عصر خودرو

فرصت سوآپ گازی برای ایران ؛

روسیه در فکر صادرات گاز به هند از طریق ایران و چین

عصر بازار- طبق گفته معاون رئیس شرکت گازپروم روسیه، این شرکت قصد دارد به هند نیز گاز صادر نماید. راه‌های مدنظر این شرکت برای صادرات گاز به هند سوآپ گاز از طریق کشورهای چین و ایران است.

روسیه در فکر صادرات گاز به هند از طریق ایران و چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی ،طبق گفته معاون رئیس شرکت گازپروم روسیه، این شرکت قصد دارد به هند نیز گاز صادر نماید. راه‌های مدنظر این شرکت برای صادرات گاز به هند سوآپ گاز از طریق کشورهای چین و ایران است.

    درحال حاضر صادرات گاز به هند یک پروژه بلند پروازانه برای روسیه محسوب میشود. کشور روسیه درحال حاضر نقشی اساسی در بازار جهانی گاز دارد و در تلاش است با افزایش صادرات به کشورهایی اروپایی و آسیایی بر اثرگذاری خود بیفزاید.

    از طرف دیگر کشور هند در حال حاضر یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است و انتظار میرود به دلیل شروع دوره رشد اقتصادی بالای این کشور در آینده نیز به شدت به میزان واردات انرژی این کشور افزوده شود. در این میان واردات گاز بخشی از نیاز هند به واردات گاز را به خود اختصاص خواهد داد. واردات گاز از ترکمنستان از طریق خط لوله تاپی، واردات گاز از ایران از طریق خط لوله صلح و واردات گاز مایع از قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس راه‌های پیش روی هند برای واردات گاز است.

    با اینحال از آنجا که روسیه و هند مرزی با یکدیگر ندارند نمیتواند از طریق خط لوله مستقیم گاز خود را به هند صادر نماید. از طرف دیگر روسیه فعلا برنامه‌ای برای صادرات گاز مایع نیز ندارد و از این رو تنها راه روسیه برای ورود به بازار گاز هند استفاده از ظرفیت سوآپ گاز از طریق کشورهای ایران و چین است.

    کشور ایران نیز مدتهاست به دنبال آغاز روند صادرات گاز به کشورهای همسایه شرقی خود از طریق خط لوله صلح است اما به دلیل کارشکنی‌های کشورهای غربی و عدم عزم جدی در بین طرفین این پروژه سال‌هاست معطل مانده است.

    برچسب ها