عصر خودرو

بررسی وضعیت دوقلوهای سنگ آهنی و فولادی ها؛

جدال کچاد و کگل با فولادی ها بر سر کاهش نرخ گندله و آهن اسفنجی

عصر بازار: سیاست قیمت گذاری فرآورده های آهنی که به وسیله وزارت صنایع و معادن مشخص می­شود همواره ارتباطی مستقیم با نرخ فولاد داشته است

جدال کچاد و کگل با فولادی ها بر سر کاهش نرخ گندله و آهن اسفنجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دو شرکت معدنی وصنعتی چادرملوی در استان یزد و گل گهر در استان کرمان بزرگترین تولیدکنندگان محصولات اصلی سنگ آهن به ویژه کنسانتره و گندله هستند و حدود 80 درصد نیاز سنگ آهن کشور را در این حوزه از محصولات این دوقلوهای معدنی تامین می شود. در این میان میتوان دو تولید کننده بزرگ فولاد داخل، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان را  به عنوان مشتریان اصلی کنسانتره و گندله تولیدی کچاد و کگل نام برد. به منظور آشنایی با زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن خام، روند این فرایند در ادامه آمده است:

    عوارض صادراتی

    در آذرماه 92 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از ابتدای 93 عوارض 10 درصدی بر روی صادرات سنگ آهن دانه بندی وضع شده و 5 درصد از عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن کسر شود. همچنین بنا به تصمیم دولت از سالهای آینده سالی 5 درصد از عوارض سنگ آهن کنسانتره و گندله (که طبق بخشنامه ای مربوط به سال 91 به ترتیب 30 و 40 درصد بودند) کسر شود تا به میزان 10 درصد برسد. از طرف دیگر سالیانه 5 درصد به عوارض صادراتی سنگ آهن خام اضافه شود تا به 25 درصد برسد. اما امسال و به دنبال شرایط دشوار شرکت های تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن این عوارض حذف شد. هم اکنون از 31 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن، ‌تنها 23 میلیون تن در داخل کشور به مصرف کارخانه های فولاد سازی می رسد و تولیدکنندگان سنگ آهن با مازاد 8 میلیون تنی این ماده معدنی مواجه هستند در این راستا وزارت صنعت معدن و تجارت خواستار کاهش عوارض صادرات سنگ آهن کنسانتره از 15درصد به5 درصد شده بود که به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ایمیدرو، شورای اقتصاد با استناد به تبصره 3 بند ب ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه برای حمایت از صادرات،‌ رأی به حذف این عوارض داد.
    قیمت گذاری محصولات

    سیاست قیمت گذاری فرآورده های آهنی که به وسیله وزارت صنایع و معادن مشخص می­شود همواره ارتباطی مستقیم با نرخ فولاد داشته است. به این صورت که نرخ فروش کنسانتره به فولاد مبارکه و خوزستان به ترتیب 16 و 14 درصد و نرخ فروش گندله 23 درصد قیمت میانگین فروش شمش فولاد خوزستان (فخوز)  تعیین شده است. در سال­های اخیر و با روند کاهشی قیمت سنگ آهن و فولاد جهانی صنایع داخلی نیز دچار افول شدند به گونه­ای که از ابتدای امسال تاکنون، قیمت شمش صادراتی فولاد خوزستان از 1600 تومان در هر کیلو به قیمت 1200 تومان سقوط کرده است. همچنین بسیاری از تحلیل گران در مورد افق بازار سنگ آهن به سرمایه گذاران هشدار داده اند که قیمت این ماده خام، طی ماه های آینده و تا پایان سال جاری میلادی ممکن است به 45 دلار در هر تن کاهش یابد.

    کاهش 3 درصدی نرخ گندله و آهن اسفنجی

    وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ یازدهم تیرماه 94 طی بخشنامه ای شرکت های چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی را ملزم به حمایت از فولادسازان داخلی با کاهش قیمت گندله و کنسانتره تولید خود کرده است. اقدامی که کاهش قیمت تمام شده تولید آهن اسفنجی را همسو با قیمت های جهانی قرار دهد. از زمان ابلاغ نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به واحدهای سنگ آهنی مبنی بر فروش گندله به قیمت 20 درصد و فروش آهن اسفنجی بر مبنای 47 درصد قیمت فروش شمش فولاد خوزستان، جدال بین سنگ آهنی ها و فولادی ها آغاز شد.

    سهام داران شرکت های سنگ آهنی در نامه ای سرگشاده از رییس جمهور درخواست تصمیم گیری و لغو ابلاغیه مذکور را داشتند که همین امر سبب ورود دکتر جهانگیری به این موضوع و دستور بر لغو سریع این بخش نامه شد. پس از این نامه، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در نامه ای خطاب به معاون اول ریاست جمهوری، بررسی ابلاغیه وزیر را کارشناسی اعلام کرده و خواستار اجرایی شدن این ابلاغیه به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای فولادی در شرایط رکودی بازار شد.

    با اصرار نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، قدیر قیافه، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با تاکید بر اینکه وزیر بر موضع خود مبنی بر کاهش سه درصدی قیمت گندله سنگ آهن‌، با وجود مخالفت معاون اول رییس جمهور، ایستاده است، تصریح کرد: هر اتفاقی که در حوزه شمش فولاد می­افتاد به طور خودکار بر نرخ گندله و آهن‌اسفجی نیز تاثیر می‌گذاشت و درصورت کاهش قیمت شمش، قیمت گندله نیز متاثر از آن کاسته می‌شد؛ لذا هر دو محصول از شرایط یکدیگر متاثر شده و کل زنجیره تولید تحت تاثیر قرار می‌گرفت. قیافه خاطر نشان کرد: در 29 فروردین 1394 طی نامه سرگشاده ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای شورای‌عالی معادن، حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن، بازنگری و تعدیل حقوق دولتی معادن، استمهال بدهی معدنی‌ها و تخفیف 70 درصدی حقوق دولتی معادن برای سال 1393 خواسته شد که با دو مورد از پیشنهادات مذکور موافقت شده  است.

    این جنجال­ها با ورود مجلسی­ ها ادامه یافت به طوری که شنبه 28 شهریور، محمدرضا پورابراهیمی، نائب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید از پیگیری پرونده مداخله وزارت صنعت در قیمت گذاری سنگ آهن خبر داد و گفت: وزیر صنعت باید پاسخگوی پرسش های مربوط به رانت 400 میلیاردی قیمت گذاری ناصحیح باشد.

    عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این که اول سال تصمیم ما این بود که قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود ولی به دلیل شرایط بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن متوجه شدیم که این موضوع باعث ضرر صنایع بعدی می شود گفت: چگونه تصمیم گیری در مورد آزاد سازی قیمت سنگ آهن در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت است درحالی که به موجب مصوبه اخیر ستاد هدفمندی یارانه ها، کالاهای مشمول قیمت گذاری و مراجع قیمت گذاری آن ها در سه گروه تعیین شد و در مورد سایر کالاها و خدمات از جمله فولاد و صنایع وابسته آن نیز اعلام شد که نرخ گذاری آنها تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و با رعایت ضوابط مصوب، راسا توسط واحدهای تولیدی، توزیعی و خدمات صورت می گیرد.

    با مرور اخبار حول موضوع کاهش 3 درصدی گندله و آهن اسفنجی تاکنون می­توان چنین نتیجه گرفت که در مورد این مسئله هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و دو شرکت کچاد و کگل طبق توضیحاتی که در پاسخ به نامه­ی سازمان بورس مبنی بر شفاف سازی در مورد این کاهش محصولات داده­اند، این مورد را در پیش بینی بر اساس عملکرد 3 ماه خود لحاظ نکرده­اند. این در حالی است که دو شرکت فولاد و فخوز علاوه بر کاهش نرخ گندله در پیش بینی 3 ماهه، نرخ کنسانتره را نیز 2 درصد کاهش داده­اند و اذعان داشتند که در نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفاً به کاهش قیمت گندله اشاره شده و به کاهش قیمت کنسانتره سنگ آهن در نامه مذکور اشاره ای نشده است.

    تحلیل حساسیت

    با توجه به آنچه از مرور اخبار مرتبط با مصوبه وزارت صنعت و معدن در خصوص کاهش 3 درصدی نرخ گندله و آهن اسفنجی به دست آمد، در جدول زیر به بررسی تاثیر مثبت و منفی این مصوبه بر سودآوری دو شرکت معدنی گل گهر و چادرملو و همچنین شرکت های فولادی منتفع از این کاهش قیمت، پرداخته شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها