عصر خودرو

تلاش قطر برای بازگشایی آسمان‌های همسایگان در نشست ویژه ایکائو

عصر بازار- آژانس هواپیمایی سازمان ملل بنا به درخواست قطر برای بازگشایی فضای هوایی خلیج فارس که در پی تنش دیپلماتیک با سایر کشورهای عربی به روی این کشور بسته شده است، جمعه جاری یک نشست ویژه برگزار خواهد کرد.

تلاش قطر برای بازگشایی آسمان‌های همسایگان در نشست ویژه ایکائو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، جاسم سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل قطر به رویترز اظهار کرد: این کشور تلاش می‌کند مسیرهای بیشتری را برای خود باز کند و مایل است سازمان هواپیمایی بین‌المللی (ایکائو) مسیرهای هوایی بین‌المللی بر فراز آب‌های خلیج فارس که در حال حاضر از سوی امارات متحده عربی کنترل می‌شوند را بگشاید.

    امارات متحده عربی به همراه عربستان سعودی، بحرین و مصر، چهار کشوری هستند که فضای هوایی‌شان را به روی قطر بسته‌اند و شرکت هواپیمایی دولتی قطر ایرویز را ناچار کردند در مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری پرواز کنند.

    این چهار کشور عربی که قطر را بایکوت کرده‌اند، اولتیماتومی را به دوحه برای تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع روابط با ایران و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه و پرداخت خسارت صادر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که عمل به این درخواست‌ها دشوار خواهد بود.

    تصمیم ایکائو برای برگزاری یک نشست فوق‌العاده در جمعه هفته جاری به دنبال نگرانی‌های اکبر الباکر، مدیرعامل قطر ایرویز صورت می‌گیرد که اخیرا اظهار کرده است این آژانس سازمان ملل برای حل این مناقشه به سرعت عمل نکرده است. در مقابل وزیر حمل و نقل قطر اظهار کرده است که وی به ایکائو برای یافتن راه‌حلی برای این مناقشه و اقدام سریع اعتماد دارد.

    شورای نظارتی ایکائو که متشکل از 36 کشور است، می‌تواند برای حل  و فصل اختلاف پیش آمده بر سر پرواز در فراز یک منطقه عمل کند اما چنین مداخلاتی کم‌سابقه بوده و زمان‌بر هستند زیرا این آژانس سازمان ملل معمولا اختلافات را به شکل دیپلماتیک و از طریق توافق حل می‌کند.

    ایکائو نمی‌تواند مقرراتی برای دولت‌ها تحمیل کند اما رگولاتورهای 191 کشور عضو این سازمان، تقریبا همه استانداردهای هواپیمایی بین‌المللی را اتخاذ و اجرا می‌کند. قطر از ایکائو درخواست کرده است از یک مکانیزم حل اختلاف در کنوانسیون شیکاگو استفاده کند.

    بر اساس گزارش رویترز، بند 84 می‌گوید اگر دو کشور نمی‌توانند اختلاف مربوط به این کنوانسیون را از طریق مذاکره حل کنند، یکی از آنها می‌تواند از شورا برای حل و فصل آن درخواست کند. با این همه این یک پروسه طولانی است.

    به گفته آرماند دو مسترال، استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه مک گیل، سال‌ها طول کشید تا اختلافی که اواخر دهه 1990 میان کوبا و آمریکا به وجود آمده بود و تحت آن آمریکا به دلیل تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه کوبا، به شرکت‌های هواپیماییکوبایی اجازه نمی‌داد از فضای هوایی این کشور در مسیر کانادا استفاده کنند، حل کند. کوبا سرانجام اجازه یافت پروازها را با محدودیت‌هایی از سر بگیرد و این مورد، موضع قطر برای حل این اختلاف را تقویت می‌کند.

    برچسب ها