عصر خودرو

در آستانه نخستین عرضه اولیه اعلام شد:

پاسخ های مالک ۹۸ درصدی "وپسا" به چند ابهام، کیفیت سود و فروش سهام

عصر بازار- مالک ۹۸ درصدی سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به چند ابهام برخی فعالان بازار سرمایه در مورد سابقه، ارزشگذاری دستگاه فوق سنگین،نیروی انسانی، کیفیت سود و برنامه فروش سهام پاسخ داد.

پاسخ های مالک ۹۸ درصدی "وپسا" به چند ابهام، کیفیت سود و فروش سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس پرس، در پی اعلام عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس (وپسا) با سرمایه 250 میلیارد تومانی که قرار است شنبه سوم تیر ماه در بازار دوم معاملات فرابورس انجام شود، برخی ابهامات در مورد این شرکت مطرح شده و برخی فعالان سوالاتی را مطرح کردند .

    برهمین اساس، شهاب فلاح پور سهامدار عمده و ذی نفع نهایی "وپسا" و موسس گروه صنعتی پارکو ، پاسخ هایی به ابهامات مطرح شده به خبرنگاران داد.

    سابقه مالک اصلی شرکت و صنعت تقریبا انحصاری و کمتر شناخته شده بازارسرمایه

    وی گفت: شخصاً از سال 1380 در حوزه باربرداری فوق سنگین فعال بوده و با استفاده از متخصصین فنی و مالی در ترکیب هیات مدیره و مدیران کلیدی شرکت های اصلی و فرعی مشغول فعالیت هستیم.

    وی با بیان اینکه صنعت بار برداری سنگین (Heavy Lifting) شامل جرثقیل های بالاتر از 450 تن تعریف می شود، ادامه داد:پس از خروج شرکت های خارجی فعال در این حوزه از ایران در دهه 80،  فعالیت ما در این حوزه گسترش یافت. تا قبل از این تاریخ، حوزه عملیات نصب پالایشگاه ها و پتروشیمی ها انحصارا در دست شرکت های خارجی مثل ماموت هلند و الجابر امارات بود.بنابراین گروه صنعتی پارکو اولین شرکت ایرانی بخش خصوصی درحوزه باربرداری سنگین است که فعالیت این گروه در یک سال اخیر در قالب شرکت پارت ماشین سازه سازماندهی و تجمیع شده است.

    این سهامدار عمده با بیان اینکه صنعت باربرداری سنگین (Heavy Lifting) صنعتی است که در هر کشور در انحصار شرکت های محدودی بوده و در  ایران نیز صنعتی جدید بشمار می رود، ادامه داد: بعد از اعمال تحریم و خروج شرکت های خارجی، تنها شرکت بخش خصوصی که در کنار قرارگاه خاتم الانبیاء فعال بوده، گروه صنعتی پارکو (پارت ماشین سازه پارس کنونی) است که از زیرمجموعه های هلدینگ سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس است.

    توضیحاتی درباره هلدینگ "وپسا"

    فلاح پور در خصوص هلدینگ "وپسا" هم توضیح داد: هنگامی که تصمیم گرفتیم مجموعه شرکتها را شفاف و وارد بازار سهام کنیم کلیه فعالیتهای گروه که شامل 4 شرکت بود، در قالب یک شرکت سرمایه گذاری هلدینگی تجمیع شد تا بتوان مجموع فعالیت ها را ساماندهی و توسعه داد.سپس هلدینگ "وپسا" اقدام به پذیرش در فرابورس کرد که شامل 4 شرکت پارت ماشین سازه پارس،اعتماد ماشین آپادانا، سازه طرح گستر شهر آرا و جهان روکش اسپادانا است.

    وی با اشاره به دو حوزه فعالیت اصلی پارت ماشین شامل عملیات اجاره دستگاه و عملیات نصب سازه های سنگین ، خاطرنشان کرد: اجاره دستگاه شامل حدود 80 درصد حاشیه سود نسبت به مبلغ قرارداد است و عملیات نصب سازه های سنگین شامل 40 درصد حاشیه سود.

    تکمیل ظرفیت اجاره چرثقیل ها و بودجه محافظه کارانه 96

    فلاح پور با اعلام اینکه تمام ظرفیت اجاره چرثقیل های شرکت تا مهر سال جاری تکمیل بوده و قرارداد نهایی شده، افزود: برهمین اساس، بودجه سال جاری شرکت، محافظه کارانه است. از این رو فعالان بازار سرمایه می توانند محاسبه کنند. برای رسیدن به سود بودجه شده سال 96 تنها از محل اجاره ها کافی است اجاره دستگاه ها 25 میلیارد تومان باشد که این مبلغ چندان دور از انتظار نیست و به عبارتی حداقل فعالیت دستگاه ها است.

    وی ادامه داد: ضمنا به منظور محاسبه محافظه کارانه، بودجه سال 96 صرفا بر اساس قرادادهای نصب، تنظیم و ارائه شده که ممکن است تا پایان سال نیازی به حوزه نصب نباشد.

    پاسخ به ابهام تعداد نیروی انسانی زیرمجموعه مهم

    وی ادامه داد: برخلاف ابهامات مطرح شده در خصوص نیروی انسانی، حداقل نیروی انسانی ثابت در این شرکت 120 نفر هستند که برای هر پروژه بین 50 تا 100 نفر دیگر اضافه می شوند با افزایش موقتی ، کارکنان پارت ماشین سازه به بیش از 300 نفر هم می رسد. 

    فلاح پور ادامه داد: از سوی دیگر بیش از 70 درصد فعالیت های شرکت پارت ماشین سازه مرتبط با قراردادهای منعقده با زیر مجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. در این میان سال گذشته از 10 میلیارد تومان قرارداد منعقده ، 8 میلیارد تومان سود به دست آمده که ناشی از اجاره دستگاه ها بود که بر اساس نظر حسابرس به خاطر عدم ثبت صورت وضعیت ها توسط کارفرما، 3.7 میلیارد تومان از سود آن به سال 96 منتقل شده است.

    علت ورود به بازرگانی و کالای اساسی

    وی در پاسخ به این سئوال که چرا یکی از 4 زیر مجموعه "وپسا" یعنی شرکت سازه طرح گستر شهر آرا اقدام به واردات و صادرات مواد غذایی کرده، توضیح داد: همه شرکت های خارجی فعال در صنعت بار برداری سنگین (Heavy Lifting) چنین اقداماتی کرده اند تا قادر به استفاده از منابع مالی و توسعه فعالیت ها باشند. چون تعداد دستگاه ها محدود و اجاره ها از قبل مشخص است. به طور مثال شرکت سنگاپوری این صنعت، یکی از تامین کنندگان اصلی روغن پالم است.

    راه اندازی خط تولید در دیگر زیرمجموعه

    این سهامدار عمده در برابر پرسش دیگری مبنی بر دلیل تعداد اندک نیروی انسانی حاضر در دیگر زیر مجموعه "وپسا" یعنی جهان روکش اسپادانا، توضیح داد: این شرکت، تولیدکننده فوم سخت XPS است که به دلیل رشد 3 برابری ارز ، امکان راه اندازی خط تولید یک میلیون یورویی آن فراهم نشد ولی قرار است از مهر سال جاری اولین خط تولید آن با حضور 38 نیروی انسانی در دو نوبت کاری ، راه اندازی شود.

    نمایندگی بزرگترین شرکت ماشین آلات راه سازی چین

    فلاح پور افزود: شرکت اعتماد ماشین آپادانا نیز در اواخر سال گذشته اقدام به اخذ نمایندگی بزرگترین شرکت ماشین آلات راه سازی چین یعنی شرکت جین گانگ کرده که امید است در سال 96 نه تنها به اهداف بودجه ای دست یابیم بلکه از آن نیز فراتر رویم.

    آینده و کیفیت سود و برنامه فروش سهام

    وی با اشاره به فعالیت 178 نفری حال حاضر زیرمجموعه های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس، در برابر این نکته که با توجه به قائم بودن این هلدینگ به فرد و نگرانی از تداوم و کیفیت سودآوری، چه پاسخی دارد؟ توضیح داد: اولا شرکتهای بخش خصوصی بدون موسس و راهبر در واقع معنایی ندارند. ثانیا هر یک از شرکتها، دارای مدیران قابل و توانمندی هستند که فعالیتها را در راستای منافع شرکت اصلی هدایت می کنند. ثالثا قرار نیست که سهام عمده شرکت در بورس یا غیر آن فروخته شود. ورود ما به بورس با هدف توسعه فعالیتها و گسترش آن است. در ضمن عمده سهام در توقیف سازمان بورس خواهد بود. ضمنا اینجانب صنعتی سود آورتر ازفعالیت "وپسا" سراغ ندارم.

    فلاح پور ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به وجود 64 پروژه نیمه تمام پتروشیمی کشور بدون در نظر گرفتن پروژه های نفت و گاز و فولاد و سایر صنایع و با فرض عدم پروژه ایجادی جدید در حوزه پتروشیمی، برآورد می شود فقط پروژهای پتروشیمی نیمه تمام کشور 120 میلیارد دلار باشد.

    به گفته وی، با توجه به نیاز میانگین 6 ماه کار هر پروژه پتروشیمی به جرثقیل های فوق سنگین به نظر می رسد که حداقل بیش از 8 سال با تعداد اندک دستگاه های فوق سنگین باربرداری موجود در کشور و  هزینه های گران و سخت بودن خدمات، زمینه فعالیت انحصاری مهیا است.

    این سهامدار "وپسا" افزود: با توجه به تعداد اندک جرثقیل های فوق سنگین باربرداری و هزینه گران و شرایط سخت واردات و توانایی برای تعمیرات دستگاه ها و فقدان خدمات پس از فروش، مطمئنا ورود رقبای جدید در این حوزه در سالهای آتی چندان متصور نیست. این درحالی است دستگاه های موجود کشور فعلا با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و اجاره آن از خارج به همراه هزینه حمل، هزینه اجاره را به دو برابر افزایش می دهد. نمونه آن شرکت متانول سبلان است که ناچار شد برای سه ماه از یک شرکت بلژیکی برای پروژه اش قرارداد کند. انتقال  هر جرثقیل فوق سنگین نیازمند یک کشتی است.

    پاسخ به ابهامات فنی و ارزشگذاری دارایی ها

    فلاح پور در مورد ابهامات مربوط به ارزش گذاری 8 دستگاه و تاریخ ساخت و مدل  آنها گفت: اولا در سه نوبت طی 1.5 سال گذشته، گروه های کارشناسی رسمی 3 و 5 نفره متفاوت دادگستری و کارشناس سهام ، دارایی های شرکت را ارزش گذاری کرده اند. ثانیا خرید و واردات جرثقیل های فوق سنگین بسیار زمانبر، پیچیده و هزینه بر است.

    وی ادامه داد: در دنیا تنها سه شرکت در دو کشور آلمان و آمریکا قادر به ساخت این دستگاه های فوق سنگین هستند. اخیرا چین هم وارد این عرصه شده اما تعداد انگشت شماری تولید کرد که غالبا به دلیل مشکلات فنی توسط خریداران برگشت داده شده است. از این رو جرثقیل های کشورهای جهان سوم دست دوم است. اما به معنی کهنه و ناکارآمد نیست. مثلا در خود آمریکا دستگاه های مدل 1960 همچنان در حوزه دریایی مشغول کار هستند.

    عمر مفید جرثقیل ها در دنیا و "وپسا"

    فلاح پور با اشاره به اینکه عمر مفید این جرثقیل ها غالبا بیش از 50 سال است، ادامه داد: زیر ا اولا استهلاک آنها بر مبنای ساعت کارکرد مفید است. ثانیا هرچند سال یکبار "اورهال" شده و تقریبا نو و جدید می شوند.مثلا هنگام احداث کارخانه فولاد مبارکه اصفهان توسط آلمانی ها،دستگاه هایی وارد ایران شد و بعد از اتمام ساخت کارخانه فولاد آن دستگاه ها در قالب یک شرکت همچنان فعال است.

    وی افزود:در استانداردهای بین المللی جرثقیل های مدل 2000 میلادی و بالاتر جوان و  بروز محسوب می شوند. مثلا قالب دستگاه های موجود در امارات و سنگاپور مربوط به سالهای اول 2000 میلادی است اما مدل دستگاه های متعلق به شرکت پارت ماشین سازه پارس،مربوط به سالهای 2000 تا 2009 است که عمر بسیار کمی محسوب می شود.

    قیمت هر چرثقیل فوق سنگین

    وی ادامه داد:با بیان اینکه بهای هر جرثقیل مبتنی بر آپشن ها و تجهیزات سفارش شده است. مثلا تنها یک آپشن آن سوپر لیفت بوده که 2.5 میلیون دلار قیمت دارد. دستگاه بوژی که برای باربرداری در ارتفاع و فاصله استفاده می شود حدود 3 میلیون دلار قیمت دارد. تجهیزات و اپشنهای دستگاه بعضی مواقع روی تناژ و ظرفیت دستگاه نیز تاثیر گذارند. مثلا شرکت manitowoc  امریکا برای دستکاه با ظرفیت 300 تن سوپر لیفت و بوژی طراحی دارد که ظرفیت ان به 450 تن میرسد و با ring ان ظرفیت باربرداری 1300 تن پیدا می کند. اینکه روی کدام دستگاه این تجهیزات بسیار گران قیمت قابل نصب است نیز خود توان فنی پیچیده ای نیاز دارد.

    وی ادامه داد: بهای هر جرثقیل مبتنی بر آپشن ها و تجهیزات سفارش شده است، مثلا تنها یک آپشن آن سوپر لیفت، 2.5 میلیون دلار و دستگاه بوژی که برای باربرداری در ارتفاع و فاصله استفاده می شود حدود 3 میلیون دلار قیمت دارد.ساده ترین قسمت جرثقیل که بوم آن است متری 10 تا 15 هزار دلار است که متراژ بوم کل یک جرثقیل طبق اکسسری های مورد نیاز است. از این رو قیمت جرثقیل فوق سنگین تقریبا یونیک و سفارشی بوده و در نمایشگاه ها هم عرضه نمی شوند. از این رو هر دستگاه قیمت خاص خود را دارد.

    ارزش 180 میلیارد تومانی 8 دستگاه و علت ثبت با قیمت های کمتر

    فلاح پور با بیان اینکه به همین منظور ارزش گذاری هر دستگاه نیز شامل فرآیندهای پیچیده و متفاوتی است، ادامه داد: با این اوصاف مجموع ارزش 8 جرثقیل فوق سنگین شرکت با نرخ دلار روز بیش از 180 میلیارد تومان محاسبه می شود. اما با توجه به هزینه بالای انتقال اسناد محضری هر دستگاه ( حدود 120 میلیون تومان)، برای انتقال جرثقیل ها به شرکت پارت ماشین سازه در دفاتر اسناد رسمی از کمترین ارزش ممکن در محضر استفاده شده که رویه مرسوم انتقال ماشین آلات و ملک در دفاتر اسناد رسمی است.

    وی گفت: درحالی برخی از مثال های نادرست ارزشگذاری برای مقایسه جرثقیل های فوق سنگین استفاده کردند که جا دارد دانسته شود ارزش گذاری این دستگاه ها بسیار خاص بوده و شامل اجزای متعددی برای ورود به کشور و استقرار در پروژه هستند همچنین در زمان خرید، اطمینان از شکل سلامت جرثقیل ها، فرآیند طولانی و تخصصی است. مثلا مونتاژ، آزمایش جرثقیل و دمنتاژ حداقل 45 روز زمان می برد و نیازمند متخصصین مختلف در محل مبداء خرید است.

    فلاح پور با بیان اینکه جرثقیل فوق سنگین اسباب بازی یا کالای مصرفی نیست که بتوان اینترنتی یافت و خرید کرد ، در خاتکه گفت: همانگونه که اعلام شد تولید و فروش دستگاه ها بسیار اندک بوده و در حال حاضر این نوع جرثقیل های 850 تنی در منطقه، تنها در ایران، دمام عربستان و آذربایجان موجود هستند.

    برچسب ها