عصر خودرو

پیشنهادی برای تادیه بدهی سهامداران عدالت

عصر بازار- «سهام عدالت» یکی از مهم‌ترین فرصت – تهدیدهای اقتصادی کشور است که در دولت قبل سویه «تهدید» آن بسیار برجسته و به یکی از میدان‌های مینی تبدیل شد که می‌توانست آسیب‌های بسیار شدیدی را بر پیکره زخم‌خورده اقتصاد کشور وارد نماید.

پیشنهادی برای تادیه بدهی سهامداران عدالت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، خوشبختانه اما با درایت و صبر و حوصله دولت یازدهم اقدام به خنثی‌سازی یک به یک مین‌های این میدان شد و امکانی فراهم آمد تا این تهدید، فرصتی برای رونق و پیشرفت اقتصادی کشور شود. این پروژه عظیم اقتصادی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی و سهامدار کردن آنان در سال 85 آغاز (بصورت قانونی درسال 87) و در نهایت حدود 50 میلیون نفر از گروه‌های مختلف اجتماعی را (در 18 مرحله) دربرگرفت. اما این خیل عظیم جامعه که سهامدار 60 شرکت و بنگاه عظیم بورسی و غیربورسی به ارزش حدود 90هزار میلیارد تومان گردیدند، اکنون که می‌بایست در پله‌های آخر با همکاری خود فیصله‌بخش این پروژه عظیم اقتصادی شوند ظاهراً چندان تمایلی به این همکاری ندارند. در واقع سهامداران این سهام‌ها که می‌توانند با پرداخت حدود نیم دیگر ارزش سهام خود (468هزار تومان به استثنای سهامداران مشمول کمیته امداد و سازمان بهزیستی) صاحب دو برابر ارزش فعلی سهام‌شان یعنی حدود 2میلیون تومان شوند (در یک خانواده 4 نفره حدود 8 میلیون تومان) چندان رغبتی به این امر ندارند.

    چنانکه براساس آخرین اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی اقبال مردم برای پرداخت مابقی سهم خود بسیار اندک و در حدود 5 میلیارد تومان بوده است. (رسانه‌ها 18/3/96). این در حالی است که رقم موردنیاز حدود 26هزار میلیارد تومان است.

    باتوجه به این واقعیت چه راهکاری می‌توان برای به سرانجام رسانیدن این پروژه عظیم اقتصادی در این آخرین مرحله در پیش گرفت؟ یک راه می‌تواند آن باشد که از یارانه نقدی یارانه‌بگیران با اقناع و جلب رضایت آنان جهت تادیه مابقی بدهی سهام‌شان و مالکیت آنان بر کل این سهام، استفاده نمود.

    اگر امروز دولت امکان استفاده از یارانه‌های نقدی به عنوان ضمانت وام 5 میلیونی را فراهم نموده است، در اقدامی به‌مراتب موثرتر می‌تواند باتوجه به اشتراک بالای اعضای دو مجموعه «گیرندگان یارانه نقدی» و «مشمولان سهام عدالت»، با پرداخت یارانه‌های نقدی افراد و خانوارها (حدود 10 ماه یارانه نقدی) به حساب بدهی سهام عدالت، بلافاصله اقدام به پرداخت سود کل این سهام و تثبیت مالکیت مشمولان به تمامی ارزش سهام‌شان (حدود 2میلیون تومان) نماید. این اقدام می‌تواند هم گره‌گشای مسله سهام عدالت و هم بیش از آن سبب کاهش تنگنای معیشتی بسیاری از خانواده‌ها در این روزهای سختی باشد.
     

    نویسنده: حسين حقگو، تحلیلگر اقتصادی
    برچسب ها