عصر خودرو

تامین پایدار گاز شمال کشور با وجود کاهش ۳۸ درصدی واردات

عصر بازار- صنعت گاز در زمستان سال گذشته با وجود تمام تنگناهایی که با آن مواجه بود و قطع گاز صادراتی ترکمنستان، توانست بدون کمترین محدودیت ها سوخت مورد نیاز خانوارهای شهری و روستایی به ویژه مشترکان شهرهای شمال کشور را تامین کند.

تامین پایدار گاز شمال کشور با وجود کاهش ۳۸ درصدی واردات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، شرکت ملی گاز ایران با تامین 70 درصد سبد انرژی، سهم قابل توجهی در ایجاد رفاه برای مشترکان بخش خانگی و شکوفایی اقتصاد کشور دارد و در این مسیر، روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز از طریق 35 هزار کیلومتر خطوط فشار قوی به مراکز مصرف منتقل و از طریق شبکه های گسترده احداث شده، میان بخش های مختلف توزیع می کند.
    با گذر از زمستان 95 و تحویل بیش از 98 میلیارد مترمکعب گاز به بخش های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده و تامین پایدار گاز مشترکان این بخش با وجود همه محدودیت ها، شاهد ثبت نقطه عطف دیگری در کارنامه صنعت گاز بودیم.
    «مهدی جمشیدی دانا» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران دراین باره می گوید: بهره برداری به موقع از پروژه هایی که در مسیر انتقال حداکثری گاز در خط چهارم و هشتم سراسری مورد نیاز بود، شرایطی را فراهم کرد تا گاز بیشتری به مرکز و شمال کشور منتقل شود.
    جمشیدی دانا افزود: افزون بر این، پروژه هایی که از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران براساس برنامه زمان بندی شده در سرویس قرار گرفت، کمک بسیار بزرگی کرد تا هماهنگی و ارتباط عمیقی میان زنجیره های انتقال و توزیع شکل گیرد.
    وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با بدعهدی ترکمنستان در قطع گاز صادراتی به ایران، بیان داشت: قطع صادرات گاز از سوی ترکمنستان به ایران در اواسط بهمن ماه و با سرمای شدید و گسترده در تعداد زیادی از استان ها همزمان شد و حتی خوشبین ترین فرد هم بر این باور بود که قطعا با مشکلات حادی در شهرهای شمالی کشور مواجه خواهیم شد، در حالی که شاهد اتفاقات خوبی بودیم.
    جمشیدی دانا ادامه داد: از اوایل سال 95 پیش بینی کرده بودیم که صادرات گاز ترکمنستان با نوساناتی مواجه و قطع می شود، از این رو طرح احداث خط لوله انتقال گاز رشت- سنگر از سوی مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران پیشنهاد شد و این پروژه با درایت مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و پشتکار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در زمان مقرر به بهره برداری رسید و توانست گاز بیشتری را از ایستگاه دشت به ایستگاه رامسر منتقل کند.
    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز یادآور شد: بزرگ ترین مشکل در تامین گاز مناطق شمالی، ضعف شبکه گاز شمال کشور است که با بهره برداری از خط لوله انتقال گاز قوشه- دامغان- کیاسر- ساری- نکا این مشکل به طور کامل مرتفع می شود.
    جمشیدی دانا افزود: اتفاق بزرگی که در زمستان سال گذشته رخ داد، این بود که با وجود قطع صادرات گاز از سوی ترکمنستان، خوشبختانه توانستیم با مدیریت شبکه و اعمال محدودیت های کوتاه مدت، گاز مورد نیاز بخش خانگی را به طور کامل تامین کنیم.
    وی اضافه کرد: با بهره برداری از دو قسمت خط لوله ششم سراسری توانستیم شبکه غرب کشور را نیز پایدار کنیم، به طوری که از خط لوله 56 اینچ ششم سراسری حدفاصل بیستون تا دهگلان به طول 120 کیلومتر به عنوان خط ذخیره استفاده کردیم و زمانی که مصرف گاز افزایش می یافت، این مسیر را باز کرده و گاز ذخیره شده را به شبکه تزریق می کردیم و زمانی هم که هوا گرم بود، گاز در آن خط لوله ذخیره می ماند، ضمن این که خط لوله انتقال گاز 48 اینچ چارمله- نفت شهر نیز در تعادل بخشی مثبت این شبکه بسیار کمک کرد.
    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره برنامه صنعت گاز برای عبور بدون دغدغه از زمستان 96، بیان داشت: امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده شده، از جمله تکمیل خط ششم سراسری تا پایان تابستان و افزایش روزانه 90 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی، بتوانیم همچون سال گذشته شبکه شمال و غرب کشور را به خوبی مدیریت کنیم.
    جمشیدی دانا درباره میزان مصرف گاز در سال 95، افزود: حجم گاز تحویل شده به نیروگاه ها در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، با افزایش چهار میلیارد مترمکعب به بیش از 61 میلیارد مترمکعب رسید.
    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز اضافه کرد: از طرفی، 34 میلیارد مترمکعب نیز به بخش صنایع و بیش از 98 میلیارد مترمکعب به بخش های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده تحویل شده است.
    جمشیدی دانا بیان داشت: با توجه به قطع صادرات گاز از سوی ترکمنستان به ایران، شاهد کاهش 38 درصدی واردات و افزایش 9 درصدی صادرات نیز بودیم.
    وی درباره رکوردهای ثبت شده در سال 95 نیز گفت: در سال گذشته، رکوردهای جدیدی در بخش های مختلف ثبت شد. به عنوان مثال در 20 بهمن ماه 95 با انتقال بیش از 712 میلیون مترمکعب گاز، حداکثر گاز تحویلی به خطوط ثبت شد، همچنین در دوم بهمن ماه 95، با ذخیره یک میلیارد و 135 میلیون متر مکعب گاز، حداکثر ذخیره خطوط به ثبت رسید و در 17 بهمن ماه 95 نیز با تحویل 538 میلیون مترمکعب گاز، شاهد ثبت بیشترین میزان مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری بودیم.

    برچسب ها