عصر خودرو

روند مطلوب معاملات مس در بورس کالا؛

دور تند تقاضا برای فلز سرخ

عصر بازار- دور تند تقاضا برای مس همچنان ادامه دارد و این فلز در صدر محبوب‌ترین فلزات بورس کالا قرار دارد.

دور تند تقاضا برای فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، روند بازار مس نشان می‌دهد که فلز سرخ در شرایط کنونی کمتر از سال‌های گذشته عرضه می‌شود که این مساله به دلیل تغییر تکنولوژی خطوط تولید شرکت ملی مس است. فعالان صنعت مس انتظار دارند که با بازگشت شرایط عادی تولید به شرکت مس، روند تقاضا ادامه داشته و با افزایش عرضه، شاهد رونق در بازار مس باشند.

    شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان بزرگ‌ ترین تولیدکننده وعرضه‌کننده مس در ایران، در حال تغییر تکنولوژی در خطوط تولید خود است و بنا به گفته مسئولان این شرکت احتمالاً در اواخر تابستان تغییر خطوط تولید به پایان خواهد رسید. این تغییر خط تولید در سال جاری باعث شده است تا میزان عرضه مس در بورس کالا تا حدی کاهش یابد. لازم به‌ذکر است که در سال جاری میزان تقاضای مس در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

    بنابراین فعالان صنعت مس امیدوارند که با بازگشت شرایط تولید و عرضه، صنعت مس نسبت به سال‌های گذشته از پویایی بیشتری برخوردار شود. هر چند که اگر تمامی مس تولید و عرضه شده در کشور به مصرف صنایع برسد، باز هم قادر به پاسخگویی به تمام ظرفیت‌های خالی موجود در بخش‌های پایین‌دست صنعت مس نخواهند بود و باید برای پرکردن و فعال‌سازی این صنایع چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

    با این حال روند تقاضای مس همچنان بیش از عرضه است و نمودار 1 نیز در این مورد، حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 20 تا 25 خرداد 1396، بیش از 3 هزار و 100 تن محصول مس اعم از کاتد و مفتول در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن حدود 5 هزار و 500 تن تقاضا وجود داشت. در عین حال همانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته تمامی مس عرضه شده در بازار مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان، میزان عرضه مس کاتد حدود 2 هزار تن بود که با تقاضای 3 هزار و 400 تنی مواجه شد. ضمن اینکه در مقابل عرضه یک هزار و 140 تن مفتول مس در بورس کالا، بیش از 2 هزار تن تقاضا وجود داشت که این محصول نیز با استقبال مشتریان مواجه شد و به فروش رفت.

    نمودار 2 نیز وضعیت شرکت‌های عرضه‌کننده مس را در بورس کالا نشان می‌دهد که در این رابطه شرکت ملی صنایع مس ایران با عرضه 3 هزار تنی محصولات خود در بازار، بیشترین میزان عرضه را به‌خود اختصاص داد. این شرکت هم کاتد و هم مفتول را هفته گذشته در بورس کالا عرضه کرد. شرکت‌های صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و نیز گیل‌راد شمال نیز به‌ترتیب به میزان 100 و 40 تن مفتول در بازار عرضه کردند و این شرکت‌ها نیز تمامی محصولات خود را به فروش رساندند .

     

    برچسب ها