عصر خودرو

در پایان خردادماه ثبت شد

بازدهی سه درصدی آیفکس در بهار امسال

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران از آغاز امسال بازدهی بیش از ۳ درصدی را ثبت کرد و خردادماه نیز تقویت تامین مالی خصوصی بخش فرهنگ و هنر رقم خورد.

بازدهی سه درصدی آیفکس در بهار امسال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، پذیره نویسی سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران در روزهای پایانی خردادماه در فرابورس صورت گرفت که نخستین پذیره‌نویسی یک شرکت از بخش فرهنگ و هنر در فرابورس ایران محسوب می‌شود.
    در این ماه همچنین شاهد عرضه عمده هشت درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در بازار دوم و قطعیت معامله یکجای 99.99 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه صنایع معدنی امید در بازار سوم فرابورس بودیم.
    افزون بر این شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه از بازار پایه ب انتقال یافت و نماد آن در بازار دوم باز شد.

    * مروری بر دادوستدهای آخرین ماه بهار
    در 21 روز معاملاتی آخرین ماه بهار حجم مبادلات فرابورس ایران روندی صعودی داشت و با 13 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه پارسال همراه شد؛ در حالی که تعداد معاملات انجام‌شده در خردادماه امسال در مقایسه با خرداد سال 1395 به همین میزان (13 درصد) کاهش یافت.
    ارزش مبادلات فرابورس نیز در ماهی که گذشت، در نهایت پس از افت‌وخیزهایی هفت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کم شد.
    بدین ترتیب شاهد جابجایی 11 هزار و 618 میلیون ورقه به ارزش 34 هزار و 484 میلیارد ریال در بازارهای 9‌گانه فرابورس ایران بودیم که این حجم از دادوستدها در 657 هزار دفعه معاملاتی صورت گرفت.
    در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران 3 هزار و 109 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 191 میلیارد ریال تبادل شد که بیش از یک‌چهارم حجم و ارزش کل دادوستدهای خردادماه است.
    همچنین حجم و ارزش مبادلاتی بازار اول نسبت به تاریخ مشابه پارسال کاهش یافت و حجم معاملات در بازار دوم افزایش 17 درصدی را رقم زد.
    رصد تابلوهای معاملاتی بازار پایه نشان‌دهنده رشد چشمگیر حجم و ارزش مبادلاتی در این بازار است؛ به گونه‌ای که شاهد افزایش بیش از 50 درصدی حجم و بیش از 100 درصدی ارزش مبادلات آن بودیم.
    بدین ترتیب تغییر مالکیت 6 هزار و 774 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 119 میلیارد ریال در تابلوهای پایه الف، پایه ب و پایه ج در سومین ماه امسال صورت گرفت.
    در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 85 میلیون ورقه به ارزش 14 هزار و 601 میلیارد ریال بین خریداران و فروشندگان دادوستد شد. این حجم و ارزش معاملاتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب 44 و 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
    در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب جایگاه‌های نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند.
    در نهایت شاخص کل فرابورس ایران خردادماه امسال نسبت به روز پایانی اردیبهشت ماه با افت روبرو شد؛ البته بازدهی آن از آغاز سال همچنان بیش از سه درصد است.

    * فلزات اساسی صدرنشینی را پس گرفت
    گروه انبوه‌سازی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات خرد اردیبهشت‌ماه را در اختیار گرفت و فلزات اساسی در جایگاه دوم این ماه قرار داشت اما در خردادماه گروه فلزات اساسی با 17 درصد از سهم کل در صدر جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله و خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به تفکیک گروه صنعت قرار گرفت. از این رو صدرنشینی خود از آغاز سال را دوباره به دست آورد.

    * عملکرد سبز آخرین هفته مبادلاتی خرداد
    در هفته پایانی فصل بهار در مجموع بازارهای فرابورس ایران شاهد نقل‌وانتقال سه هزار و هفت میلیون ورقه بهادار به ارزش 11 هزار و 248 میلیارد ریال در 140 هزار نوبت دادوستدی بودیم که نشانگر رشد چهار درصدی تعداد و 66 درصدی ارزش مبادلات است.
    همچنین کاهش 17 درصدی حجم معاملات این هفته در مقایسه با هفته گذشته رقم خورد.
    بیشتر بازارهای فرابورس در هفته شته عملکرد مثبتی داشتند؛ به ویژه بازار دوم که به ترتیب رشد 146 و 460 درصدی را در حجم و ارزش مبادلاتی نسبت به هفته پیش تجربه کرد.
    آیفکس نیز با یک واحد رشد در ارتفاع 903 واحدی مبادلات هفته، ماه و فصل جاری را خاتمه بخشید.
    به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد تامین مالی طرح ها از طریق بازار سرمایه از 143 هزار میلیارد ریال در سال 1391، به یک هزار و 220 هزار میلیارد ریال در سال 1395 رسید که بیانگر رشد 750 درصدی است.
    ارزش معاملات بازار سرمایه (شامل سهام، اوراق و آتی و مشتقه) در بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی نیز از یک هزار و 96 میلیارد ریال در سال 1391 به یک هزار و 902 میلیارد ریال در سال 1395 رسید که رشد 74 درصدی را نشان می دهد.
    بسیاری از کارشناسان انتظار دارند بازار سرمایه با آغاز به کار دولت دوازدهم که پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» از سوی رهبر معظم انقلاب و تحلیف در مجلس شورای اسلامی از میانه مردادماه تشکیل می شود، دوباره رونق گیرد.

    برچسب ها