عصر خودرو

بررسی روند معاملات بازار آتی سکه؛

بازار فیوچرز در احتیاط و انتظار

عصر بازار- هفته منتهی به دوم تیر با کاهش ۱۷ هزار تایی در حجم معاملات در بازار آتی سکه و ثبت ۵۲ هزار تایی معاملات به پایان رسید تا این بازار پرونده آخرین هفته از فصل بهار خود را با کاهش در رقم معاملات ببندد.

بازار فیوچرز در احتیاط و انتظار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که پیش از این و در هفته منتهی به 26 خرداد معاملات در بازار آتی کار خود را با افزایش 43 هزار تایی در حجم معاملات به پایان رسانده بود.بررسی‌ها از روند حجم معاملات در بازه 90 روزه فصل بهار نشان می‌دهد هفته اول بعد از تعطیلات نوروز به‌عنوان بالاترین حجم معاملات با ثبت 71 هزار معامله بوده و هفته منتهی به 8 اردیبهشت یا هفته ابتدایی اردیبهشت با ثبت رقم 20 هزار معامله کم‌حجم‌ترین هفته در این بازار ثبت شده است.هفته منتهی به 27 خرداد بازار وارد تغییر فاز معاملاتی شد؛ به‌طوری‌که در این رابطه باید گفت فعالان بازار از ادامه روندها چه در بازار طلا و چه در بازار دلار طی هفته گذشته دید شفافی داشتند که این روند منجر به افزایش حجم شد؛ به‌طوری‌که باید گفت برخلاف اینکه افزایش حجم در معاملات معمولا در روندهای افزایش قیمت رخ می‌داد، ولی با توجه به اینکه این بار فعالان بازار دید روشنی به کاهش قیمتی در سررسیدهای آتی داشتند، مشاهده کردیم که افزایش حجم در روند کاهشی قیمت رخ داد.

    با این حال به نظر می‌رسد بازار آتی سکه در انتظار روشن شدن وضعیت بازارهای ارز و طلای جهانی است. کارشناسان معتقدند سیاست‌هایی که از منظر اقتصادی و سیاسی بازار طلا را کنترل می‌کنند در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و تا زمانی که وضعیت این عوامل روشن نشود، نمی‌توان با قطعیت از تحرک بعدی بازارهای مرتبط با طلا از جمله آتی سکه سخن گفت. به‌عنوان مثال وضعیت تصمیم‌گیری برای تغییرات نرخ بهره در آمریکا، برنامه‌های پولی در انگلیس، موضوع برگزیت، افزایش نرخ بهره در ژاپن، نگرانی‌ها در شبه جزیره کره، مشکلات خاورمیانه و... همگی موضوعاتی هستند که مسیرهای آتی طلای جهانی را تعیین می‌کنند. از طرفی در زمینه بازار ارز نیز برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که احتمال رشد بهای ارز را افزایش داده است. البته این موضوع که رشد بهای ارز تا چه میزان صورت بگیرد، مشخص نیست و اعداد و ارقامی که برخی رسانه‌ها در این رابطه اعلام می‌کنند، اصلا قابل اتکا نیست. به هر حال باید گفت با توجه به ابهامات موجود در این دو شاخص مهم، فعالان بازار آتی نیز در شرایطی با احتیاط حرکت کرده و در انتظار به سر می‌برند.

    ثبات هفتگی طلای جهانی

    طلا طی هفته گذشته هرچند روند کاهشی را طی کرده است، اما از ساعات ابتدایی روز گذشته پا در مسیر افزایش گذاشته است. این در حالی است که طلای جهانی در بازه زمانی هفتگی روند با ثباتی را از سر گذرانده است؛ به‌طوری‌که طلا در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه هفته ما قبل خود تنها 2 دلار افزایش را از سرگذرانده است. قیمت این فلز گرانبها در دو هفته گذشته نیز با کاهش یک درصدی همراه شده که گفته می‌شود قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و افت سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا با افزایش نسبی روبه‌رو‌ شده است.در این رابطه به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حال ارزیابی تاثیر سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو بر اقتصاد و تورم آمریکا هستند، بهره و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به شدت کاهش داشته و به پایین‌ترین رقم در 10 سال اخیر رسیده است.سرمایه‌گذاران بین‌المللی هنوز بر این باورند که فدرال رزرو تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. تازه‌ترین آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که میزان فروش مسکن در آمریکا در ماه مه ‌به‌طور غیرمنتظره‌ای برای سومین ماه متوالی با افزایش روبه‌رو‌ شده است.

    بانک مرکزی انگلیس نیز در آستانه توقف برنامه‌های انبساطی پولی قرار گرفته است. اندی هالدین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس تاکید کرده است که به افزایش نرخ بهره تا پایان امسال رای خواهد داد.این در شرایطی است که روند مذاکرات برگزیت رسما از دوشنبه آغاز شده است. بریتانیا و اتحادیه اروپا باید تا پایان مارس 2019 میلادی به توافق نهایی بر سر برگزیت دست یابند.همچنین یک مقام ارشد بانک مرکزی ژاپن هرگونه افزایش نرخ بهره را در کوتاه‌مدت رد کرده است. بانک مرکزی ژاپن قصد دارد سیاست‌های انبساطی پولی را با هدف حمایت از رشد اقتصادی و دستیابی به تورم 2 درصدی ادامه دهد.از طرف دیگر مذاکرات امنیتی بین مقام‌های عالی رتبه آمریکایی و چینی از روز چهارشنبه در پکن آغاز شده است. آمریکا از چین خواسته است تا فشار بیشتری را برای مهار برنامه‌های موشکی و اتمی به کره شمالی وارد کند.کره شمالی به تازگی یک موتور جدید موشکی را آزمایش کرده است. به نظر می‌رسد تشدید تنش در شبه جزیره کره تاثیر زیادی بر تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا خواهد داشت.

    برچسب ها