عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

پیک روزانه مصرف برق چیست؟

عصر بازار- پیک مصرف برق در فصل‌های مختلف سال و با توجه به مدت روشنایی روزانه و درجه هوا متفاوت است ولی به طور معمول در شش ماه نخست سال طی ساعت های ۱۲ تا ۱۶ در روز (پیک روزانه) و ۲۰ تا ۲۴ در شب (پیک شبانه) است و در شش ماه دوم ساعات ۱۷ تا ۲۲ اعلام شده است.

پیک روزانه مصرف برق چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، به ساعت‌هایی که مصرف برق در کل کشور زیاد است، ساعت اوج مصرف یا پیک مصرف می‌گویند.

    در ساعات اوج مصرف برق که در اواخر روز است، وسایل روشنایی نیز به جمع مصرف‌کنندگان برق می‌پیوندد، این در حالی است که مصرف‌کنندگان ثابتی نظیر یخچال و فریزر و ... از قبل در مدار بوده‌‌اند. در این صورت است که مصرف انرژی الکتریکی به حداکثر میزان خود می‌رسد و اصطلاحاً به آن پیک مصرف برق می‌گوئیم.

    پیک مصرف برق در فصل‌های مختلف سال و با توجه به مدت روشنایی روزانه و درجه هوا متفاوت است ولی به طور معمول در شش ماه نخست سال طی ساعت های 12 تا 16 در روز (پیک روزانه) و 20 تا 24 در شب است و در شش ماه دوم ساعات 17 تا 22 اعلام شده است. که در این ساعات نیز مصرف برق گران تر از سایر اوقات حساب می شود.

    نکته قابل توجه در خصوص ساعات اوج مصرف ایجاد این ساعات به دلیل استفاده بی‌رویه مصرف‌کنندگان بخش‌های خانگی و تجاری است نه بخش صنعت که به عنوان نهاد تولیدی شناخته می‌شود.

    برای تأمین نیروی برق مورد نیاز در ساعات پیک (اوج مصرف برق) نیاز به سرمایه‌گذاری‌‌های کلان برای احداث نیروگاه‌های جدید است که تنها چند ساعت در شبانه‌روز به تولید برق بپردازند. بنابراین برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها بسیار گران تمام می‌شود به همین خاطر در دنیا به سمت مدیریت مصرف برق در ساعات پیک می روند.

    برچسب ها