عصر خودرو

رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ خبر داد؛

بانک‌های ایرانی در نروژ شعبه دایر می‌کنند

عصر بازار- رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران از تسریع در روند صدور ویزا برای تجار ایرانی و توافق میان بانک‌های ایرانی و نروژی برای برقراری روابط بانکی و تاسیس شعبه خبر داد.

بانک‌های ایرانی در نروژ شعبه دایر می‌کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران در ملاقات با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران از تسهیلات جدید برای صدور ویزای تجار ایرانی و توافق میان برخی بانک‌های ایرانی و نروژی برای برقراری روابط بانکی خبر داد.

    مارتین ایده، رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران توسعه روابط تجاری با ایران را از مطالبات بخش خصوصی این کشور عنوان کرد و گفت: در زمینه شیلات، صادرات ماهی تازه، ماهی منجمد و آماده می‌توانیم همکاری داشته باشیم. هر چند در این مسیر شرکت‌های نروژی با برخی قوانین گمرکی ایران مواجه هستند که موجب می‌شود پروسه کاری طولانی شود.

    وی افزود: در سال‌های اخیر هیات های تخصصی زیادی در زمینه نفت و گاز و شیلات به ایران سفر کردند و جلسات متعددی هم با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات داشته‌اند که به توافقاتی هم رسیده اند.

    رئیس بخش بازرگانی سفارت نروژ در تهران گفت: این خبر خوب را می‌دهم که به‌زودی روابط بانکی از طریق برخی بانک‌های نروژی و بانک‌های ایرانی از جمله بانک تجارت که در نروژ شعبه دایر خواهد کرد، برقرار می‌شود. در این خصوص چندین توافقنامه داشته‌ایم که به‌زودی اجرایی خواهند شد.

    مارتین ایده گفت: با توجه به اشتراکات اقتصادی میان دو کشور، تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری‌های مشترک داریم که در این زمینه تلاش خواهیم کرد و آماده دریافت لیست پروژه‌ها از جانب اتاق ایران هستیم.

    وی با اشاره به شرایط صدور ویزا برای تجار ایرانی گفت: در حال حاضر در تلاشیم تا حد امکان فرآیند صدور ویزای تجار و دوره انتظار را کاهش دهیم که تا حد زیادی هم موفق شده‌ایم و درصورتی‌که نقص مدارک وجود نداشته باشد، طی زمان کوتاه‌تری نسبت به گذشته، ویزای شنگن تجار صادر خواهد شد.

    حل مشکل بانکی و تأسیس اتاق مشترک

    محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، در این نشست ساختار اقتصادی ایران و نروژ را شبیه به یکدیگر توصیف کرد و گفت: عمده صادرات هر دو کشور را نفت و گاز و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. همچنین بخش‌های عمده هر دو کشور در دست دولت است. این امر موجب می‌شود که دو طرف با توجه به شرایط مشابه بتوانند تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

    وی افزود: متأسفانه حجم مبادلات تجاری دو کشور، علیرغم رشد آن طی یک سال اخیر، بسیار ناچیز است. باید تلاش شود این میزان طی سال‌های آتی افزایش پیدا کند. ایران منابع فراوان، نیروی کار مولد و انرژی ارزان‌قیمت در اختیار دارد که تمامی این عوامل، مزیتی رقابتی برای همکاری شرکت‌های نروژی با شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود.

    کرباسی گفت: ایران در منطقه شرایط باثباتی دارد و روابط ایران با کشورهای همسایه و کشورهای CIS می‌تواند بازار بالقوه وسیعی برای طرف‌های تجاری ایران فراهم کند. موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و آسیای میانه باشد.

    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: به آینده اقتصاد ایران بسیار خوش‌بین هستیم و فعالان اقتصادی در ایران تمایل زیادی به همکاری با شرکت‌های نروژی دارند که با توجه به تنوع وسیع ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور، لازم است برای توسعه روابط و همکاری‌های دارای منافع مشترک است، تلاش کرد. در این راستا همکاری در زمینه‌های انرژی، شیلات و آبزی‌پروری، انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و صنایع کشتی‌سازی مورد تأکید هستند.

    کرباسی اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع بانکی و توسعه ابزارهای مالی مناسب، شرکت‌های نروژی و ایرانی بتوانند بهتر و بیشتر با یکدیگر تعامل داشته و موجبات هر چه بهتر توسعه روابط میان بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم شود.

    وی از پیگیری اتاق ایران برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و نروژ خبر داد و گفت: با حل مشکل روابط بانکی و تأسیس اتاق مشترک، توسعه روابط اقتصادی دو کشور امکان‌پذیر می‌شود.

    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران از شرکت‌های نروژی برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران دعوت کرد و ادامه داد: در این راستا، پروژه‌های مختلف از سراسر کشور را جمع‌آوری و در اختیار سفارت نروژ و سایر سفارت‌های خارجی قرار خواهیم داد. همچنین اتاق ایران آمادگی دارد هیئت‌های تجاری – اقتصادی و همچنین هیئت‌های رسمی نروژ را پذیرا باشد و برای آنان فوروم اقتصادی برگزار کند. اتاق ایران آمادگی اعزام هیئت تجاری به نروژ را هم دارد.

    وی بر ضرورت تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی تاکید کرد و گفت: این امر زمینه‌ساز رشد و پیشرفت روابط تجاری دو کشور دانست همچنین پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور تشکیل شود.

    برچسب ها