عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا مطرح کرد؛

آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی بورس ارز

۳۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار مشتقه

عصر بازار- مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه ارزش معاملات بورس کالا در سال گذشته به ۸۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: ارزش بازار مشتقه بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان شد که این رقم به نوبه خود رکورد قابل توجهی در تاریخ بورس کالا بوده است.

آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی بورس ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، در حالی که هر ساله حجم فعالیت‎‌های بورس کالا گسترده‌تر می‌شود در همین رابطه گفت‌و‌گویی با حامد سلطانی‎نژاد مدیر عامل بورس کالا انجام داده‌ایم.

    - در سال گذشته چه اقداماتی در بورس کالا صورت گرفت؟

    در سال گذشته اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف انجام شد. در حوزه بازار فیزیکی اقداماتی برای اصلاح و بهبود عملکرد بازار انجام شد. می‌توان در این میان به اصلاح بلند مدت قرارداد‌های پتروشیمی اشاره کرد که خوشبختانه در این زمینه اصلاحات انجام و موجب شد تا معاملات با قیمت‌‌های منصفانه‌ای در بورس کالا صورت گیرد.

    - در زمینه گواهی سپرده کالایی در بورس کالا چه اقداماتی انجام شده است؟

    در زمینه گواهی سپرده کالایی در بازار فیزیکی به عنوان یک ابزار جدید راه‌اندازی و کالاهای مختلف نیز در این بازار تعریف شد.

    - آیا در بازار مشتقه نیز فعالیتی داشته‌اید؟

    در بازار مشتقه معاملات آپشن رونمایی شد و به عنوان یک بازار فیزیکی معاملات در این بازار انجام و زیر‌ساخت‌ها مربوط به این بازار تقویت و معاملات آنلاین نیز در این بازار راه‌اندازی شد و در بازار مشتقه بالغ به 70 تا 80 درصد کل معاملات بازار رسید. در نهایت ارزش بازار مشتقه بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان شد که این رقم به نوبه خود رکورد قابل توجهی در تاریخ بورس کالا بوده است.

    - ارزش کلی معاملات بورس کالا در سال گذشته چقدر بوده است؟

    به طور کلی ارزش معاملات بورس کالا در سال گذشته به 81 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید. در کل فعالیت‌های بورس کالا رکورد بی‌سابقه ای بوده است.

    - آیا این روند معاملات در سال جاری نیز ادامه می‌یابد؟

    در سال 96 درصدد هستیم، ابزارها و زیر ساخت‌های جدید معرفی شود. حوزه ابزارها بازار فیزیکی برخی از محصولات کشاورزی است و بازار فیزیکی  پسته و زعفران راه‌اندازی شد و به نظر می‌رسد بیشترین تمرکز ما بیشتر روی بازار کالای باشد و با معرفی مشتریان به بازار، بازار منصفانه‌ای برای تعیین قیمت‌ محصولات در بازار ایجاد شود.

    - در بحث تنظیم بازار چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

    در زمینه تنظیم بازار اقدامات موثری در بورس کالا صورت گرفته که این امر را از سال 95 دنبال می‌کنیم و امیدواریم در سال 96 زیر ساخت‌های لازم در این جهت محقق شود.

    - چه محصولات خوراکی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

    از دسته محصولات خوراکی انسان؛ گندم، زعفران، پسته، شکر و ...در بورس کالا عرضه می‌شود.

    - عرضه شکر در بورس کالا تا چه حد توانسته بازار را کنترل کند؟

    با توجه به عرضه‌های مستمری که شرکت دولتی بازرگانی و مجموعه انجمن شکر در سال جاری داشتند بازار به خوبی تنظیم شد و شاهد قیمت متعادل عرضه این محصول در بازار بودیم. این امر به دلیل عرضه‌های پر حجم در بورس کالا صورت گرفت.

    - عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا چه روالی را طی می‌کند؟

    مشکلات عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا از نظر معاملات این بورس به طور کامل برطرف شد و با توجه به مذاکراتی که با شرکت‌های پتروشیمی داشته‌ایم مشکلات تا حد بسیاری مرتفع شده است.

    - عرضه سیمان در بورس کالا به کجا رسید؟

    بورس کالا در چند سال اخیر بارها آمادگی خود را برای عرضه سیمان اعلام کرده و با توجه به مذاکراتی که با انجمن سیمان انجام شده در تلاش هستیم با تعیین یک قیمت منصفانه بتوانیم این کالا را در بازار بورس کالا عرضه کنیم.

    - آیا برنامه جدیدی برای عرضه کالاهایی خوراکی مثل پسته و زعفران در بورس کالا دارید؟

    در ادامه عرضه محصولات خوراکی در بورس کالا احتمالا در سال جاری عرضه خرما نیز داشته باشیم که عرضه این محصول توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و با نرخ متعادلی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت که بازیگران این بازار در تعیین قیمت نقش اساسی دارند که امیدواریم این محصول در بخش استانی نیز عرضه داشته باشد.

    - عرضه محصولات دامی چه مزیت‌هایی برای تعیین قیمت این محصول در بازار دارد؟

    عرضه این محصولات در بورس کالا باعث متعادل شدن بازار و قیمت‌ها می‌کند و با عرضه‌های پرحجم محصولات در بازار فیزیکی بورس کالا می‌توان انتظار تعیین و متعادل کردن قیمت محصولات را داشت ولی اگر عرضه‌ها جزئی باشد نمی‌توان انتظار تاثیر چندانی در قیمت ها را داشت.

    - با توجه به عرضه 50 خودرو کیاسراتو در ماه اخیر، آیا برنامه جدید برای عرضه خودرو در بورس کالا دارید و هدف از این عرضه‌ها چیست؟

    هدف تعیین یک بازار منظم و مستمری برای عرضه خودرو بوده و این عرضه می‌تواند قیمت این محصول در بازار متعادل کرده و از طرفی اگر تداوم داشته باشد می‌توان تامین مالی این خودروها را نیز از طریق بورس کالا انجام داد.

    - آیا استقبالی از فروش این خودروها در بورس کالا شد؟

    بله خوشبختانه استقبال خوبی از عرضه خودور کیاسراتو در بورس کالا صورت گرفت و با توجه به شرایط ویژه بورس برای فروش این خودروها کمتر از دقایقی تمامی این خودروها به فروش رسید.

    - آیا برنامه جدید برای عرضه خودرو در بورس کالا دارید؟

    برنامه جدیدی برای عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا داریم که در این میان ایران خودرو درخواستی داده و باید منتظر ماند و دید که این پیشنهاد تا چه حد جدی است و چه خودروهایی عرضه خواهد شد.

    - آیا بورس کالا می‌تواند انحصار را از بازار خودرو بردارد؟

    برای برداشته شدن بازار انحصاری باید مکانیزیم عرضه و تقاضا فعال شود، که زیر ساخت لازم در بورس کالا برای این امر فراهم است و ورود بورس کالا می‌تواند موجب شکسته شدن انحصار در بازارهای بیرونی شود.

    - بورس طلا و سکه پیشرفتی داشته است؟

    عرضه طلا و سکه در بورس کالا به صورت مستمر در حال انجام است و علاوه بر این گواهی سپرده سکه و معاملات آپشن و بازار فیزیکی نیز در حال انجام است.

    - آیا بورس سکه و طلا تاثیری بر کنترل قیمت‌ها در بازار دارد؟

    بازار مشتقه جایی است که نوسانات غیر عادیه بازار فیزیکی را پوشش می‌دهد و این یک رابطه موجب تعادل قیمت سکه و طلا در بازار خواهد شد.

    - آیا بورس کالا آمادگی راه‌اندازی بورس ارز را دارد؟

    بورس ارز آمادگی راه‌اندازی بورس ارز را دارد ولی هنوز ابلاغیه‌ای مبنی بر راه‌اندازی این بورس از سوی بانک مرکزی به ما صورت نگرفته است و ما حتی نرم‌افزار آموزش معاملات ارز را نیز آماده کردیم تا در زمان راه‌اندازی این بورس در اختیار معامله‌گران قرار گیرد.

    - چند نوع محصول پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

    بالغ بر 200 نوع محصول کشاورزی در بورس کالا عرضه می‌شود و با توجه به متوقف شدن عرضه این محصولات خارج از بورس کالا شاهد قیمت‌های منصفانه‌ای برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواهیم بود و قیمت‌ها در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

    - مزیت‌های عرضه محصولات در بورس کالا نسبت به بازار دیگر چیست؟

    در بحث شفافیت و قیمت‌گذاری در مبنای عرضه و تقاضا و هم پوشش ریسک‌ها مربوط یبه تعهدات طرفین در بورس کالا پوشانده می‌شود و موارد صحیح معامله در بورس کالا توسط اتاق پایاپای مدیریت می‌شود.

    - عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا انجام شد؟

    عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا در حال انجام است و قرار شده در گام اول 20 درصد تولید و گام بعدی کل تولید جوجه یک روزه در بورس کالا عرضه خواهد شدو این امر در قیمت مرغ و تخم‌مرغ بسیار تاثیرگذار است و با توجه به اینکه کالای استراتژیکی است در قراردادهای بلند مدت در بورس کالا عرضه می‌شود  و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا در تالار بورس کالا تعیین خواهد شد.

    - بورس کالا به چه نحوی به اقتصاد الکترونیک کمک خواهد کرد؟

    بورس کالا با ایجاد زیر ساخت‌های انجام معاملات به صورت الکترونیک در این امر قدم‌های موثری برداشته و کارگزارن می‌توانند در منزل و دفاتر خود بدون نیاز به حضور در تالار، معاملات خود را انجام دهند.

    - آیا کالا  و سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا هست؟

    اما از بُعد سرمایه‌گذاری باید بازار بزرگ‌تر شود که بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، ولی از نظر خریدار بسیاری از محصولات در رینگ صادراتی توسط خریداران خارجی صورت می‌گیرد.

    - سازو کار بورس کالا برای خرید گندم از کشاورزان چه میزان موثر بود و آیا این عملکرد ادامه خواهد داشت؟

    بورس کالا در سال گذشته  تامین مالی بیش از 2 هزار و 650 میلیون تن گندم کشاورزان را برعهده گرفت ونقش موثری در این زمینه ایفا کرد ولی درسال جاری فعلا برنامه ای برای این امر در بورس کالا نداریم.

    - بورس کالا در زمینه راه اندازی معاملات اختیار چه اقداماتی انجام داده است؟

    بورس کالای ایران در آذر ماه امسال، برای نخستین بار در بازار سرمایه اقدام به راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله بر روی سکه طلا کرد که در این تاریخ تنها قراردادهای اختیار خرید سکه طلا راه اندازی و طی 9 روز اول معاملاتی حدود 9 هزار قرارداد اختیار خرید سکه به ارزش بیش از 102 میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شد.

    - آیا بورس کالا پذیرش انبارهای خارجی داشته است؟

    در حوزه پذیرش انبارهای خارجی طی سال 95، برخی مذاکرات با تجار فعال در حوزه بازرگانی کشور عراق صورت گرفت تا بتوان از طریق پذیرش انبار در مناطق مرزی داخل کشور یا خارج بتوان محصولات صادراتی به کشور عراق را در این بستر مورد معامله قرار داد. همچنین پیش نویسی برای قانون انبار مطابق با رویکردهای بین المللی تدوین شد که جهت تصویب، تقدیم مجلس خواهد شد.

    - آیا در مناطق آزاد تالار معاملاتی کارگزارن راه‌اندازی شده است؟

    در پی تصویب ضوابط صدور مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاریهای عضو شرکت بورس کالای ایران توسط هیات مدیره این بورس، شرایط لازم برای تاسیس تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در سطح کشور فراهم شد و طی سال 95 به منظور توسعه جغرافیایی و ارتباط بورس کالا با بازارهای منطقه ای و جهانی از طریق مناطق آزاد، تالار معاملات کارگزاران بورس کالا در مناطق آزاد ارس و اروند اقتتاح گردید. در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا در مناطق آزاد ارس و اروند، معاملات کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و این تالار آماده ارایه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تولیدکنندگان محدوده منطقه آزاد بوده و ضمن کمک به امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، در راستای رونق فضای کسب‌وکار اقتصادی در مناطق آزاد فعالیت می کند.

    - در زمینه بین‌المللی همکاری با بورس‌های جهانی صورت گرفته است؟

    طی سال 95 و با رویکرد توسعه ای بورس کالا در خصوص گسترش ارتباطات بین المللی با بورس های جهانی چندین تفاهم نامه همکاری با بورس های مختلف جهانی امضا شد که از جمله آنها می توان به امضای تفاهم نامه بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان و همچنین تفاهم نامه با بورس کالا و مشتقه اندونزی اشاره کرد. این تفاهمنامه ها در راستای تسهیل تجارت کشور از طریق بورس کالا با سایر کشورها منعقد شده که بر اساس آن، تبادل تجربیات و دانش در حوزه بازارهای کالایی به خصوص انعقاد قراردادهای مشتقه و انجام معاملات کالاها به صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها میان بورس ها صورت خواهد گرفت.

    برچسب ها