عصر خودرو

پنج‌ضلعی افت سهام در خرداد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در حالی به پایان خرداد ماه رسید که با ثبت زیان ۳درصدی برای سهامداران بدترین ماه از ابتدای سال را به نمایش گذاشت.

پنج‌ضلعی افت سهام در خرداد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با ثبت افت 2 هزار و 458 واحدی در خرداد ماه بازدهی بورس از ابتدای سال تا‌کنون به رقم 2 درصد عقب‌نشینی کرد.کمبود نقدینگی، ابهام در ترکیب دولت آینده، افت بهای نفت، بروز تنش‌های سیاسی و تروریستی و در نهایت بالا بودن سود بانکی بر بازار مهم‌ترین‌ دلایل افت شاخص در خردادماه بوده‌اند.با توجه به باقی بودن این عوامل انتظار نمی‌رود بازار بتواند در تیرماه نیز که فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ است بازدهی عمده‌ای را دست و پا کند.برخی کارشناسان با اشاره به برخی نگرانی‌ها از تحولات اقتصادی و بازار جهانی، چشم به مسائل سیاسی دارند. مشخص شدن ترکیب دولت آتی، کاهش تنش‌های سیاسی و در نهایت افزایش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی عواملی هستند که می‌توانند به بازار سهام کمک کنند.

    در مهم‌ترین‌ تحولات پیش روی بازار همچنین از سرگرفتن عرضه‌های اولیه در حالی روز سه‌شنبه اعلام شد که پس از نزدیک به 5ماه توقف عرضه‌های اولیه یک شرکت کوچک و پر‌حاشیه در لیست عرضه‌های اولیه قرار گرفته است. در همین حال با توجه به لیست طولانی شرکت‌های در انتظار عرضه اولیه در بازار تسریع در عرضه شرکت‌های پذیرفته‌شده توام با نگرانی در مورد عرضه یک شرکت کوچک پس از ماه‌ها توقف عرضه اولیه در بازار به چشم می‌خورد.در صحنه اقتصاد جهانی بهای نفت برنت به کانال 45 تا 46 دلار برای هر بشکه رسیده است تا کار برای اقتصادهای نفتی خاورمیانه از جمله کشورمان دشوارتر شود. بهای هر تن مس اما به بالای کانال 5هزار و 800 دلار در معاملات جمعه رسید. دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب بالاتر از 2هزار و 700 دلار و 2هزار و 200 دلار به ازای هر تن معامله شدند.

    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه همچنان شاهد افت شاخص بود به گونه‌ای که در نهایت شاخص با کاهش 131واحدی به رقم 78هزار و 736واحد رسید. با این افت 17/ 0 درصدی شاخص بیش از پیش از مرز روانی 79هزار واحد دور شد.در معاملات روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران پس از تقسیم سود 80ریالی، داده‌پردازی ایران پس از تقسیم سود 200ریالی،‌ مهندسی تکنوتار بدون تقسیم سود از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات نساجی بروجرد، ملی صنایع مس ایران، سیمان شمال، حق تقدم خرید سهام سایپا آذین و اوراق اجاره بوتان متوقف شدند.در گروه فلزی براساس اعلام اولیه کارخانه پنج میلیون تنی گندله‌سازی سنگان واقع در شهر سنگان با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان، روز چهارشنبه به مرحله تولید آزمایشی رسید.مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در جریان بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: 9 کارخانه فرآوری سنگ آهن در منطقه سنگان که با شروع کار دولت یازدهم کار احداث آنها از طریق پیمانکاران داخلی آغاز شد، اکنون به ترتیب به مرحله پایانی می‌رسند. در سال 1392 در حالی دولت مصمم به اجرای این پروژه‌ها شد که دستش خالی بود، زیرا دولت پیشین،210 هزار میلیارد ریال اموال و دارایی ایمیدرو را که باید صرف سرمایه‌گذاری جدید می‌شد درقالب خصوصی‌سازی، رد دیون کرده بود. وی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت آن است که 70 درصد ماشین‌آلات به‌کار رفته در این پروژه‌ها نیز ایرانی هستند، این در حالی است که تا پیش از آن تنها 10 تا 15 درصد ماشین‌آلات پروژه‌های صنعتی، ایرانی بودند.

    از سوی دیگر، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در ماه مه 2017 نسبت به ماه قبل از آن، 8/ 8 درصد رشد داشته که از میانگین رشد پنج درصدی تولید دنیا پیشی گرفته است. طبق آمار انجمن جهانی فولاد از عملکرد کشورهای جهان طی پنج ماه 2017، تولید شمش فولاد خام ایران در ماه مه به یک میلیون و 620 هزار تن رسیده است.عملکرد تولید فولاد خام ایران نسبت به رشد تولید تجمعی 2017 که رشد 1/ 13 درصدی است، اندکی کاهش نشان می‌دهد اما رشد تولید فولاد خام ایران یکی از سریع‌ترین‌ها در سطح دنیا ارزیابی می‌شود. رشد تولید در ماه مه 2 درصد بود. در گروه دارویی، شرکت داروپخش در دوره 12 ماه منتهی به 30 اسفند ماه 95 مبلغ یک هزار و 506 میلیارد و 28 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس 2510 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. بر‌اساس این گزارش، «وپخش» در سال گذشته با سرمایه 600 میلیارد ریال معادل یک هزار و 442 میلیارد و 231 میلیون ریال درآمد عملیاتی داشت.

    از درآمد عملیاتی این شرکت هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و هزینه‌های عملیاتی کسر شد و سود عملیاتی دوره به مبلغ یک هزار و 410 میلیارد و 820 میلیون ریال رسید.در گروه خودرویی عرضه خودرو پژو 2008با استقبال خریداران در روز پنج‌شنبه همراه شد. در این گروه، سرمایه‌گذاری سایپا از برنامه واگذاری ملک الهیه و زمین 52 هزار متری و محل سابق پلاسکوکار ساپیا و سهام یک کارگزاری خبر داد و آثار مالی این سه دارایی را اعلام کرد. براساس این گزارش، «وساپا» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و انتشار آن در کدال، در نظر دارد دو ملک واقع در تهران و سهام کارگزاری سپهر باستان را به قیمت پایه هر سهم 2624 ریال واگذار کند.ملک اول، مسکونی واقع در الهیه شامل 2380 مترمربع زمین و 1200 مترمربع زیر بنا و ملک دوم، مشتمل بر 52 هزار و 371 مترمربع زمین مربوط به محل سابق پلاسکوکار ساپیا واقع در ابتدای بزرگراه فتح و به همراه مجوز احداث بناهای اداری، تجاری و خدماتی است.

     

    براساس اعلام سرمایه‌گذاری سایپا در آخرین پیش‌بینی ارائه شده سود فروش سهام شرکت کارگزاری سپهر باستان به مبلغ 25 میلیارد ریال تحت سرفصل فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سود فروش پروژه ساختمانی الهیه به مبلغ 100 میلیارد ریال در سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی پیش‌بینی و لحاظ شده است.همچنین طبق توضیحات بند یک از بابت فروش پروژه ساختمانی الهیه و کارگزاری سپهر باستان سودی به مبلغ پیش‌بینی شده درآمد سرمایه‌گذاری‌ها اضافه نخواهد شد و درخصوص فروش ملک پلاسکو کار قابل ذکر است شرکت در نظر دارد ضمن تغییر کاربری ملک به تجاری و اداری اقدام به فروش کند و تغییر کاربری مستلزم پرداخت عوارض قانونی مربوط است.مدیر پروژه موتور برقی شهرداری تهران با اعلام واردات 200دستگاه موتور‌سیکلت برقی در ماه آینده توسط سایپا از برنامه این شرکت برای راه‌اندازی اولین خط تولید موتور برقی با سرمایه‌گذاری شریک چینی خبر داد.به گزارش اخبار خودرو، سایپا سرانجام پس از سال‌ها انتظار قرار است اولین محموله از نسخه‌های کاربردی موتور‌سیکلت‌های برقی را وارد کند. این محموله که قرار است مرداد راهی بازار شود، آغازی است برای سرمایه‌گذاری مشترک موتورسازان برقی با تولیدکنندگان ایرانی و ایجاد خط تولید موتورسیکلت برقی در کشور.در گروه تجهیزات، شرکت آما برنامه افزایش سرمایه 140درصدی را اعلام کرد. شرکت آما که با سرمایه اسمی 50میلیارد تومانی در بورس حضور دارد، درصدد است در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق‌العاده با افزایش سرمایه 140 درصدی، سرمایه فعلی را به 120 میلیارد تومان برساند.«فاما» این تامین مالی را از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی با دو هدف اجرای طرح نوسازی ماشین‌آلات و تاسیسات و اصلاح ساختار مالی انجام می‌دهد.

    در این گروه همچنین، آذرآب با انتشار گزارش عملکرد سال 95 خود خبر از تعدیل منفی گزارش منتشرشده شرکت در 12ماه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی نشده) مبلغ 123ریال سود به ازای هر سهم محقق شد که تنها 24درصد پیش‌بینی شرکت بوده است.در گروه انفورماتیک، ایران ارقام تن به تعدیل منفی زود‌هنگامی داد و برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 رقم 231 ریال پیش‌بینی سود هر سهم را اعلام کرد که 18درصد تعدیل منفی را در بر دارد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری همچنان منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)به 202میلیارد تومان و در فرابورس به 417میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد 9درصدی به 724میلیارد تومان رسید و شاخص با افت 730واحدی مواجه شد.

    برچسب ها