عصر خودرو

کدام بازارها در بهار سود بیشتری دادند؟

عصر بازار- بررسی رفتار چهار بازار طلا، سکه، دلار و بورس در بهار ۹۶ حاکی از آن است که تقریبا شاخص قیمت‌ها بدون تغییر بوده است.

کدام بازارها در بهار سود بیشتری دادند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، بهار 96 بالاخره پس از گذشت 93 روز پرخبر به کار خود پایان داد؛ از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تا حملات تروریستی به مجلس و حرم امام‌خمینی(ره). در این میان، اما تحت‌تاثیر اتفاقات مختلف، بازارها نیز تغییر رفتار از خود نشان می‌دادند، اما در کل بررسی عملکرد چهار بازار طلا، سکه، دلار و بورس حکایت از آن دارد که در این مدت این بازارها تغییرات آن‌چنانی در قیمت‌ها به خود ندیده‌اند؛ این موضوع در سطح معاملات آنها نیز مشاهده می‌شده و خرید و فروش در حداقل ممکن قرار داشته است.

    فعالان بازار معتقدند که انتخابات ریاست‌جمهوری و به دنبال آن، ایام ماه مبارک رمضان در فرونشستن هیجانات بازار بی‌اثر نبوده است و باعث شده که تقریبا بازارها به خواب بهاری بروند، اما با این حال، کارشناسان امیدوارند که در فصل دوم سال، بازارها تکان خورده و معاملات نیز افزایش پیدا کند.

    بازدهی پایین بازار سرمایه

    در حال حاضر عقربه‌های بازدهی بازار سرمایه در نخستین فصل سال، رقم اندک 2درصدی را نشان می‌دهد. در واقع افزایش نگرانی‌ها به‌دنبال تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا در کنار اوج‌گیری مشکلات موسسات اعتباری غیر‌مجاز، باعث به فرو رفتن کامل سرمایه‌گذاران در لاک احتیاط شده است. برآیند این مسیر، در کاهش شدید حجم معاملات و افت ممتد قیمت‌ها نمایان است که خوش‌بینی به تغییر روند بازار سهام در کوتاه‌مدت را محدود کرده است. در عین حال، اغلب سهام‌داران در انتظار تغییر و تحولات کابینه دولت دوازدهم هستند.

    به این ترتیب، بررسی تغییرات شاخص بورس در فصل ابتدایی سال 96 حاکی از آن است که در حالی که بورس روز کاری سال‌جاری را با شاخص 77 هزار و 485 واحد شروع کرد، اما هم‌اکنون شاخص به رقم 78 هزار و 736 واحد افزایش یافته است؛ این نشان از رشد 1.6 درصدی شاخص بورس دارد.

    افت ارزش دلار در بازار

    در بازار ارز نیز در آخرین روز بهار 96، شاخص بازار دلار با 6 تومان کاهش به قیمت 3742 تومان رسید. با افت روز آخر بهار، این ارز 0.1 از ارزش خود را بهار 96 از دست داد. در ابتدای بهار امسال هر دلار آمریکا 3748 تومان قیمت داشت که نرخ آن در پایان خردادماه به 3742 تومان کاهش یافت.

    مسیر کاهشی سکه

    همزمان با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز مسیر کاهشی را در بهار 96 تجربه کرد و با کاهش 4 هزار تومانی به بهای یک میلیون و 175 هزار تومان رسید. ماندن اونس در محدوده هزار و 250 دلار، عمده‌ترین عاملی بود که بهای فلز گرانبهای داخلی را کاهشی کرد. سکه تمام بهار آزادی در ابتدای سال یک میلیون و 179 هزار تومان قیمت داشت.

    سکه تمام بهار آزادی با افت در روز پایانی بهار، در مجموع در بهار امسال 0.3 درصد افت قیمت را تجربه کرد.

    نزول طلا

    در موازات این بازارها، بازار طلا نیز شاهد افت قیمت‌ها بود؛ به طوری که هر گرم طلای 18عیار در بهار 96 با افت یک‌هزار و 905 تومانی، روی رقم 113 هزار و 990 تومان ایستاد. این در حالی است که در ابتدای سال 96 هر گرم طلای 18عیار 115 هزار و 895 تومان قیمت داشت. در واقع بررسی کارنامه بازار طلا نشان می‌دهد که در بهار امسال 1.6 درصد از ارزش طلا کاسته شده است.

    به این ترتیب، شاخص بازار ارز، سکه و طلا هر دو در بهار امسال بازدهی منفی را به ثبت رساندند.

    برچسب ها