عصر خودرو

جزئیات آخرین مذاکرات ایران و عراق برای تولید «یکپارچه» از میادین مشترک

عصر بازار- ایران و عراق پس از سال‌ها به دنبال تشکیل کمیته تولید نفت از میادین مشترک هستند تا بتوانند تولید را به صورت یکپارچه از مخازن مشترک انجام دهند.

جزئیات آخرین مذاکرات ایران و عراق برای تولید «یکپارچه» از میادین مشترک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بهمن سال 90 بود که مهدی فکور مدیرعامل اسبق شرکت نفت مناطق مرکزی با تاکید بر اینکه ایران و عراق قصد دارند کمیته تولید از میادین مشترک را تشکیل دهند تا ضمن صیانت از منابع مشترک برنامه جامع مشترک تولید نیز داشته باشیم،گفته بود فرمت قراردادی بین ایران و عراق درباره تولید و بهره‌برداری از 3 میدان مشترک تعیین شده که به شکل ارایه خدمات یا Sarvice contract خواهد بود.

    به گفته این مقام اسبق مسئول مذاکرات برای تشکیل این کمیته از سال 85 تعیین، اما به دلایل مختلف تشکیل این کمیته متوقف شده است.

    بر اساس این گزارش، هدف از تشکیل این کمیته در واقع تولید حداقل 30 هزار بشکه نفت با مشارکت عراقی ها از سه میدان مشترک با این همسایه غربی بود و به همین دلیل تلاش دو کشور بیشتر برای تولید از میادین نفتی بودکه دو طرف هیچ اقدامی برای تولید نفت در آنها نکرده بودند.

    پس از توقف طولانی مدت به دلیل تغییر دولت در ایران و عراق برای تشکیل این کمیته، احمد رجبی مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی اخیرا خبر از شروع مذاکرات با طرف عراقی برای تشکیل این کمیته داده و گفته است با عراقی‌ها مذاکره کرده‌ایم تا تولید به صورت یکپارچه و از مخازن مشترک  صورت گیرد که این موضوع در تمام دنیا نیز وجود دارد.

    به گفته این مقام مسئول یک واحد شدن به این معناست که کشورهایی که دارای مخزن های مشترک هستند تمامی اطلاعات مخزنی خود از جمله لرزه نگاری، تولید، حفاری چاه ها و ... را با هم به اشتراک بگذارند و با ارائه یک مدل واحد توسعه ای، همگام با هم و براساس میزان سهم، عملیات توسعه و برداشت از مخزن را انجام دهند.

    بر اساس این گزارش، هم اکنون کشورهایی که در دریای شمال مخزن مشترک دارند نیز از همین شیوه (Unitization) برای توسعه و برداشت از میدان های مشترک استفاده می کنند و ظاهرا ایران نیز تمایل دارد تا از این روش برای توسعه میدان های مشترک با عراق استفاده کند.

    این گزارش همچنین اضافه می کند اخیرا خبرهای تایید نشده‌ای وجود دارد که در مذاکرات ایران و عراق بحث هایی از تولید نفت خام در میادین مشترک بین دوکشور مطرح شده است به طوری که عراقی‌ها نفت خام را از این میادین تولید کرده و سهم ایران را بپردازند.

    امیرحسین زمانی نیا در سفری که اخیرا به عراق داشت تفاهم نامه هایی درباره تشکیل کارگروه مشترک امضا می کند که در این تفاهم نامه ها آمده است در گام نخست 2 کشور همکاری مشترکی در توسعه میدان‌های مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و خرمشهر (سندباد یا سیبه) داشته باشند اما ظاهرا در مذاکرات بین ایران و عراق نام میادین حذف و تصمیم بر تولید یک پارچه از این میادین گرفته شده است.

    برچسب ها