عصر خودرو

نگاهی به بازار محصولات حلال در اندونزی

عصر بازار- اندونزی با جمعیت ۲۶۰ میلیون نفری که بیش از ۸۵ درصد آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، یکی از بازارهای بزرگ مصرف محصولات حلال در منطقه جنوب شرق آسیا و جهان بشمار می آید.

نگاهی به بازار محصولات حلال در اندونزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، با نگاه به آمار و اطلاعات موجود مشاهده می شود که بیشترین مصرف مواد غذایی حلال با 154 میلیارد دلار در سال مربوط به اندونزی است. همچنین در بخش های گردشگری حلال، بازار مالی اسلامی و لباس و مد حلال اندونزی در میان 10 مقصد مهم مصرف محصولات حلال در جهان قرار دارد.

    ** صدور گواهی حلال در اندونزی:
    در حال حاضر در اندونزی صدور گواهی حلال توسط مجلس علمای این کشور برای محصولات مختلف اختیاری است. مجلس علمای اندونزی یک نهاد مستقل است که از 20 سال پیش وظیفه صدور گواهی حلال در اندونزی را به عهده دارد. این مجلس سالانه حدود هفت هزار گواهی صادر می کند.
    برای اخذ گواهی حلال از مجلس علمای اندونزی، مراحل ثبت درخواست گواهی حلال در مجلس علما، پرکردن فرم ثبت، پرداخت هزینه، تکمیل مدارک، بازرسی محل و فرایند تولید باید طی شود و در مرحله آخر در صورتی که مدارک مورد تأیید باشد گواهی حلال اعطا خواهد شد.
    در بررسی محصولات حلال در اندونزی هم مواد تشکیل دهنده و هم فرایند تولید مورد ارزیابی قرار می گیرد. مجلس علما همچنین گواهی حلال نهادهای بعضی از کشورها را برای مواد خام غذایی و نوشیدنی، محصولات کشتارگاه و طعم دهنده ها به رسمیت شناخته و این گونه محصولات وارداتی در صورتی که از نهادهای ذکر شده گواهی حلال داشته باشند نیاز به صدور گواهی حلال توسط مجلس علما اندونزی ندارند.

    ** اجباری شدن صدور گواهی حلال:
    براساس قانون جدید، دولت اندونزی یک آژانس جدید تأسیس می کند که متصدی صدور گواهی حلال خواهد بود. آژانس ضمانت محصول حلال زیر نظر وزارت امور دینی اندونزی فعالیت خواهد کرد و طبق این قانون صدور گواهی حلال برای کلیه محصولات غذایی، نوشیدنی، دارویی، آرایشی بهداشتی، شیمیایی، بیولوژیک، مهندسی ژنتیک، و تعدادی از تولیدات مصرفی دیگر که توسط عموم استفاده و پوشیده می شوند از ماه اکتبر سال 2019 بدون استثنا اجباری می شود.
    طبق قانون جدید، محصولات وارداتی که قبلا گواهی حلال دریافت کرده اند کماکان می توانند به عنوان محصول حلال به رسمیت شناخته شوند، هرچند این به رسمیت شناخته شدن مستلزم همکاری و توافق بین نهادهای صادرکننده گواهی حلال در دو کشور بوده و محصولات نیز باید نزد آژانس ضمانت محصولات حلال اندونزی ثبت شود.
    بعد از طی مراحل و تکمیل مدارک و بازرسی از مراحل تولید توسط موسسه بازرسی حلال، مدارک تکمیل شده توسط نزد آژانس ضمانت محصولات حلال اندونزی به مجلس علما جهت اعلام نظر تحویل می شود که این مجلس با تشکیل شورا مبادرت به صدور فتوای حلال و یا رد آن می کند و در صورت تایید حلال بودن کالا، مراتب جهت صدور گواهی بازگشت داده می شود .
    اخیرا' تجار و صنعتگران محصولات غذایی و نوشیدنی از دولت اندونزی درخواست کرده اند نسبت به این قانون تجدید نظر کند، زیرا این قانون به سختی عمل می شود و باعث عدم جذابیت فضای تجارت خواهد شد و به این خاطر مورد بحث و اختلاف نظر قرار گرفته است.
    مدیر اتحادیه محصولات غذایی و نوشیدنی اندونزی نسبت به این قانون چندان خوشبین نیست و آن را قابل اجرا نمی داند، زیرا با اجرای این قانون، میلیون ها محصول در مدت دوسال و چند ماه باقی مانده باید گواهی حلال بگیرند و حتی محصولی مثل آب معدنی نیز باید چنین گواهی را دریافت کند. به اضافه اینکه این قانون بر محصولات مصرفی و بعضی پوشاک نیز تأثیر خواهد گذاشت.
    مدیر این اتحادیه درخواست کرد که دولت اندونزی در این قانون بازنگری کند و گواهی حلال را طبق روال قبل اختیاری کند.
    همچنین مدیر اتحادیه کارفرمایان اندونزی با این قانون مخالف است و آن را با سیاست فعلی اندونزی مبنی بر رفع موانع سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور مغایر می داند.
    برای بسیاری از تجار و صنعتگران، این موضوع مطرح است که ممکن است چنین قانونی هزینه اضافی بر آنها تحمیل کند، در مقابل از طرف مجلس علمای اندونزی، این قانون مورد استقبال قرار گرفته است.
    'سعید حسن الدین' رئیس مجلس علمای اندونزی گفته است: برای ما این امر مثبت است زیرا ما مطمئن خواهیم شد محصولاتی که مصرف می کنیم واقعا حلال هستند.
    آمار نشان می دهد در سال 2015 میلادی 6 هزار و 213 شرکت و 77 هزار و 405 محصول گوهی حلال گرفته اند و 6 هزار و 850 گواهی حلال به غیر از شرکت ها و محصولات صادر شده است.
    آمار گویای این موضوع است که بازار محصولات مواد غذایی حلال اندونزی در سال 154 میلیارد دلار، ترکیه 115 میلیارد، پاکستان 106 میلیارد، مصر 77 میلیارد، بنگلادش 68 میلیارد و ایران 59 میلیارد دلار است، اما ایران با 343 میلیارد دلار بیشترین خدمات بازار مالی اسلامی را دارد و اندونزی با 23 میلیارد دلار در رده دهم کشورهای جهان قرار گرفته است.
    اندونزی از سوی رتبه چهارم در میان 10 مقصد برتر واردات محصولات حلال در جهان را به خود اختصاص داده است و چین، سنگاپور و آمریکا جلوتر از اندونزی قرار دارند.

    برچسب ها