عصر خودرو

یک کارشناس بورس های کالایی عنوان کرد:

پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی

عصر بازار- سرعت پیشرفت بازار مالی در بورس کالا قابل قبول است به طوریکه سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا شاهد پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی به نسبت سال های قبل باشیم.

پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، فرزاد هیبتی عملکرد بورس کالا را مورد بررسی قرار داد و گفت: عملکرد بورس کالا را میتوان در چند بخش بررسی کرد؛ در بخش بازار فیزیکی، روند مناسب و حجم قابل قبول معاملات محصولات مختلف طی ماه های اخیر ثبت شده است به طوریکه همچنان شاهد پذیرش محصولات جدید در راستای توسعه بازار فیزیکی بورس کالا هستیم.

    وی تنها موضوع در خصوص بازار فیزیکی را نا آشنایی فعالان محصولات تازه وارد با نحوه و مزایای معاملات بورس دانست و گفت:عرضه کنندگان با عرضه محصولات خود در بورس کالا، تمایل به حضور در بازار شفاف را نشان داده اند اما بعضا این محصولات به خصوص تازه واردهای بازار بدون تقاضای خرید باقی می ماند که جدای از شرایط مصرف ، عدم آشنایی خریداران محصولات با ساز و کار بورس نیز در این امر تاثیر گذار است.

    این کارشناس بورس های کالایی به توسعه بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این بخش ابزارهای متنوعی بر مبنای محصولات جدید عملیاتی شده است که از جمله آنها می توان به راه اندازی قراردادهای آپشن، رونق بازار آتی، انتشار اوراق سلف موازی، معاملات گراهی سپرده کالایی و به تازگی صندوق طلا اشاره کرد.

    به گفته هیبتی، سرعت پیشرفت بازار مالی بورس کالا قابل قبول است به طوریکه سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا شاهد پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی به نسبت سال های قبل باشیم.

    وی تصریح کرد:از عمده ترین وظایف بورس کالا ایجادی محیط و بستری امن و شفاف جهت انجام معاملات است که با توسعه نرم افزارها این موفقیت حاصل شده است البته هنوز کاستیهایی در سامانه معاملات وجود دارد، اما اگر بخواهیم سامانه معاملاتی را با سایر بورسها مقایسه کنیم در شرایط به مراتب بهتری قرار داریم.

    هیبتی در پاسخ به این سوال که برای قیمت گذاری شفاف و مناسب در بورس کالا و از بین رفتن رانت و فساد چه بسترهای قانونی باید فراهم شود، گفت:از زمان راه اندازی بورس فلزات و کشاورزی و سپس بورس کالا ، قوانین و دستور العمل ها به گونه ای بود که بتوان بورس را به عنوان یک محل شفاف جهت معاملات شناخت به طوری که اکنون دولت به منظور کاهش تصدی گرد خود و فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری از بورس کالا استفاده می کند.

    وی در پایان اضافه کرد: این موضوع هم اکنون در اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین خروج محصولات از قیمت گذاری دستوری و با عرضه در تالار بورس کالا قابل مشاهده است.

    برچسب ها