عصر خودرو

در آخرین ماه بهار ۹۶ رخ داد:

بازدهی ۳ درصدی آیفکس از آغاز سال

عصر بازار- فرابورس ایران از آغاز تاسیس تا کنون همواره پیشتاز حرکت‌های نو در بازار سرمایه بوده و استقبال از ایده‌های نو و طراحی و راه‌اندازی بازارها و ابزارهای جدید معاملاتی گواه این مدعاست. این بار نیز در سومین ماه سال جاری شاهد رخداد جدیدی در بازار سرمایه بودیم که آغازی برای تقویت تامین مالی خصوصی بخش فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.

بازدهی ۳ درصدی آیفکس از آغاز سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران در روزهای پایانی خردادماه سال جاری در فرابورس صورت گرفت که در حال حاضر نخستین پذیره‌نویسی یک شرکت از حوزه فرهنگ و هنر در فرابورس ایران محسوب می‌شود.
    این ماه همچنین شاهد عرضه عمده 8 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در بازار دوم و قطعیت معامله یکجای 99.99 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه صنایع معدنی امید در بازار سوم فرابورس بودیم.
    افزون بر این شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه از بازار پایه ب انتقال یافته و نماد آن در بازار دوم گشایش یافت.

    مروری بر دادوستدهای آخرین ماه بهار

    در 21 روز معاملاتی آخرین ماه بهار حجم مبادلات فرابورس ایران روندی صعودی داشته و با 13 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته همراه شده در حالی که تعداد معاملات انجام‌شده در خردادماه 96 در مقایسه با خرداد سال گذشته با همین مقدار یعنی 13 درصد کاهش مواجه شده است. ارزش مبادلات فرابورس در ماهی که گذشت نیز پس از افت‌وخیزهایی در نهایت کاهش 7 درصدی نسبت به این ماه در سال 95 را به ثبت رساند.
    بدین ترتیب شاهد جابه‌جایی 11 هزار و 618 میلیون ورقه به ارزش 34 هزار و 484 میلیارد ریال در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران بودیم که این حجم از دادوستدها در 657 هزار دفعه معاملاتی صورت گرفت.
    در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران 3 هزار و 109 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 191 میلیارد ریال دست به دست شد که این رقم معادل بیش از یک‌چهارم از حجم و ارزش کل دادوستدهای خردادماه است. همچنین حجم و ارزش مبادلاتی بازار اول نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته کاهش یافته و حجم معاملات در بازار دوم افزایش 17 درصدی را رقم زده است.
    رصد تابلوهای معاملاتی بازار پایه نشان‌دهنده رشد چشم‌گیر حجم و ارزش مبادلاتی در این بازار است به گونه‌ای که شاهد افزایش بیش از 50 درصدی حجم و بیش از 100 درصدی ارزش مبادلات آن بودیم. بدین ترتیب تغییر مالکیت 6 هزار و 774 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 119 میلیارد ریال در تابلوهای پایه الف، پایه ب و پایه ج در سومین ماه سال 96 صورت گرفت.
    در ادامه در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد 85 میلیون ورقه بهادار بین خریداران و فروشندگان انجام گرفت که ارزشی معادل 14 هزار و 601 میلیارد ریال را رقم زد. این حجم و ارزش معاملاتی در مقایسه با مدت مشابه سال 95 به ترتیب 44 و 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب جایگاه‌های نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند.
    در نهایت شاخص کل فرابورس ایران در حالی در خردادماه نسبت به روز پایانی ماه گذشته با افت مواجه شد که بازدهی آن از ابتدای سال همچنان بیش از 3 درصد را نشان می‌دهد.

    فلزات اساسی صدرنشینی را پس گرفت

    در حالی که گروه انبوه‌سازی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات خرد اردیبهشت‌ماه را در اختیار گرفت و فلزات اساسی در جایگاه دوم این ماه قرار گرفت، در ماهی که پشت سر گذاشتیم گروه فلزات اساسی با 17 درصد از سهم کل در صدر جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله و خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به تفکیک گروه صنعت قرار گرفت. از این رو صدرنشینی خود از آغاز سال را دوباره به دست آورد.
    عملکرد سبز آخرین هفته مبادلاتی خرداد
    در هفته پایانی فصل بهار شاهد نقل‌وانتقال 3 هزار و هفت میلیون ورقه بهادار به ارزش 11 هزار و 248 میلیارد ریال طی 140 هزار نوبت دادوستدی در مجموع بازارهای فرابورس ایران بودیم که نشانگر رشد 4 و 66 درصدی تعداد و ارزش مبادلات و کاهش 17 درصدی حجم معاملات هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته است.
    بیشتر بازارهای فرابورس در هفته اخیر عملکرد مثبتی داشتند به ویژه بازار دوم که به ترتیب رشد 146 و 460 درصدی را در حجم و ارزش مبادلاتی نسبت به هفته پیش تجربه کرد. آیفکس نیز با یک واحد رشد در ارتفاع 903 واحدی مبادلات هفته، ماه و فصل جاری را خاتمه بخشید.

    برچسب ها