عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که استفاده از ظرفیت بورس کالا برای صادرات گندم مازاد داخلی و همچنین آغاز عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، رویدادهای مهم تالار نقره ای به شرح زیر می باشد:

    کاهش هزینه تولید مرغ با عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا راهکاری برای کاهش هزینه تولید مرغ در بازار به شمارمی آید، گفت: داد و ستد جوجه یک روزه توسط واسطه ها عاملی برای افزایش نرخ تولید مرغ در بازار تلقی می شود.

    علی ابراهیمی، در خصوص عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا، گفت: داد و ستد جوجه یک روزه توسط واسطه ها عاملی برای افزایش نرخ این محصول دربازار تلقی می شود، بنابراین با عرضه جوجه یک روزه در  بورس کالا علاوه برتعیین نرخ منطقی برای این نوع از تولیدات می توان واسطه ها را نیز ازصنعت مرغداری حذف کرد.

    نماینده مردم شازند درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:همچنین با عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا امکان دسترسی واحدهای غیرمجاز در عرصه خرید، محدود می شود زیرا برای خرید جوجه یک روز در بورس کالا متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را به بورس ارائه دهند.

    بورس کالا سوپاپ‌ اطمینان صنایع پایین دستی

    عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس با بیان این که بورس کالا می تواند سوپاپ اطمینانی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی کشور باشد، گفت: صنایع پایین دستی در انتظار اجرای قانونی هستند که بر اساس آن، مواد خام و پتروشیمی باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت، تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات بگیرد.

    سعید باستانی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، گفت: بورس کالا با توجه به شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند، شرایط عادلانه‌ ای برای دسترسی همه تولیدکننده‌ها به مواد اولیه به وجود آورده است.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در شرایط کنونی و پس از چندین سال تجربه، بورس کالا به آن بلوغ رسیده که بخواهد مشکلات واحدهای پایین‌دستی اعم از مشکلات فنی، کیفیت و تامین مواد اولیه را حل کند و اگر هم هر خللی در روند معاملات مشاهده شود باید با هماهنگی و مشورت فعالان صنعت در کارگروه تنظیم بازار و در بازار شفاف بورس حل و فصل شود.

    عرضه سیمان در بورس کالا با آغاز به کار دولت دوازدهم

    دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در هفته گذشته از آغاز عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خبر داد و  گفت: در حال حاضر تمامی موانع برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا برطرف شده وهماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.به طوری که به محض استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود.

    عبدالرضا شیخان افزود: اقدامات لازم برای ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا تا حدی پیش رفته است که تنها چند پرسش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص چگونگی انجام معامله،نحوه خریداری کشورهای همسایه از بورس کالا و افزایش سهم صادرات سیمان باقی مانده است که انجمن سیمان به زودی پاسخ این سوالات را به وزارت صنعت ارسال خواهد کرد.

    دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه با استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود، اظهار کرد: صادرات سیمان از طریق بورس کالا باعث شفاف سازی قیمت این محصول شده و در آمد تولید کنندگان را از محل صادرات تامین می کند و باعث ایجاد نظم در این حوزه می شود .

    استفاده از ظرفیت بورس کالا برای صادرات گندم مازاد داخلی

    براساس مصوبه هیات دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می‌شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

    بر اساس این مصوبه به کارخانجات آردسازی سراسر کشور اجازه داده می‌شود با هماهنگی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و در چارچوب مفاد دستورالعمل اجرایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می گردد، نسبت به خرید گندم  مورد نیاز خود از طریق مراکز خرید مورد تایید شرکت یادشده از کشاورزان اقدام نمایند.

    همچنین به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می‌شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

    عرضه پتروشیمی کردستان در بورس کالای ایران

    از دیگر اتفاقات هفته گذشته نخستین عرضه پتروشیمی کردستان در بورس کالای ایران بود که پس از افتتاح در روز پنجم فرودین ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور ، مراحل پذیرش را طی کرد.

    براین اساس فعالان تالار نقره ای در روز 30 خرداد ماه شاهد نخستین عرضه پلی اتیلن سبک فیلم2420E02 پتروشیمی کردستان به میزان 480 تن (به همراه 480 تن امکان افزایش عرضه در تالار) با قیمت پایه 41هزار و 16 ریال بودند.

    ظرفیت اسمی کارخانه پتروشیمی کردستان، تولید 300 هزارتن پلی اتیلن سبک در سال بوده و بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی در این استان به شمار می رود و  یکی از خصوصیات بارز این پتروشیمی امکان ایجاد صنایع پایین دستی به منظور اشتغال و ارزش افزوده بیشتر است.

    رشد چشمگیرحجم معاملات کشاورزی در بورس کالا با اعتماد دولت به بازار سرمایه

    در هفته گذشته مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفت: حجم بالای معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران بعد از اعتماد بیشتر دولت به بازار سرمایه و اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی حاصل شده است.

    مژده مولایی به بهبود روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 1390 تا پایان سال 1395، چهار میلیون و 358 هزار و 851 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 46 هزار میلیارد ریال در بورس کالا داد و ستد شد که معامله دو میلیون و 509 هزار تن محصول به ارزش بیش از 28 هزار میلیارد ریال تنها مختص سال 1395 بوده است، یعنی نصف حجم معاملات پنج سال اخیر که این موضوع  گویای پیشرفت روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا است.

    وی ادامه داد:این در حالی است که قیمت محصولات کشاورزی به شدت تحت تاثیرعرضه و تقاضا بوده و بورس کالا بهترین مکان برای کشف عادلانه و آزادانه قیمت این محصولات و در نتیجه معامله آنها محسوب می شود.

    به گفته وی، روند رو به رشد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا را می‌توان با معاملات کالاهای استراتژیک کشور از جمله گندم و جو و ذرت و همچنین محصولات ارز آوری مثل زعفران و پسته مشاهده کرد.

    ادامه اجرای سیاست قمیت تضمینی جو در بورس کالا

    مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه زمینه برای خرید تضمینی گندم در استان فراهم شده و تعاونی‌ها آمادگی خرید را دارند، گفت: 79 مرکز اصلی و فرعی برای خرید تضمینی در نظر گرفته شده است.

    رضا عباسی با اشاره به اینکه با شیوه عرضه محصولات در بورس کالای ایران شفافیت در حوزه خرید و فروش افزایش می‌یابد، ادامه داد: امسال نیز فروش جو به وسیله بورس کالا انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه در سال گذشته شبکه تعاونی‌های استان همدان 133 هزار تن جو را با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کرد که در بورس کالا عرضه شد، تصریح کرد: امسال خرید گندم در چند استان به صورت قیمت تضمینی انجام می شود اما در همدان همچنان خرید تضمینی گندم ادامه دارد اما جو با سیاست قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.

    پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی

    یک کارشناس بورس های کالایی نیز به توسعه بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: سرعت پیشرفت بازار مالی در بورس کالا قابل قبول است به طوریکه سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا شاهد پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی به نسبت سال های قبل باشیم.

    فرزاد هیبتی به توسعه بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این بخش ابزارهای متنوعی بر مبنای محصولات جدید عملیاتی شده است که از جمله آنها می توان به راه اندازی قراردادهای آپشن، رونق بازار آتی، انتشار اوراق سلف موازی، معاملات گراهی سپرده کالایی و به تازگی صندوق طلا اشاره کرد.

    وی تصریح کرد:از عمده ترین وظایف بورس کالا ایجادی محیط و بستری امن و شفاف جهت انجام معاملات است که با توسعه نرم افزارها این موفقیت حاصل شده است البته هنوز کاستیهایی در سامانه معاملات وجود دارد، اما اگر بخواهیم سامانه معاملاتی را با سایر بورسها مقایسه کنیم در شرایط به مراتب بهتری قرار داریم.

    برچسب ها