عصر خودرو

دلار به سمت انزوا خواهد رفت؟

عصر بازار- واقعیت های اقتصادی ایالات متحده،موید تنزل و تضعیف فزآینده ای است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استمرار و ادامه این روند به انزوای دلار و تغییراتی جدی در ذخایر ارزی کشورهای جهان منتهی خواهد شد.

دلار به سمت انزوا خواهد رفت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، بسیاری از کارشناسان و اقتصاد دانان جهان، علی الخصوص سرمایه گذاران بزرگ و صاحب نامِ جهان در ارتباط با افق و چشم انداز آینده اقتصادی ایالات متحده با ابهامات و تردیدهایی جدی مواجه شده اند.

    اگرچه از ابتدای روی کارآمدن ترامپ، گمانه زنی‌هایی در خصوص تضعیف موقعیت اقتصادی آمریکا مطرح شد که در گزارشی مبسوط به آن پرداختیم، اما در شرایط فعلی، بسیاری از احتمالات رنگ واقعیت به خود گرفته که نمودهایی از آن در اُفتِ بازدهی اوراق قرضه خزانه و بازار سهام کاملاً مشهود و محسوس به نظر می رسد.

    این وضعیت به میزانی نگران کننده شده که بر مبنا و اساس گزارشات منتشر شده، حرکت دلار به سمت و سوی انزوا، سرعت و شتاب هر چه بیشتری گرفته است.

    مریم تیموری، کارشناس اقتصاد با اشاره به وضعیت نگران کننده اقتصاد آمریکا برای بسیاری از کشورها و دُوَلِ هم پیمان و متحد واشنگتن، اظهار داشت: پایه ذخایر ارزی عمده کشورهای جهان بر مبنا و اساس دلار بسته شده که به تبع، تضعیف اقتصادی ایالات متحده باعث تنزل موقعیت و جایگاه این واحد پولی خواهد شد و نتیجه آن می تواند به اتخاذ تصمیماتی جدی در خصوص تجدید نظر در تغییر پایه پولی ذخایر ارزی منتهی شود.

    وی افزود: یکی از شاخص‌های تعیین کننده در ارزیابی اقتصادی دولت‌ها به وضعیت تابلوی بورس مرتبط با آن کشور معطوف می‌شود که طبیعتاً آمریکا نیز از این قاعده و اصل پذیرفته شده، مستثنی نبوده و نخواهد بود.

    تیموری عنوان کرد: با چنین مبنایی، دورنمای وضعیت اقتصادی آمریکا، روشن و شفاف نیست و همین موضوع باعث نگران شدن بسیاری از سرمایه‌داران صاحب نامِ جهان شده است.

    این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: در این خصوص، طی مقاله ای، روزنامه وال استریت ژورنال به کاهش شاخص دلار اشاره کرد و این شاخص را در پایین ترین حد خود طی ده سال گذشته، مطرح نمود که افت این شاخص از 400/2 به 331/2 درصد به روشنی موید صحت این ادعا است.

    تیموری گفت: فارغ از گمانه زنی و اظهار نظرهای ژورنالیستی، آمار مراجع رسمی و اقتصادی آمریکا نیز این واقعیت را به اثبات می رساند که گزارش منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده در خصوص افزایش بهای تمامی کالاها، خدمات و محصولات (به استثنای غذا و انرژی) از نمونه‌های آن به شمار می رود.
    کاهش معنادار سهام خرده فروشی های ایالات متحده

    محمد رضا مولایی،دانش آموخته رشته اقتصاد، با اشاره به نقش تعیین کننده سهام خرده فروشی ها در اقتصاد آمریکا عنوان کرد: با عنایت به سهم جامعه مصرف کننده در فراز و فرودهای اقتصادی آمریکا به عنوان نظامی سرمایه داری، سهام خرده فروشی‌ها را می توان به ویترینی از وضعیت حاکم بر ایالات متحده از حیث اقتصادی توصیف نمود.

    وی افزود: با نگاهی به سهام جی-سی-پنی و مکیز به عنوان دو شاخص برجسته در اقتصاد آمریکا در عرصه خرده فروشی، این واقعیت ملموس و مشهود می‌شود که شرایط موجود برای سیاستمداران و فعالان اقتصادی و تصمیم گیران و تصمیم سازان واشنگتن به هیچ عنوان رضایت بخش و امیدوار کننده نیست.

    مولایی عنوان کرد: به واقع هر دو سهام مذکور اعم از جی-سی-پنی و مکیز با اُفت مواجه شده‌اند که روند کاهشی آن به ترتیب حدود 14 و 17 درصد برآورد می شود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: به واقع داده‌های آماری موید کُند شدن چرخ اقتصادی آمریکا است و به احتمال بسیار قوی در آینده، ضعف‌ها، کاستی‌ها و نقصان‌های اقتصادی ایالات متحده به‌صورت پررنگ‌تری ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

    وی افزود: تا به حال، بی رونقی بازارهای آسیایی، به عنوان مانع و پوششی در نمود ضعف‌های اقتصادی آمریکا عمل می کرد، اما با حرکت روبه رشد و رونق برخی از بازارهای آسیایی همچون ژاپن، باعث شده تا نارسایی های مرتبط با این حوزه، به شکل ملموس تری ظهور و بروز پیدا کند.

    مولایی گفت: در ارتباط با بازارهای قاره سبز یا همان اروپا نیز این قاعده مصداق دارد و با عنایت به حرکت نسبتاً مطلوب بازار کشورهای اروپایی به سمت رونق و شکوفایی، مشکلاتِ اقتصادی و مالی آمریکا بیش از پیش به چشم می آید.
    امیدهایی که یک به یک نقش بر آب می شود

    منصور سبحانی نیا،کارشناس اقتصادی سیاسی، با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به تصمیمات سیاسی و رویکردهای مرتبط با این عرصه و بازتاب و بازخورد آن در عرصه ها و حوزه‌های اقتصادی، اظهار داشت: به واقع دو عرصه سیاست و اقتصاد دومینو وار از یکدیگر تأثیرپذیری دارند و در جهان کنونی، تفکیک و جداسازی آن در سطوح کلان میسر نیست.

    وی افزود: این مقدمه با این هدف مطرح شد که به خوشبینی برخی از اقتصادیون ایالات متحده و کشورهای اروپایی و آسیایی در آغاز به کار دولت ترامپ پرداخته شود.

    سبحانی نیا عنوان کرد: تا پیش از آغاز به کار رسمی ترامپ، با عنایت به سبقه اقتصادی وی برخی گمان می‌کردند که فصلی جدید و نو در اقتصاد ایالات متحده گشوده خواهد شد.

    این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: برخلاف این تصورات و گمانه زنی ها، اعداد و ارقام از وضعیت فعلی اقتصادی ایالات متحده بیانگر روی ناخوش این سکه برای نظام سرمایه‌داری است و باید با صراحت عنوان کرد، رویکرد سیاسی رئیس جمهور آمریکا نقش بسیار بسزایی در این اُفت و تضعیف داشته است و به تعبیری امید سرمایه داران فعال در آمریکا را یک به یک نقشه بر آب می کند.

    سبحانی نیا عنوان کرد: در آینده شاهد روانه شدن حجم هر چه بیشتری از سرمایه‌ها به سوی بازارهای اروپا و آسیا خواهیم بود، زیرا با پرخاشگری، سیاست‌های جنگ طلبانه، تهدید و زور نمی‌توان در جذب سرمایه گذاری موفق بود و به اعتقاد بنده دوران ریاست ترامپ بر کاخ سفید، فصلی شوم و سیاه برای اقتصاد آمریکا خواهد بود و قطعاً موقعیت و جایگاه اقتصادی ایالات متحده با افت و تنزل شدیدی روبرو خواهد شد.

    برچسب ها