عصر خودرو

نایب رئیس اسبق هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس:

امکان تبرئه با محرز شدن ظاهر آرایی صورت‌های مالی سنواتی وجود ندارد

عصر بازار- عضو اسبق هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس اولین اصل در بورس را شفافیت در صورت‌های مالی دانست و گفت: متاسفانه سهامدار عمده «وپسا» به جهت پرداخت هزینه کمتر در انتقال دارایی از ارزش به مراتب کمتر در قرارداد واگذاری استفاده کرده است.

امکان تبرئه با محرز شدن ظاهر آرایی صورت‌های مالی سنواتی وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، نایب رئیس اسبق هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به واکنش های دو  روز اخیر کارشناسان و معامله گران بازار سهام به اطلاعات مالی "وپسا" بویژه در شبکه‌های مجازی گفت: بازار سرمایه ایران فراز و نشیب‌هایی را طی دهه‌های اخیر تا به امروز تجربه کرده تا اینکه امروز در نقطه مهمی از تاریخ بازار سهام قرار گرفته است؛ بطوریکه کارشناسان و فعالان عموم بازار سهام در تقابل کارشناسی با مدیران و ناشران ناظر بر بازار سرمایه قرار می‌گیرند که باید از این تحول استقبال کرد.

    شاهین چراغی افزود: این تقابل صرفاً کارشناسی و بدون حب و بغض نسبت به ابهامات اشاره شده در صورت های مالی بوده و تقابلی حرفه‌ای با نهاد ناظر و فرا بورس است که نشان از بلوغ فکری و تحلیلی بازار سرمایه دارد که این مهم همه ذینفعان بازار سرمایه را به سمت بازار سهام شفاف سوق خواهد داد.

    رییس هیات مدیره کارگزاری مهر آفرین با بیان اینکه به نقطه‌ای از تاریخ بورس کشور رسیده ایم که باید مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها را به عهده گرفت، عنوان کرد: کارشناسان و فعالان بازار سهام ابهام‌های اساسی نسبت به گزارش‌ها و مدارک ارسالی شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج فارس دارند که در آستانه عرضه اولیه سهام این ناشر در فرابورس بوجود آمده و حاکی از این است که امروز دیگر صرفا به استناد گزارش حسابرس یا بازرس قانونی یا کارشناس رسمی دادگستری نمی‌توان از راستی آزمایی این اطلاعات شانه خالی کرد.

    وی در ادامه به برخی از ابهام‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و افزود: باید گزارش کارشناسی ماشین آلات و دارایی‌های شرکت‌های تابعه "وپسا" افشا و در صورت نیاز مورد راستی آزمایی مجدد قرار گیرد .

    در عین حال گزارش کاملی در خصوص درآمد غیر عملیاتی شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج فارس درخصوص فروش سهام شرکت فروش رفته و همچنین بازیافت منابع حاصل آن تا تاریخ عرضه اولیه در اختیار سهامداران قرار گیرد .

    چراغی اولین اصل در بورس را شفافیت در صورت‌های مالی دانست و گفت: متاسفانه سهامدار عمده "وپسا" به جهت پرداخت هزینه کمتر در انتقال دارایی از ارزش به مراتب کمتر در قرار داد واگذاری دارایی استفاده نموده که حسابرس و بازرس قانونی نیز به موضوع فوق اشاره نموده است، سوای صرف و صلاح مالی برای سهامدار عمده این عمل جرم محسوب شده و باعث گمراه شدن دولت در خصوص ارزش واقعی دارایی انتقال یافته گردیده است که اثرات مالی ادعای آینده دولت در جهت فریب می‌تواند منجر به خسارت سهامداران جدید شود و این حق برای سهامداران وجود دارد که صورت های مالی بدهی های آتی در این خصوص را افشا ننموده است.

    به گفته وی، استفاده از پوسته شرکت‌ها نباید به نحوی برای دور زدن قوانین پذیرش سنوات تاسیس شرکت برای پذیرش باشد و حتما شرکت‌های این چنینی نیازمند هستند چندین سال از صورت‌های مالی آنان گذشته یا شرکت‌های زیر مجموعه ابتدا بورسی شوند و مورد قضاوت کارشناسی قرار گیرند .

    چراغی تصریح کرد: تمام کارشناسان در خصوص عدم تطابق واقعیت با صورت های مالی شرکت به اندازه کافی تذکرات لازم را ارائه کرده‌اند که محرز شدن ظاهر آرایی صور‌ های مالی در سنوات آتی نمی تواند نهادهای ناظر)را از مسولیت در زمان عرضه این سهام تبرئه نماید.

     

    برچسب ها