لحاظ روند ارزش معاملات (مجموع خرید و فروش)، روند خالص ارزش خرید (خرید منهای فروش) و درصد ارزش معاملات، درصد ارزش خرید و درصد ارزش فروش از کل معاملات بورس مورد بررسی قرار گرفته ‌است. فصل ششم نیز به بررسی عملکرد گروه‌های مذکور به صورت مقایسه‌ای پرداخته است. لازم به ذکر است که آمار معاملات استفاده شده شامل آمار معاملات سهام و حق تقدم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. همچنین به منظور بررسی دقیق‌تر، دوره مورد بررسی به دوره‌ها‌ی صعودی و دوره‌‌های نزولی تفکیک شده‌اند.

    علاقه مندان برای مشاهده گزارش کامل اینجا را کلیک کنند.

    برچسب ها