عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان عنوان کرد:

اوراق اختیار فروش تبعی، راه کم هزینه تامین مالی

عصر بازار- زمان بر بودن فرآیند تهیه ابزارهای جدید و تصویب دستورالعمل های مرتبط با اجرای آنها در برخی موارد با مشکلاتی همراه است. در همین راستا فروش سهام با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در بازار سهام از جمله ابزارهای موجود مورد استفاده از سوی سهامداران عمده مالی است که با توجه به مزایای قابل توجه خود نقش پررنگی در رفع مشکلاتی از این دست داشته است.

اوراق اختیار فروش تبعی، راه کم هزینه تامین مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمود رضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در رابطه با استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی گفت: در ابتدا مقرر شد تا این روش تامین مالی به منظور تعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه "سمگا" در اسفند 94 مورد استفاده قرار گیرد اما محقق نشد.

    وی افزود: در آذر ماه 95 با استفاده از این روش، تامین مالی سهام پتروشیمی جم متعلق به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مبلغ 270 میلیارد تومان انجام شد و پس از تسویه این اوراق در سررسید سه ماهه، اجرای طرح تامین مالی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به مبلغ 211 میلیارد تومان به مدت شش ماه انجام شد.

    به گفته خواجه نصیری آخرین مورد این نوع تامین مالی نیز مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بود که از طریق انتشار اوراق تبعی بر روی سهام فولاد خراسان صورت گرفت.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به کوتاه بودن فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و همچنین کوتاه بودن فرآیند تامین مالی، این مهم توسط سایر شرکت ها نیز مورد استقبال واقع شد، بطوریکه از این دست اوراق طی 7 ماه گذشته بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است.

    مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه این روش ابزاری مناسب برای تامین مالی شرکت ها است، تصریح کرد: در این روش که علاوه بر حل مشکلات ثبت حسابداری، مدیریت NAV صندوق های سرمایه گذاری را نیز به عهده دارد می توان شرایط تامین نقدینگی کوتاه مدت شرکت هایی که به لحاظ شرایط اقتصادی با مشکل نقدینگی مواجه هستند و سهام بالایی نیز دارند را تسهیل کرد.

    وی در پایان افزود: تامین نقدینگی و امکان ادامه پروژه های سود آور برای شرکت ها، جلوگیری از فروش سهام های ارزنده توسط سهام دار عمده، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و همچنین حفظ حقوق و منافع سهامداران عمده و خرد از جمله مزایای با اهمیت این روش تامین مالی است که در کنار زمان کوتاه فرآیند اجرایی آن، می تواند به عنوان یکی از بهترین مقاصد سرمایه گذاری در بازار فعلی مطرح باشد.

    برچسب ها