عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای چیست؟

عصر بازار- در اقتصاد کالا‌ها وخدمات را به کالا‌ها وخدمات واسطه‌ای وکالا وخدمات نهایی تقسیم بندی می‌کنند و کالا و خدمات نهایی به نهایی مصرفی و نهایی سرمایه گذاری تقسیم می‌شوند و نهایی مصرفی نیز به مصرفی با دوام و مصرفی بی دوام تقسیم می‌شود.

کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، کالا وخدمات واسطه ای کالاها وخدماتی است که در فرایند تولید قرار می‌گیرند و تبدیل به کالا و خدمات نهایی می شوند و درمورد استفاده قرار می گیرند . مثل چوب، چسب، میخ و رنگی که یک نجار برای تولید میز و صندلی استفاده می‌کند .

    کالا وخدمات نهایی د رفرایند تولید قرار نمی‌گیرند، نهایی سرمایه‌ای مانند اره ای که نجار دارد، نهایی مصرفی کالا وخدماتی که خانوارها مصرف می کنند.

    البته باید توجه داشت که مصرفی یا سرمایه‌ای و یا واسطه‌ای بودن جزء صفات ذاتی هیچ کالایی نیست، بلکه یک صفت عارضی است یعنی نمی توان گفت مثلا سیب کالای مصرفی است. بلکه به نحوه استفاده آن ممکن است کالای مصرفی یا واسطه‌ای باشد . اگر در  یک کارخانه کمپوت سازی خریداری کند کالای واسطه‌ای و اگر خانوارها بخرند کالای مصرفی از نوع بی‌دوام است.

    کالای واسطه‌ای در تولید سایر کالاها استفاده می شوند و جزئی از کالای دیگر را تشکیل می دهند ولی کالای سرمایه‌ای کالایی است که از آنها برای تولید سایر کالاها استفاده می‌شود.

    همه کالا وخدماتی که خانوارها استفاده می کنند کالا و خدمات مصرفی و همه کالا و خدماتی که بنگاه‌ها استفاده می کنند کالا و خدمات واسطه‌ای و یا سرمایه‌ای است .

    برچسب ها