عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد؛

چشم انداز صنایع برتر بازار سرمایه و دلایل بنیادی بازدهی آنها

عصر بازار- تصمیم بانک مرکزی در خصوص واریز درآمد از تراکنش های پوز به شرکت های psp ، سود آوری این شرکت ها را متحول کرد. در کنار این عامل به طور کلی آی تی ، صنعت رو به رشدی است و این دلایل در کنار هم باعث افزایش چشمگیر سودآوری صنعت شد.

چشم انداز صنایع برتر بازار سرمایه و دلایل بنیادی بازدهی آنها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی محمودی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص صنایع پربازده بازار با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی صنایع کوچک بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرند گفت: به همین دلیل در بررسی بازدهی صنایع بازار به صنایع کوچکی مثل قند و شکر برخورد می کنیم.

    محمودی با اشاره به اینکه صنعت آی تی و خدمات انفورماتیک نیز در گروه صنایع برتر بازار در سال جاری قرار دارند، افزود: صنعت آی تی صنعت بزرگی است که برای بازدهی بالای آن دلایل متعدد و البته بنیادی وجود دارد.

    وی با اشاره به افزایش نرخ کارمزد تراکنش ها افزود: از بهمن سال گذشته بانک مرکزی مقرر کرد به ازای هر تراکنش از دستگاه های پوز به شرکت های psp درآمد مشخصی واریز شود.

    محمودی با تاکید بر اینکه این تصمیم بانک مرکزی سود آوری شرکت های psp را متحول کرد، افزود: در کنار این عامل به طور کلی آی تی صنعت رو به رشدی است و این دلایل در کنار هم باعث افزایش چشمگیر سودآوری صنعت شد.

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه انحصار در این صنعت نیز  چشم انداز آن را مثبت تر کرد، افزود: بانک مرکزی در تصمیمی اعلام کرد هیچ شرکت psp جدیدی مجوز فعالیت نخواهد گرفت. بر همین اساس در حال حاضر بازار این صنعت در اختیار 12 شرکت است و این بازار انحصاری چشم انداز روشنی را برای سهامداران این صنعت ترسیم کرده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار این گروه سالیانه 20 تا 30 درصد بزرگتر می شود، گفت: این رشد بازار در بین 12 شرکت حاضر تقسیم می شود و هیچ شرکت تازه ای به این گروه اضافه نمی شود.

    وی در ادامه به شرکت های گروه خدمات انفورماتیک اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت های این گروه متولی تراکنش های شتابی هستند و بر اساس تعداد تراکنش ها درآمد کسب می کنند.

    محمودی بازار گروه خدمات انفورماتیک را نیز رو به رشد دانست و افزود: در چند سال اخیر این گروه رشد خوبی داشته که مهمترین دلیل رشد این صنعت چشم انداز روشن سودآوری است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در بورس های بزرگ دنیا نیز صنعت آی تی  و خدمات انفورماتیک سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند و از شرایط سودآوری خوبی برخوردارند.

    وی در ادامه به صنعت قند و شکر اشاره کرد و گفت: قند و شکر صنعت کوچک با سرمایه پایین است به همین دلیل روند تغییر قیمتی سهام در این گروه شدیدتر از صنایع بزرگ است.

    محمودی با اشاره به اینکه نوسان های قیمتی در سهام کوچک بیشتر است، افزود: بر همین اساس معمولا سرمایه گذاران پر ریسک اقدام به خرید سهام کوچک می کنند.

    وی درباره دلیل بنیادی رشد صنعت قند و شکر به چشم انداز افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز در برخی تحلیل های این صنایع لحاظ می شود.

    به گفته محمودی با توجه به رشد بالای نقدینگی در دو سال اخیر و سکون نرخ دلار ، احتمال تغییر نرخ ارز وجود دارد که افزایش نرخ ارز در این صنعت تاثیر گذار است.

    وی با اشاره به گروه لاستیک و تایر ادامه داد: این گروه نیز در زمره صنایع پربازده بازار این روزها قرار دارد. نرخ مواد اولیه تایر در این مدت کاهش چشمگیری داشته و تقریبا نصف شده است و با توجه به چشم انداز رشد ارز ، این گروه نیز می تواند در میان صنایع برتر بازار قرار بگیرد.

    برچسب ها