عصر خودرو

برای مقابله با تبعات تحریم؛

قطر سپرده‌های دلاری به بانک‌های محلی تزریق می‌کند

عصر بازار- صندوق ثروت پادشاهی قطر سپرده‌هایی را به بانک‌های محلی تزریق کرد تا در صورتی که تحریم کشورهای عربی به وام‌دهندگان قطری آسیب زد، سیالیت این بانکها تقویت شود.

قطر سپرده‌های دلاری به بانک‌های محلی تزریق می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، به گفته افراد آگاه، صندوق ثروت پادشاهی قطر سپرده‌هایی را به بانک‌های محلی تزریق کرد تا در شرایطی که ادامه کمپین منزوی‌سازی این کشور غنی از گاز به وام‌دهندگان قطری آسیب زده است، سیالیت این بانکها تقویت شود.

    منابع آگاهی که نخواستند نامشان فاش شود به خبرنگاران بلومبرگ انگلیسی گفتند: پس از این که برخی بانک‌ها در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در حین قطع رابطه با این کشور شروع به خروج سرمایه‌هایشان از قطر کردند سازمان سرمایه‌گذاری قطر QIA  (همان صندوق ثروت پادشاهی) میلیاردها دلار پول نقد را در اختیار وام‌دهندگان قطری قرار داده است. مقدار دقیق سرمایه‌ای که از صندوق ثروت پادشاهی به این بانک‌ها منتقل شده است هنوز مشخص نیست.

    QIA که سهام‌هایی از شرکت‌های جهانی را از Glencore Plc  گرفته تا  Barclays Plc در اختیار دارد به این بانک‌ها اعلام کرده است که از این پس سپرده گذاری مستقیم بیشتری در آنها انجام نخواهد داد و هرگونه سرمایه‌گذاری در آنها در آینده از طریق بانک مرکزی انجام خواهد شد.

    این اولین باری نیست که QIA  برای پشتیبانی از وام‌دهندگان محلی پا پیش گذاشته است. در سال 2009 این صندوق موافقت کرد برای محدود کردن آثار مخرب بحران مالی بر بانک‌های قطری در سهام سرمایه آنها سرمایه‌گذاری کند و سهام املاک آنها را خریداری کرد. به این ترتیب وضعیت مالی این بانک‌ها تقویت شد و تامین مالی پروژه‌ها تضمین گردید.

    تنش‌ها بین قطر، که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی دنیاست، و همسایگانش، پس از این که سه هفته پیش عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و راه‌های حمل و نقل خود را هم به روی این کشور بستند، هنوز بالاست. برخی از بانک‌های منطقه از ترس گسترش این تحریم‌ها روابط خود با بانک‌های قطری را قطع می‌کنند و یا آسیب‌پذیری خود نسبت به قطر را کاهش می‌دهند.

    برچسب ها