عصر خودرو

توقف شکننده روند نزولی بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف روند افت شاخص کل و رشد اندک ۸واحدی این نماگر بود.

توقف شکننده روند نزولی بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد,در بازار دیروز معاملات مثبت در نماد شرکت‌های پتروشیمی مبین (این نماد دیروز بازگشایی شد)، گل‌گهر و همراه اول موجب شد شاخص کل بر روند افت روزهای اخیر خود، هر چند شکننده غلبه کند. در پایان معاملات روز سه‌شنبه نماگر بازار سهام کشور با رشد 01/ 0 درصدی به رقم 78 هزار و 867 واحد رسید. همچنان ابهامات در مورد ترکیب کابینه دولت به ویژه در حوزه اقتصادی و همچنین کمبود نقدینگی در بازار مهم‌ترین‌ دلایل در جو رکودی بازار به شمار می‌روند.در مهم‌ترین‌ تحولات بازار دیروز پذیره‌نویسی شرکت گروه توسعه هنر ایران به پایان رسید و این شرکت در انتظار بازگشایی نماد در فرابورس ایران قرار گرفت. این پذیره‌نویسی در سومین روز از مهلت 15 روزه اتمام یافت.

    همچنین بازگشایی مناسب نماد پتروشیمی مبین و افت قیمت سهام بانک ملت به زیر قیمت اسمی دیگر تحولات مهم بازار بودند. دیروز معامله‌گران شاهد افزایش عرضه‌ها در نمادهای بانکی بودند. در آخرین تحولات در گروه بانکی مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به شایعه ورشکستگی این بانک بورسی گفت: ساماندهی موسسه ثامن‌ با حکم شورای پول و اعتبار، دستور بانک مرکزی و با هماهنگی قوه قضائیه و مصوبه شورای امنیت درحال انجام است.کوروش پرویزیان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر ورشکستگی بانک پارسیان و همچنین با یادآوری تجمعات سپرده‌گذاران موسسه ثامن مقابل این موسسه به خانه ملت گفت: برخی از این شایعات در پی اقدام اخیر بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی تشدید شده است. به اعتقاد وی برخی افراد به دلیل منافعی که در بازار غیرمتشکل پولی دارند، به این نوع شایعات دامن می‌زنند.این مقام مسوول ادامه داد: ساماندهی موسسه ثامن‌ با حکم شورای پول و اعتبار، دستور بانک مرکزی و با هماهنگی قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و مصوبه شورای امنیت از سوی بانک پارسیان در حال انجام است که در این میان عده‌ای را علیه بانک مرکزی و بانک پارسیان تحریک کردند و تجمعاتی را سامان دادند تا موضوع ورشکستگی را تشدید کنند.

    پرویزیان با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی به موضوع ساماندهی موسسات مالی و تعاونی‌های غیرمجاز مربوط می‌شود، گفت: با وحدتی که بین مقامات مسوول در مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه رخ داده موضوع ساماندهی و مدیریت بهتر بازار غیرمتشکل پولی تداوم پیدا خواهد کرد. در گروه فلزی شرکت مس شهید باهنر برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی را اعلام کرد. شرکت مس شهید باهنر با سرمایه اسمی 90 میلیارد تومانی و حاضر در بورس، در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه 50 درصدی، 45 میلیارد تومان به سرمایه فعلی بیفزاید.تامین مالی «فباهنر» از دو محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران و با هدف جبران مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.این شرکت که سهامدار عمده آن سرمایه‌گذاری صدر تامین با 3/ 77‌درصد سهم است، در اواخر دی ماه سال گذشته، سود هر سهم را با 46 درصد افزایش از 138 به 202 ریال رساند.در گروه تامین آب و برق و گاز، شرکت پتروشیمی فجر در مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به پایان اسفند 95 به ازای هر سهم 750 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

    در گروه غذایی شرکت صنعتی مینو آگهی دعوت به مجمع عمومی را منتشر کرد. شرکت صنعتی مینو از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 11 روز چهار‌شنبه مورخ 7 تیر 96 در محل مجموعه ورزشی شرکت صنعتی پارس مینو واقع در کیلومتر 10 جاده مخصوص تهران-کرج برگزار می‌شود، حضور به هم رسانند. دستور جلسه این مجمع تغییر موضوع فعالیت شرکت است. در گروه سرمایه‌گذاری، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در دوره سه‌ماه نخست سال مالی 96 مبلغ 192 میلیارد و 460 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 120 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت. در گروه نفتی معاون شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت انی برای مطالعه توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم دارخوین امضا می‌شود، اظهار کرد: برای توسعه میدان گازی کیش قبلا به شرکت‌های شل، گاز پروم و سرمایه‌گذاری غدیر و برای توسعه دارخوین با یک شرکت فیلیپینی و سرمایه‌گذاری غدیر قرارداد امضا شده است. غلامرضا منوچهری در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اظهار کرد: این شرکت از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های راهبر نفت در اروپا محسوب می‌شود و سوابق بسیار موثری در ایران دارد. این شرکت اخیرا در مصر نیز رکورد خوبی از خود به جا گذاشته است. در گروه شیمیایی دیروز نماد مواد ویژه لیا بعد از 5ماه بازگشایی شد.«شلیا» طبق مصوبه 5 بهمن هیات مدیره، در نظر دارد سرمایه اسمی بیش از 8 میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی و سود انباشته به 4/ 48 میلیارد تومان برساند.

    در گروه ساخت محصولات فلزی، شرکت لامیران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را به صورت حسابرسی شده 380 ریال اعلام کرد و طی دوره 6 ماه نخست سال مالی با اختصاص 257 ریال سود به ازای هر سهم، 68 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.در گروه پالایشی، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه برای سال (دوره) مالی منتهی به پایان اسفند 95 را منتشر کرد. سرمایه‌گذاری صنعت نفت از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم‌مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 10 صبح روز یکشنبه مورخ 11تیر ماه سال جاری در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار می‌شود حضور به هم رسانند. در گروه فلزی، فولاد خوزستان در صورت‌های مالی خود در دوره 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 95 به ازای هر سهم 447 ریال سود اعلام کرد. در گروه دارویی، پارس دارو در گزارش عملکرد دوره 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 2936 ریال سود اعلام کرد. این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 94 حدود 5 درصد رشد داشته است.

    در بازار دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان، گروه صنعتی بوتان، تولید فیبر ایران، ایران مرینوس، تامین ماسه ریخته‌گری، پتروشیمی مبین، مواد ویژه لیا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیسکویت گرجی، لیزینگ ایران، لیزینگ ایرانیان، سیمان هرمزگان، اوراق واهی سپرده عام بانک پارسیان، نفت ایرانول، گروه سرمایه‌گذاری سایپا متوقف شدند.در بازار دیروز گروه‌های تامین آب، برق، گاز، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای آبادگران ایران، کاشی تکسرام، ماشین‌سازی نیرومحرکه، زغال‌سنگ نگین طبس، کارت اعتباری ایران کیش، حمل‌ونقل‌ توکا و دارویی لقمان اختصاص داشت. در مقابل نمادهای شهد، پمپ ایران، کاشی سعدی، ایران دارو، کشاورزی و دامپروری مگسال، فولاد آلیاژی ایران و قند ثابت خراسان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 100میلیارد تومان و در فرابورس به 366میلیارد تومان بالغ شد

    برچسب ها