عصر خودرو

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات:

نگذاریم کابوی ها به اقتصاد بیایند

عصر بازار- دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه این روزها بسیاری از کسب و کارها در کشور، قابلیت پذیرش سرمایه گذاران خارجی را ندارند، گفت: همین شرایط موجب شده تا شاهد بنیادی ترین محدودیت ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور باشیم.

نگذاریم کابوی ها به اقتصاد بیایند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهروز خدارحمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص موضوع موانع سرمایه گذاری در ایران تصریح کرد: واقعیت آن است که اقتصاد کشور ما در سطح کلان حداقل در چهار دهه گذشته دارای چند نوع بیماری بنیادی بوده است که یکی از مهم ترین آنها تورم بالایی است که در طولانی مدت تجربه کرده است.

    وی ادامه داد: مشکل دیگری که بر اقتصاد حاکم شده، فرصت های محدودی است که برای تعاملات بین المللی با رقبا ایجاد شده که نتیجه آن این است که برخی کسب و کارها امکان استفاده از رانت را دارا شده اند.

    مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با اشاره به اینکه بخش های دیگری از اقتصاد کشور از وجود بیماری جدی عدم شفافیت سوء استفاده کردند و در شرایط غیر شفاف خود از دید نهادهای نظارتی و مالیاتی همیشه پنهان بودند، تصریح کرد: نتیجه این روند این است که هیچ کدام از کسب و کارهای ما سودآور و جذاب نیستند و به عبارت دیگر عمده کسب و کارهای ما آن کسب و کارهایی اند که صرفا بواسطه تورم دارای جذابیت بودند.

    خدارحمی با اشاره به یک گروه از سرمایه گذاران خارجی تحت عنوان سرمایه گذارانِ کابوی اذعان کرد: این گروه از سرمایه گذاران از وجود بیماری در اقتصاد استفاده کرده و بعد از طی مدتی سرمایه شان را برداشته و با خود می برند.

    وی ادامه داد: حقیقت این است آسیبی که این گروه به اقتصاد کشور ما وارد می کنند بیش از سود و منفعت مقطعی آنهاست و لازم است تدبیری اندیشیده شود که این دسته از سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در کشورمان نداشته باشند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: سرمایه گذارانی که علاوه بر منافع خود به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در کشور ما باشند دارای ارزش اند. با این همه متاسفانه به تعبیر اقتصادی و مالی ، امروزه بسیاری از کسب و کارهای ما قابلیت پذیرش سرمایه گذاری را ندارند و این بنیادی ترین محدودیت ورود سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور است.

    برچسب ها