عصر خودرو

افزایش ۷۵ درصدی مبادلات غیرنفتی ایران و آذربایجان

عصر بازار- سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به روند رو به رشد مبادلات تجاری دو کشور همسایه گفت: در چهار سال گذشته مبادلات غیرنفتی بین دو طرف ۷۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۷۵ درصدی مبادلات غیرنفتی ایران و آذربایجان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بنیاد حسین اف روز سه شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی افزود: این افزایش در حالی است که مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان با سایر کشورهای همسایه در این مدت کاهش داشت.
    وی با تاکید بر اینکه مردم آذربایجان به پزشکان و داروهای ایرانی اعتماد دارند، ادامه داد: ماهانه یک میلیون نفر از اتباع جمهوری آذربایجان به کشور ایران سفر می کنند.
    حسین اف اظهار کرد: در سال های گذشته پنج هزار دستگاه کامیون بین دو کشور به ترانزیت کالا اقدام می کردند که این رقم به 15 هزار کامیون افزایش یافته است.
    وی با تاکید بر افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور، گفت: بازار تبریز، بازاری جهانی و تاریخی است و آماده افزایش مراودات اقتصادی و بازرگانی خود با تجار تبریزی و ایجاد بازار تبریز در باکو هستیم.
    سفیر جمهوری آذربایجان در ایران افزود: متاسفانه فرهنگ صادرات در جمهوری آذربایجان و ایران وجود ندارد و اگر این فرهنگ گسترش یابد، خواهیم توانست بازارهای جهانی را کسب کنیم.
    وی با اشاره به ایجاد راه آهن بین ایران و آذربایجان گفت: با ایجاد این خط آهن امکان صادرات محصولات ایرانی از طریق جمهوری آذربایجان به اروپا فراهم شده است.
    حسین اف با اشاره به دیدار متعدد روسای جمهوری دو کشور در چهار سال گذشته ، ادامه داد: نتیجه این دیدارها فعال شدن بخش خصوصی است.
    وی افزود: در عید نوروز سال جاری 46 هزار نفر از ایرانیان به جمهوری آذربایجان سفر کردند.

    ** ورود به بازارهای جهانی با ایجاد شرکت های مشترک بین تجار ایرانی و آذربایجانی
    استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: با ایجاد شرکت های مشترک بین تجار ایرانی و جمهوری آذربایجان خواهیم توانست بازارهای جدید جهانی را کسب و صادرات خود را افزایش دهیم.
    اسماعیل جبارزاده افزود: حضور شما به عنوان سفیر کشور دوست و همسایه در ایران به دلیل آشنایی کاملی که به مسایل و مشترکات دو کشور ایران و آذربایجان دارید، بسیار مهم و ارزشمند است.
    وی ادامه داد: اراده بزرگی بین روسای جمهوری کشورهای ایران و آذربایجان جهت افزایش تبادلات و مناسبت های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد.
    جبارزاده گفت: در چهار سال گذشته روسای جمهوری دو کشور هشت بار باهم دیدار و گفت و گو کرده اند و دهها کمیسیون مشترک ایجاد شده که کمیسیون اقتصادی فعال ترین و قوی ترین آنها است.
    وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی آماده افزایش همکاری های خود با کشور دوست و همسایه خود است، افزود: باید مناسبات تجاری بین دو کشور افزایش یافته و شرکت های تجاری مشترک بین تجار ایرانی و آذربایجانی ایجاد شود.
    استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم های غیرقانونی علیه ایران و اینکه مراودات تجار ایرانی به واسطه این تحریم ها با بازراهای جهانی کاهش یافت، ادامه داد: تجار جمهوری آذربایجان می توانند پل ارتباطی بین بازارهای جهانی و تولید کنندگان ایرانی باشند.
    وی اظهار کرد: با ایجاد شرکت های مشترک می توان مبادلات خود را با بازارهای جهانی افزایش داد و تجار آذربایجانی با دریافت سفارشات و تولید کنندگان ایرانی با تولید محصولات مورد نیاز بازراهای جهانی خواهند توانست باهم همکاری کنند.
    جبارزاده همچنین با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 و شهر باکو در سال 2019 ، افزود: شرکت های گردشگری مشترک ایجاد شود تا مسافران و گردشگران خارجی را به شهرهای تبریز و باکو بیآورند.

    برچسب ها