عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

پرداخت سریع مطالبات کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عرضه گندم در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی میتواند به پرداخت مطالبات کشاورزان سرعت ببخشد و موجب رضایت گندمکاران شود.

پرداخت سریع مطالبات کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایانا، علی ابراهیمی به اجرای موفق طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ورود ذرت و جو در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و از اقبال خوبی از سوی کشاورزان برخوردار شود، عرضه گندم با این شیوه کارآمد در دستور کار قرار گرفته که این امر به شفافیت قیمت این محصول و دریافت سریع پول به کشاورزان و در نهایت رشد کیفیت کمک خواهد کرد.

    وی افزود: طرح قیمت تضمینی که از دو سال گذشته جایگزین خرید تضمینی شده است، عملکرد خوبی داشته و می توان با مهیا کردن تمامی زیرساخت ها و آموزش های لازم به کشاورزان، گندم را نیز به این طرح اضافه کرد.
    وی به ظرفیت های بازار سرمایه به خصوص بورس کالا برای تامین مالی تولیدکنندگان و دولت اشاره کرد و گفت: سال گذشته استفاده به موقع دولت از ابزارهای مالی بازار سرمایه همچون اوراق سلف موازی بورس کالا برای پرداخت بدهی های خود به گندمکاران که در زمینه خرید تضمینی گندم تجربه شد، به نفع دولت و کشاورزان بود.

    نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به لزوم توسعه سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: ویژگی ها و فواید جایگزینی نظام قیمت تضمینی با خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر پایه معامله در بورس کالا، مزایای زیادی برای حوزه کشاورزی و اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه طی سالی های گذشته، تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان به یک معضل تبدیل شده بود و کاهش انگیزه در تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشت، تصریح کرد: از مزایای طرح قیمت تضمینی این است که کشاورز به محض فروش محصول خود در بورس کالا 70 درصد وجه معامله را ظرف چند روز دریافت می کند و فقط مابه التفاوت را از دولت طلبکار می شود.
    ابراهیمی افزود: با این تفاسیر، سیاست قیمت تضمینی می تواند انگیزه ای دوباره برای رشد تولید محصولات کشاورزی را در میان کشاورزان ایجاد کند که البته پرداخت سریع مابه التفاوت قیمت محصول در بورس با قیمت تضمینی که از سوی دولت پرداخت خواهد شد نیز در تحقق این مهم اثر ویژه ای دارد.
    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان اظهار کرد: طرح قیمت تضمینی که براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته، اگر به صورت ویژه و با حمایت دولت و نهادهای مرتبط برای عمده محصولات کشاورزی اجرایی شود، به طور حتم نتایج به مراتب مثبت تری از خرید تضمینی که سال ها در بخش کشاورزی دایر بوده بر صنعت کشاورزی کشور بر جای خواهد گذاشت.

    برچسب ها