عصر خودرو

اکسون از جلبک نفت تولید کرد

عصر بازار- پژوهش انجام شده برای تولید سوخت زیستی از جلبک، توسط دو شرکت اکسون موبیل و سینتتیک ژنومیکس پس از ۸ سال به نتایج خیره کننده‌ای دست یافته که در آن جلبک جدیدی ساخته شد که انرژی تولید شده از زیست-سوخت آن ۷ برابر اتانول به‌دست آمده از ذرت است.

اکسون از جلبک نفت تولید کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، اتانول حاصل از ضایعات ذرت، رایج‌ترین زیست‌سوخت حال حاضر جهان است که در اروپا و آمریکا در پمپ‌بنزین‌ها ارائه می‌شود اما از چند سال قبل چند آزمایشگاه به‌دنبال استفاده از جلبک‌های دریایی برای تولید سوخت بودند که اغلب آنها بدون دستیابی به نتیجه خاصی به کار خود پایان دادند.

    سینتتیک زیرمجموعه کرایگ‌ونچر از فعالان پیشرو دانش ژنتیک است و از مهندسی ژنتیک پیشرفته برای دو برابر کردن نفت تولید شده از جلبک‌ها استفاده کرده است. طی این آزمایش‌ها نفت حاصل از جلبک‌ها از 20 به 40 درصد افزایش یافته که رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود. یافته‌های این پژوهش در نشریه نیچر بیوتکنولوژی منتشر شده است.

    ویجای سواروپ، معاون پژوهش و توسعه اکسون معتقد است که این گام کلیدی در برنامه سوخت‌های زیستی پیشرفته، مهر تأییدی بر ایده استفاده از جلبک به‌عنوان یک منبع همسان با محیط زیست، برای تولید انرژی‌ست.

    او گفت: «بدین ترتیب همکاری ما با شرکت سینتتیک ژنومیکس در چارچوب یکی از بخش‌های مهم پژوهش‌های ما در حوزه فناوری‌های با آلایندگی تداوم خواهد یافت.»پژوهشگران به یک کلید بیولوژیک به نام ZnCys دست یافته‌اند که فرآیند تبدیل کربن به نفت در جلبک‌های نانوکلروفیس دریایی را سرعت می بخشد. با دستکاری ژنتیکی و بهبود کارایی فرآیندها، مقدار نفت تولید شده از زیست توده‌های جلبکی دو برابر می‌شود.

    شرکت اکسون موبیل غول نفتی آمریکا و بزرگترین شرکت خصوصی نفت و گاز جهان که مدیر سابقش وزیر امور خارجه فعلی ایالات متحده است در این پروژه مشترک 600 میلیون دلاری 10 ساله از سال 2009 میلادی به دنبال منبع جدید برای استخراج نفت بوده و اکنون به نتیجه رسیده است. جلبک‌ها از قابلیت رشد در آب دریا و شرایط سخت آب و هوایی برخوردارند درنتیجه کشت آنها اثری بر منابع آب شیرین و زمین‌های کشاورزی نخواهد داشت و این یک پروژه کاملا زیستی خواهد بود.

    از سوی دیگر، نفت جلبکی در پالایشگاه‌های نفت معمولی قابل پالایش است و این محصول می‌تواند مستقیما جایگزین نفت و بنزین مصرفی روزمره شود.اگرچه هنوز تولید صنعتی و رقابتی این نوع نف در دستورکار قرار ندارد و چند مرحله آزمایش دیگر نیز برای عرضه محصول لازم است اما امیدی که برای جایگزین شدن نفت زیر زمین با نفتی کاملا زیستی ایجاد شده، می‌تواند قیمت سهام اکسون را به اوج برساند.

    روند تغییر سبد تولید انرژی در شرکت‌های بزرگ در حال تغییر است و اکسون همزمان با سرمایه‌گذاری‌هایی که در گاز طبیعی انجام داده، نیم‌نگاهی جدی به سوخت‌های زیستی دارد تا بتواند از اتهامات «کربنی» خود فاصله بگیرد. ابتدای امسال، خبر دستکاری شرکت اکسون موبیل در نتایج آزمایش‌های علمی درباره تغییرات اقلیمی، موجب افت سهام این شرکت و موجی از انتقاد از آن شد، اتهامی هنوز اثبات نشده و مدیریان اکسون نیز آن را تکذیب کرده‌اند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو