عصر خودرو

معاون ارزی بانک مرکزی؛

برقراری عملیات خزانه‌داری ارزی بانکها تا پایان امسال

عصر بازار- معاون ارزی بانک مرکزی گفت: تا پایان سال به شرایط لازم برای برقراری روابط کارگزاری با بانکهای دنیا خواهیم رسید و آنگاه می‌توانیم یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم.

برقراری عملیات خزانه‌داری ارزی بانکها تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، غلامعلی کامیاب در خصوص تصمیمات اخیر آمریکا مبنی بر تجدید تحریم ها و تاثیر آن بر روابط کارگزاری بانک های ایرانی گفت: تصمیماتی که سنای آمریکا گرفته، به صورت مستقیم به بانک‌ها ارتباطی ندارد و موضوعی به صورت مشخص در این زمینه، مورد اشاره واقع نشده است؛ اگرچه در آینده خواهیم دید که چه اثری روی روابط بانکی ما با دنیا خواهد داشت؛ اما تصور ما بر این است که اگر استانداردهای بین‌المللی در بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی پیاده سازی شود، موقعیت ما را در مقابله با آنها، تقویت خواهد شد.

    معاون ارزی بانک مرکزی افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از موضوعات و پروژه های مهم در اقتصاد مقاومتی است که از سوی دولت به دقت پیگیری می شود؛ بر این اساس در بانک مرکزی هم در حال کار کارشناسی بر روی این موضوع و برطرف کردن موانع آن هستیم؛ این در حالی است که از حدود دو سال پیش آمادگی برای یکسان سازی را داشتیم، اما تصمیم گرفتیم زمانی این یکسان سازی را انجام بدهیم که بتوانیم روابط کارگزاری بانک ها را به درجه ای برسانیم که به راحتی قادر به انجام عملیات خزانه‌داری ارزی باشند و بعد از آن، یکسان سازی نرخ ارز هم انجام گیرد.

    وی ادامه داد: احتمال می دهیم تا پایان امسال، به شرایط لازم برای برقراری این روابط کارگزاری با بانک‌های دنیا برسیم. البته این موضوع بستگی به جایگاه ما در گروه اقدام مالی FATF دارد که اگر وضعیت ایران از غیر همکار به همکار تبدیل شود، گام بزرگی در گسترش روابط کارگزاری برداشته خواهد شد.

    کامیاب در خصوص آمار فاینانس و ری‌فاینانس های جذب شده در سال جاری نیز، از اعلام عدد و رقم خودداری و تاکید کرد: امسال به آنچه که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره جذب فاینانس برای بانک مرکزی، هدفگذاری کرده خواهیم رسید و آن را جذب می‌کنیم، پس عددی اعلام نمی‌کنیم تا زمانی که مراحل نهایی طی شده و موافقت‌نامه امضا شد، آنگاه مشخص شود.

    این مقام مسئول در خصوص وضعیت فعالیت بانک های مشترک مانند بانک ایران و اروپا گفت: این بانک ها از نظر عملیات و فعالیت در موقعیت بسیار خوبی هستند و تجارت بین ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی را پوشش داده و با تمام ظرفیت خود کار می‌کنند؛ بنابراین کمک بسیار بزرگی برای بانک های ایرانی به شمار می‌روند.

    برچسب ها