عصر خودرو

شیوه قانونی تقلب در بازار سرمایه جهانی؛

«اِنرون» بدترین رسوایی حسابداری

عصر بازار- اِنرون فعالیت خود را در سال ۱۹۸۵ به‌عنوان تولیدکننده و فروشنده سنتی انرژی شروع کرد و به‌سرعت به بزرگترین شرکت انرژی جهان تبدیل شد.

«اِنرون» بدترین رسوایی حسابداری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، در آوریل 2001 این شرکت براساس رتبه‌بندی فورچون (Fortune 500) رتبه هفتم را در بین 500 شرکت بزرگ امریکا به‌خود اختصاص داد. در دوم دسامبر 2001 انرون درخواست ثبت ورشکستگی کرد. سقوط ناگهانی وشتابان این غول عظیم، پیامدهای مهمی برای ذینفعان آن از جمله سهامداران، کارکنان، طلبکاران و حسابرسان داشته است.

    رسوایی شرکت انرژی انرون، مستقر در هوستون تگزاس که در اکتبر 2001 فاش و در نهایت به ورشکستگی این شرکت منجر شد، یکی از بدترین رسوایی های حسابداری تاکنون است. ماجرای انرون علاوه بر اینکه یکی از بزرگ ترین ورشکستی های ناشی از تغییر ساختار در تاریخ آمریکا بود، شکست بزرگی در حوزه حسابداری نیز محسوب می شود.

    چند سال پس از تاسیس شرکت انرون، جفری اسکیلینگ، به عنوان مدیرعامل روی کار آمد و گروهی از مدیران را همراه خود آورد که به کمک سندسازی های حسابداری و گزارش های مالی ضعیف و اشتباه توانستند میلیاردها دلار بدهی شرکت را که ناشی از پروژه های و قراردادهای شکست خورده بود، پنهان سازی کنند.

    اندرو فاستو، مدیر مالی و دیگر مدیران ارشد انرون، نه تنها هیات مدیره شرکت و کمیته حسابرسی را درباره عملکرد حسابداری پرریسک خود گمراه کردند. بلکه آرتور اندرسون، حسابرس شرکت را تحت فشار گذاشتند که این مسائل را نادیده بگیرد. بعد از اینکه قیمت سهام شرکت که در اوایل سال 2000 به اوج خود رسیده بود. در اواخر نوامبر 2001 به کمتر از یک دلار کاهش یافت، سهام داران شکایت کردند و کمیسیون اوراق بهادار آمریکا، تحقیقاتی را در این زمینه شروع و مدتی بعد انرون اعلام ورشکستگی کرد.

    وقتی این موضوع فاش شد، شرکت از درون از هم پاشید و 74 میلیارد دلار از دخایز ذی نفعان از بین رفت و هزاران پرسنل آن بی کار و بسیاری از مدیران متهم و به زندان محکوم شدند. در نتیجه این رسوایی بزرگ انرون، آمریکا قوانین و مقررات جدیدی وضع کرد تا دقت گزارش های مالی شرکت های سهامی عام را افزایش دهد.

    برچسب ها