عصر خودرو

با حمایت بانک‌پاسارگاد محقق شد؛

اجرای بیش از ۷۰ درصد از طرح احداث خطوط لوله صادرات گاز ایران به عراق

عصر بازار- بیش از ۷۰ درصد از طرح احداث خطوط لوله صادرات گاز به کشور عراق، به طول ۵۹۵ کیلومتر و همچنین ایستگاه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز، به‌عنوان یکی از طرح‌های عظیم صنعت گاز کشور، با حمایت بانک پاسارگاد، اجرا شده‌است.

اجرای بیش از ۷۰ درصد از طرح احداث خطوط لوله صادرات گاز ایران به عراق
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، مهران عرفانی مدیر امور روابط‌عمومی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، با اعلام این خبر گفت: طرح احداث خطوط لوله صادرات گاز به کشور عراق، به روش BOT توسط شرکت نفتانیر، یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد وابسته به گروه مالی پاسارگاد، با سرمایه‌گذاری1670 میلیون دلار و با همکاری بانک‌پاسارگاد و صندوق توسعه ملی، در دست احداث است.

    وی ادامه داد: خوراک این طرح از میدان گازی عسلویه به میزان 110 میلیون مترمکعب در روز تأمین می‌شود که پس از عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه، با فشارافزایی در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز بین‌راهی، به‌منظور صادرات گاز به عراق از طریق مرز شلمچه و نفت‌شهر و همچنین مصارف داخلی، به غرب کشور انتقال می‌یابد.

    عرفانی در خصوص میزان اشتغال‌زایی این پروژه خاطرنشان کرد: به دنبال سیاست‌های کلان کشور جمهوری‌اسلامی ایران و در راستای حمایت از شرکت‌ها و سازندگان ایرانی، بیش از هفتاد شرکت از مشاورین مهندسی، سازندگان تجهیزات، تأمین‌کنندگان و پیمانکاران اجرایی در این طرح فعال هستند. در این راستا، این طرح زمینه اشتغال برای حدود 10 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرده‌است.

    وی در مورد پیشرفت فیزیکی طرح اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی این طرح، تا خرداد سال 1396 در حدود 71 درصد است که بخش مربوط به خطوط لوله دارای پیشرفت فیزیکی 91 درصد است و بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار است تا اواخر شهریور سال 1396، تست و راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین پیشرفت فیزیکی بخش ایستگاه‌های تقویت فشار گاز 31 درصد است که اواخر سال 1396 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

    عرفانی در خصوص فعالیت‌های این طرح در دو گروه اصلی خطوط لوله و ایستگاه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز تصریح کرد: 595 کیلومتر لوله در 5 گستره با اقطار 56، 48 و 30 اینچ و 5 ایستگاه کنترل فشار، یک ایستگاه اندازه‌گیری گاز در مرز شلمچه و همچنین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه‌های گیرنده و فرستنده توپک (L&R)، شیرهای بین راهی (LBV)، ایستگاه‌های سیستم حفاظت کاتدیک، فیبر نوری و سیستم مخابرات، یک گستره از اهواز تا شلمچه برای گازرسانی به بصره و شهرهای مسیر داخل کشور، سه گستره شامل دزفول به کوهدشت، کوهدشت به بیستون و بیستون به کرمانشاه برای گازرسانی به شهرهای مسیر داخلی کشور، یک گستره از کوهدشت به چارمله و سپس به نفت‌شهر برای گازرسانی به بغداد و شهرهای مسیر داخل کشور و همچنین 5 ایستگاه تأسیسات تقویت فشار گاز در مسیر انتقال گاز در مناطق بیدبلند، دیلم، اهواز، حسینیه و کوهدشت از بخش‌ها و فعالیت‌های این طرح هستند.

    عرفانی در پایان تأکید کرد: بانک‌پاسارگاد، با حمایت از طرح‌های تولیدی و تلاش برای اشتغال‌زایی، گام‌های بسیار خوبی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است. اقدامات شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با همکاری بانک‌پاسارگاد در این راستا با قوت ادامه دارد.

    برچسب ها