عصر خودرو

دومین بازدهی منفی شاخص ارز در سال ۹۶ به ثبت رسید

پایان منفی دلار و سکه

عصر بازار- در آخرین روز خردادماه، دلار از محدوده ۳هزار و ۷۴۰ تومان و سکه از کانال یک‌میلیون و ۲۱۰ هزار تومان پایین رفت. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز با ۷ تومان کاهش به قیمت ۳هزار و ۷۳۹ تومان رسید. با افت روز آخر، این ارز ۳/ ۰ درصد از ارزش خود را در سومین ماه بهار از دست داد.

پایان منفی دلار و سکه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از این دلار در فروردین ماه نیز افت قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، کاهش ارزش دلار در مناطق مرزی، کاهش تقاضا در روزهای انتهایی ماه و افت نرخ حواله درهم 3 عاملی بودند که زمینه خروج از محدوده 3هزار و 740 تومان را در آخرین روز خردادماه فراهم کردند. این عوامل کاهشی در حالی قدرت بیشتری از خود نشان دادند که در بازار کاهش بهای نفت و برخی اخبار منطقه‌ای انتظارات افزایشی را نیز در بازار فعال‌تر کرده بود.

    همزمان با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با کاهش 6 هزار تومانی به بهای یک میلیون و 209 هزار تومان رسید. ماندن اونس زیر محدوده هزارو 250 دلار عمده‌ترین عاملی بود که بهای فلز گرانبهای داخلی را کاهشی کرد. سکه با افت روز چهارشنبه در مجموع در خردادماه 6/ 0 درصد افت قیمت را تجربه کرد. شاخص بازار ارز و سکه هر دو در بهار نیز بازدهی منفی را به ثبت رساندند. مشروح روند بازارها را در گزارش آینده «دنیای اقتصاد» بخوانید.

    روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 744 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت.

    در ادامه روز بهای این ارز روی نقطه 3 هزار و 742 تومان مقاومت کرد، ولی با شکست این نقطه حمایتی، بهای این ارز وارد محدوده 3 هزار و 730 تومان شد و تا نقطه 3 هزار و 737 تومان پایین رفت. قیمتی که ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد عدد 3 هزار و739 تومان بود که 7 تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کاهش بهای دلار بود. روز چهارشنبه، حواله درهم از محدوده هزار و 30 تومان پایین‌تر رفت و به قیمت هزار و 28 تومان رسید. بهای دلار و نرخ حواله درهم وابستگی مستقیمی به یکدیگر دارند و جهت هر یک از این دو، قیمت دیگری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برخی فعالان اعتقاد داشتند، عرضه بازارساز زمینه‌ساز این شد که قیمت درهم تحت فشار قرار بگیرد. در کنار افت درهم، ارزش دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز پایین‌تر آمد تا زمینه‌های آربیتراژ ارزی محدودتر شود. روز چهارشنبه این عوامل خارجی مانعی در برابر رشد دلار بودند؛ از سوی دیگر، شماری از بازیگران ارزی اعتقاد داشتند، در روزهای انتهایی ماه به‌طور سنتی تقاضا در بازار به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند. این دسته باور دارند، با آغاز تابستان تقاضا در بازار رشد بیشتری را تجربه و قیمت را تحریک خواهد کرد. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، نیروی افزایشی خاصی که توان جابه‌جایی دلار به سطوح بالاتر را داشته باشد، در بازار وجود ندارد.

    به گفته این دسته، روز چهارشنبه جوسازی روانی زیادی در بازار پیرامون کاهش قیمت نفت صورت گرفت. با این حال این معامله‌گران با جوسازی یاد شده نیز نتوانستند قیمت دلار را از فاز کاهشی خارج کنند. افرادی نیز در بازار از زاویه دید دیگری نوسان روز چهارشنبه را تحلیل کردند. به باور آنها، کاهش روز آخر خرداد تنها یک اصلاح قیمتی بود و قیمت به‌زودی بار دیگر در جاده صعودی قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها