عصر خودرو

آغاز ۱۰ طرح بزرگ سرمایه گذاری و حضور ۳۰ شرکت خارجی در البرز

عصر بازار- بهره برداری از ۱۰ طرح سرمایه گذاری خارجی و حضور ۳۰ شرکت خارجی و تمایل شرکت های بیشتر برای سرمایه گذاری در استان البرز دستاورد دولت یازدهم و موفقیت هایی است که پس از برجام به دست آمد.

آغاز ۱۰ طرح بزرگ سرمایه گذاری و حضور ۳۰ شرکت خارجی در البرز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی با مبلغ سه هزار و 259 میلیارد ریال بوده است و پیش بینی می شود که اشتغال زایی برای یک هزار و 579 نفر در استان البرز داشته باشد.
    10 طرح سرمایه گذاری شرکت های خارجی بهره برداری شده در استان البرز از کشورهای دانمارک، فرانسه، هلند، ایتالیا، هند، مالزی، ترکیه، هنگ کنک، امارات متحده عربی، افغانستان و ایرلند بوده و کشورهای دیگری نظیر روسیه، اوکراین و کره جنوبی نیز علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری در این استان اعلام کرده اند.
    طرح های یاد شده در زمینه صنایع غذایی، قطعات خودرو، نانوتکنولوژی، پله برقی، تجهیزات پزشکی و پنل های خورشیدی با مبلغ 2هزار و 910 میلیارد ریال بوده اما مهم تر از آن نوع توافق صورت گرفته به منظور سرمایه گذاری برای تولید مشترک و صادرات بوده است که علاوه بر ایجاد اشتغال برای نزدیک به یکهزار نفر در استان، گسترش صادرات غیرنفتی از البرز را به همراه خواهد داشت.
    این در حالی است که از در سال 92 میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استان البرز صفر بوده است و اکنون نیز روند تمایل شرکت های خارجی برای حضور در ایران و سرمایه گذاری مشترک ادامه دارد.
    جذب 525 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و حضور ده ها هیات خارجی در استان و سرمایه گذاری 30 شرکت از 10 کشور تنها بخشی از برکات برجام در استان البرز بوده است.
    افتتاح فازهایی از تولید تاسیسات رادیو دارویی در استان البرز، افتتاح کارخانه تولید قطعات فولادی در اشتهارد با سرمایه گذاری شرکت دانیلی ایتالیا نیز از دیگر پروژه هایی است که می تواند استان را در جایگاه بالاتری قرار دهد.
    راه اندازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و فعال سازی واحدهای نیمه فعال امکان تثبیت فرصت های شغلی برای بیش از 14 هزار نیرو فراهم کرد، حضور بیش از 23 هیات سرمایه گذاری خارجی، کسب رتبه 2 کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی، ارتقاء استان به رتبه اول در تعداد واحدهای صنعتی نسبت به دولت قبل و کسب رتبه 9 کشور از جمله این اقدامات است.
    حضور یک سرمایه گذار بخش دولتی چین به تازگی در البرز و ابراز تمایل برای سرمایه گذاری
    400 میلیون دلار به منظور تولید 500 هزار دستگاه خودرو در شهرستان ساوجبلاغ را می توان از جمله این موارد برشمرد.
    مدیر یک شرکت سرمایه گذاری دولتی چین گفت که این شرکت سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری در تولید خودرو مشترک با شرکت ایران کاوه سایپا در فاز اول در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز خواهد داشت که در فازهای بعدی این میزان تا 400میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
    استیوین زینگ مدیر این شرکت دولتی چینی از همکاری بین دو کشور ایران و چین ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت ما یکی از خودرو سازهای برتر دنیاست و سالانه بیش از سه میلیون خودرو وارد بازار می کند.
    وی با ابراز رضایت از همکاری این شرکت با شرکت ایران کاوه سایپا، از حضور تیم فنی این شرکت برای بررسی و برآورد امکانات خبر داد و گفت: با نهایی شدن این طرح و راه اندازی تولید در فاز اول زمینه اشتغال 4 هزار فراهم خواهد شد.
    وی از روند تولید با همکاری ایران کاوه سایپا با 100هزار خودرو شاسی بلند و کلاسیک خبر داد و گفت این میزان تا 500هزار پیش خواهد رفت که البته راه اندازی چند پروژه و ساخت چند کارخانه جدید از برنامه های مهم ما است.
    مدیر این شرکت چینی انتقال دانش فنی و بومی سازی آن در ایران ساخت قطعات و مشارکت قطعه سازها را از دیگر برنامه های در پیش رو این شرکت بیان کرد.
    اقدامات صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان البرز با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید و افزایش اشتغال صورت می گیرد.
    علاوه بر بهره برداری از 10 طرح سرمایه گذاری خارجی، صدور شش مجوز سرمایه گذاری دیگر نیز می تواند گام مهمی برای رونق سرمایه گذاری و تولید و اشتغال در استان پرظرفیت البرز باشد.
    مجوزهای صادر شده سرمایه گذاری مربوط به شش شرکت برنتز خاورمیانه، چاشنی زرین البرز، اتوشاسی اینترنشنال پارس، لذیذ خوراک، نوونوردیسک پارس و طرح توسعه ای بی ای تی پارس است.
    مسئولان استان بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه به رویکرد صادرات نقشه راه جدیدی برای توسعه البرز ترسیم کرده اند که رونق سرمایه گذاری خارجی به ویژه پس از برجام، در آن بی تاثیر نبوده است.
    صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد در دولت تدبیر و امید به صورت جدی پس از توجه به سرمایه گذاری خارجی مد نظر قرار گرفت.
    صادرات در اصطلاح به معنای ارتباط با بازارهای خارجی و تقاضای خارجیان برای کالاهای داخلی است، بنابراین این فرآیند که با برجام و رونق سرمایه گذا ری خارجی در کشور شتاب گرفت، به طور قطع در دولت دوازدهم نیز به عنوان رویکرد ویژه مد نظر قرار خواهد گرفت.
    راه اندازی نخستین شهرک صنعتی تخصصی داروهای دانش بنیان، ارتقای یک رتبه ای استان در سرمایه گذاری صنعتی، رتبه 2 اشتغال صنعتی، کسب رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور، کسب رتبه چهارم در عملکرد تولید گندم، رشد 95 درصدی فعالیت شرکت های دانش بنیان و رتبه 3 فروش شرکت های دانش بنیان دیگر موفقیت های استان البرز در دولت یازدهم است.
    از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت می توان به کسب رتبه اول کشور در تولید 70 تن محصولات آلو و گیلاس و جایگاه نخست پرورش گل لاله و ارتقاء جایگاه استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد.

    برچسب ها