عصر خودرو

رانت و ساختار ناکارآمد بازار سرمایه دلیل رخوت این روز‌های بورس

عصر بازار- یک کارشناس گفت: در سال‌های توام با رکود اقتصادی ونبود رخدادهای شوک آور مانند نوسانات عجیب وغریب در قیمت نفت ' فلزات اساسی' مسکن و ارز امکان پنهانکاری شرکت ها و در نتیجه امکان استفاده از رانت اطلاعاتی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

رانت و ساختار ناکارآمد بازار سرمایه دلیل رخوت این روز‌های بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، غلامرضا سلامی در پاسخ به اینکه چرا در فصل مجامع امسال خبری از ورود و خروج پر تحرک سهامداران در نماد های معاملاتی نیست، گفت: علت این پدیده را باید در ساختار ضعیف و ناکارآمد بازار سرمایه ایران جستجو کرد؛  در این  بازار همواره  یک عده از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده وهستند.
    وی افزود:  این عده در سالهایی که پیش بینی سود شرکت ها به صورت عمدی  پایین اعلام شده بود وبا علم و اطلاع از این پنهانکاری در فصل مجامع با خرید سهام این شرکت ها ظرف مدت اندکی دونوع سود به جیب می زدند.
    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:  اول اینکه سود سهام بالاتر از رقم پیش بینی را دریافت و سهامی را که بدلیل سود دهی بیش از پیش بینی تقاضای خرید زیادتری را متوجه خود ساخته بود به مبالغی بالاتر از قیمت خرید فروخته وسودی تحت عنوان عایدی سرمایه تحصیل می کردند.
    آنطور که سلامی یاد آور شد؛ البته در بعضی موارد این عمل با دستکاری قیمت نیز همراه می شد وخریدارن بیچاره که باتلاش بسیار وانتظار در صف خرید ایجاد شده ناشی از قانون سهام شناور آزاد وسقف افزایش قیمت ' این سهام را باقیمت های متورم خریداری کرده بودند، با زیان هنگفتی مواجه می شدند.
    وی در ادامه بیان داشت:  در سال های توام با رکود اقتصادی ونبود رخدادهای شوک آور مانند نوسانات عجیب وغریب در قیمت نفت ' فلزات اساسی' مسکن و ارز امکان پنهانکاری شرکت ها و در نتیجه امکان استفاده از رانت اطلاعاتی بسیار کاهش پیدا می کند.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه  سود قابل تقسیم شرکت ها در بیشترمواقع حتی زیر رقم سود پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در نتیجه حًضور پررنگ آن گروه از رانت خواران دربازار سرمایه توجیه منطقی نداشته و آن سود اندک وبی رمق اینگونه شرکت ها که حتی پرداخت هم ‌نمی شود از قیمت سهم کم شده و خریداران ودارندگان این سهام بدلیل نداشتن امید به آینده تقاضا را کاهش وعرضه را افزایش از این رو  باعث پایین آمدن قیمت سهام حتی بیش از اثر سود تقسیم شده می گردند.

    برچسب ها