عصر خودرو

ناسوتی فرد:

توقف چند نماد قدرت گره انداختن به معاملات را ندارد

عصر بازار- کاهش معاملات در بازار دلایل مختلفی دارد که بخش عمده ای از آن به تغییر نکردن شرایط پیرامونی بازار سرمایه برمی گردد.

توقف چند نماد قدرت گره انداختن به معاملات را ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد مهدی ناسوتی فرد، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار گفت: اینکه منفی بودن بازار را به توقف چند نماد یا حتی یک گروه گره زد، تحلیل درست و حداقل جامع و کاملی نیست.

    وی در این باره معتقد است: نمی توان یک بازار چند هزار میلیاردی را متأثر از توقف معاملات چند نماد یا حتی فراتر از آن توقف معاملات در یک گروه کرد.

    این تحلیلگر تشریح کرد: بدون شک قفل شدن بخشی از نقدینگی بازار در چند سهم روند نقدشوندگی را کند می کند ولی شخصاً با این نکته که گفته شود، منفی بودن کل بازار به توقف فلان نماد یا بهمان گروه مرتبط است، مخالفم.

    وی در این باره تصریح کرد: اساساً نه در بازار ما بلکه در هیچ بورسی چنین توان و ظرفیتی در یک نماد یا چند نماد جمع نمی شود که بخواهد با منفی یا توقف خود کل یک بازار را متأثر کند.

    ناسوتی فرد با ذکر مثالی توضیح داد: البته چنین برداشت هایی جدید و معطوف به این دوره نیست بلکه به عنوان نمونه زمانی که گروه پتروشیمی با مسأله افزایش نرخ خوراک مواجه شد یا پالایشی ها متوقف بودند از این تحلیل ها  مطرح می شد که اگر نرخ خوراک پتروشیمی ها حل شود اگر پالایشی ها باز شوند بازار خوب می شود اما در عمل شاهد این بودیم که گره زدن روند بازار سرمایه به این نماد و آن گروه برخورد حرفه ای با مسائل بازار نیست.

    این فعال بازار سرمایه درباره کاهش چرخه نقدینگی در بازار سرمایه در پی توقف نمادها ابراز داشت: سهامدار تحت هر شرایطی و حتی در بدترین روزها دوست دارد دارایی اش را در اختیار داشته باشد تا در نهایت با شناسایی ضرر از ضرر بیشتر جلوگیری کند یا با تغییر در سبد و پرتفوی، سود سیو کند.

    ناسوتی فرد ادامه داد: وقتی در بین بازارها نام بورس مطرح می شود نخستین نکته ای که به ذهن متبادر می شود بالا بودن قدرت نقدشوندگی این بازار است. فاکتوری بسیار مهم و تعیین کننده برای کسانی که در این بازار کار می کنند. بنابراین توقف نماد اصلی ترین ویژگی و امتیاز این بازار نسبت به سایر رقبایش را تحت شعاع قرار می دهد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره عوامل بنیادی اثر گذار بر بازار گفت: قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها در چند ماه اخیر یا تغییر نکرده یا کاهشی بوده این موضوع در کنار ثبات قیمت دلار و بالا ماندن نرخ بهره بانکی رشد بازار سرمایه را کند کرده است و باید در انتظار تغییرات آنها بود.
    وی در ادامه با اشاره به مسائل سیاسی و بین المللی اخیر به عنوان دلایل افت بازار، اظهار داشت: اتفاقاتی که اخیراً در سطح منطقه رخ داده از جمله قطع ارتباط اعراب با قطر و تحریم های جدید امریکا علیه ایران بازار را چند روزی در لاک دفاعی برد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه آینده بازار در دست تک تک این عوامل است، خاطر نشان کرد: صحبت درباره آینده بازار منوط به تغییر این عوامل به نفع بازار سرمایه است.

    ناسوتی فرد درباره راه برون رفت از شرایط فعلی گفت: اولین گام نترسیدن و نهراسیدن از عرضه ها است. باید به بازاری که مبتنی بر عرضه و تقاضا شکل گرفته، اجازه داد راه و روند طبیعی خودش را طی کند تا در نهایت به تعادل برسد.

    وی با اشاره به ترسو بود سرمایه در سراسر جهان، در ادامه افزود: البته نباید بازار را در هر شرایطی به خودی خود رها کرد به عنوان مثال در شرایطی که ریسک های سیستماتیک مانند حمله تروریستی اخیر رخ داد با توجه به اینکه عواقب، پیامدها و ریشه های آن روشن نبود، فعالان بازار روز شنبه و یکشنبه سعی کردند دارایی هایشان را نقد کنند، در چنین شرایطی با توجه به اینکه بازیگران بورس ما تقریباً شبه دولتی هستند، با یک حمایت یکی دو روزه می توان آرامش را به فعالان بازار برگرداند و مانع ریزش های هیجانی قیمت ها و افت بازار شد.

    برچسب ها