عصر خودرو

آغاز فصل جدید روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی

عصر بازار: ایران و کره جنوبی که از گذشته روابط تجاری نسبتا گسترده‌ای در حوزه‌های نفتی و غیر نفتی با یکدیگر داشته‌اند، به نظر می‌رسد در دوران رفع تحریم‌های اقتصادی فصل جدیدی از روابط و مناسبات اقتصادی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند.

آغاز فصل جدید روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، به طور کلی پیشینه روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره جنوبی به حدود 40 سال پیش باز می‌گردد جایی که در آبان 1354 اولین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور برگزار شد و به دنبال آن همکاری‌های تجاری و بازرگانی در زمینه‌هایی چون نساجی، شیلات، مخابرات، صنایع خودروسازی، نفت،گردشگری و ... در آن دوران میان دو کشور برقرار شد.

    پس از انقلاب اسلامی نیز همکاری‌های دو کشور وارد ابعاد تازه‌ای شد و روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه های فنی و صنعتی ارتقا یافت، به گونه‌ای که کره جنوبی و شرکت های بزرگ آن از گسترش همکاری‌ها استقبال کردند و حجم مبادلات تجاری دو کشور از 500 میلیون دلار در سال 1357 در سال 1376 به 8.1 میلیارد دلار و در سال 1389 به 5.11 میلیارد دلار افزایش یافت و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت و نهایتا به رقم 5.18 میلیارد دلار بالغ گردید.

    به طور کلی طی سال‌های گذشته ایران اصلی‌ترین کشور صادرکننده نفت به کره جنوبی بوده است و به طور متقابل کره جنوبی اصلی‌ترین کشور صادرکننده تجهیزات اتومبیل‌سازی، ماشین‌سازی و صنایع الکترونیکی به ایران بوده است و همچنین بر طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی تا سال 2012 و پیش از تشدید تحریم‌ها کره جنوبی چهارمین شریک تجاری ایران به حساب می‌آمده است، هر چند این روابط میان دو کشور در دروران تحریم‌های اقتصادی ایران با افت قابل توجهی رو به رو شد و به ویژه صادرات نفت ایران به کره جنوبی تا حدود زیادی کاهش یافت.

    اما طی ماه‌های اخیر و با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و همچنین آغاز روند رفع تحریم‌های اقتصادی هیات‌های تجاری بلند پایه متعددی به ایران سفر کردند و با مقامات دولتی و همچنین بخش خصوصی ایران دیدار و گفت و کردند و در این میان هیات متشکل از شرکت‌های معتبر کره جنوبی به ایران آمدند و مذاکرات جدی را برای شروع همکاری‌های مجدد آغاز کردند.

    در این خصوص مسعود خوانساری - رییس اتاق بازرگانی تهران – از عزم جدی کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت که به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها چند گام جلوتر از اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و عنوان کرده‌ادند که پنج میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش سلامت ایران اختصاص داده‌اند.

    طبق تفاهم صورت گرفته بین دوکشور قرار است با فراهم آوردن شرایط لازم، اگزیم بانک کره جنوبی اعتباری به ارزش 5 میلیارد دلار جهت ساخت و تجهیزات در ایران سرمایه‌گذاری کند همچنین با هماهنگی سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی طی ماه های آتی موافقتنامه تامین مالی این اعتبار نیز مذاکره و نهایی خواهد شد.

    اما در بخش‌های دیگر از جمله پتروشیمی شرکت هیوندای کره جنوبی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی ایران است، این شرکت مطرح کره‌ای در کنار شرکت‌های بزرگ اروپایی برای مشارکت در تولید و توسعه محصولات پتروشیمی ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

    در این خصوص نیز مشاور معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران برآورد کرده است که بخش انرژی ایران به بیش از 173 میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی نیاز دارد.

    در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی وزارت تجارت،صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرده است که شرکت‌های کره‌ای حاضر هستند از قابلیت‌های خود برای اجرای طرح‌های بزرگی که ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها،تنوع بخشیدن به صنایع و توسعه میادین انرژی در دوران پس از تحریم ها به دنبال آن هستند استفاده کنند.

    در مجموع اینگونه به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده باید منتظر عملیاتی شدن برنامه‌های جدید همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کره جنوبی باشیم تعاملاتی که به نظر می‌رسد می‌تواند نقطه آغازی برای فصل جدید همکاری‌های دو کشور باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها