عصر خودرو

علی رحمانی مطرح کرد:

کالاهای وارداتی از بورس کالا عرضه شوند

قاچاق و فرار از مالیات تهدیدی برای بورس

عصر بازار- مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در سال گذشته برای اولین بار ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا از بازار فیزیکی آن پیشی گرفته و یکی از اهداف استراتژیک بورس کالا برای سال ۹۵ محقق شده گفت: اگر بتوانیم توزیع کالاهای وارداتی را هم به بورس کالا بیاوریم، می‌توانیم به توازن در عرضه کمک کنیم.

کالاهای وارداتی از بورس کالا عرضه شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علی رحمانی به عملکرد بورس کالا اشاره و اظهار کرد: از اهداف اولیه بورس کالا کشف قیمت عادلانه است که بورس کالا در این مسیر قدم های بزرگی برداشته است؛ به طوری که در چند سال اخیر به سمت توسعه ابزارهای مالی و پوشش ریسک حرکت کرده و با توجه به اینکه هنوز اقتصاد با ابزارهای مالی و کارکردهای آن آشنایی زیادی ندارد، می توان گفت که این بورس کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته است.

    وی افزود: بنابراین می توان گفت که بورس کالا در حوزه کشف قیمت و پوشش ریسک به اهدافی که برایش ترسیم شده تا حد زیادی رسیده و توانسته توفیقات زیادی برای اقتصاد کشور کسب کند که از این بابت قابل تحسین است.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه عملکرد بورس کالا در خصوص پوشش محصولات اساسی در قیاس با دیگر بورس‌های کالایی جهان نیز مورد قبول است، خاطرنشان کرد: اهمیت توسعه ابزارهای مالی بر کسی پوشیده نیست و طی چند سال اخیر مسئولان بورس کالا نیز توجه ویژه ای به توسعه ابزارهای مالی داشته اند؛ به طوری که ابزارهای متنوعی بر مبنای محصولات جدید عملیاتی شده است.

    رحمانی اظهار کرد: قابل‌ ذکر است که بخش سیاه اقتصاد یعنی قاچاق و فرار از مالیات تأثیر خود را روی اقتصاد کشور و به‌طور خاص بر بورس کالا می گذارد، به این نحو که بخشی از معاملاتی که باید در بورس کالا صورت پذیرد به دلایلی، خارج از این بورس اتفاق می‌افتد.

    مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه طی دهه اخیر، حمایت‌های خوبی از بازار سرمایه و به‌صورت خاص از بورس کالا صورت گرفته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه ما هنوز با یک بازار رقابتی فاصله داریم و تعداد عرضه‌کننده‌ها محدود و قدرت چانه ‌زنی‌شان بالاست، بهتر است که ضوابطی برای این موضوع نیز در نظر گرفت تا بتوان از این مانع عبور کرد.

    وی گفت: اگر بتوانیم توزیع کالاهای وارداتی را هم به بورس کالا بیاوریم، می‌توانیم به توازن در عرضه کمک کنیم. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور دارد، ولی به تلاش و حمایت بیشتری نیاز دارد تا به جایگاه شایسته‌اش برسد.

    برچسب ها