عصر خودرو

پیش‌بینی بازارهای مالی جهان در هفته آینده؛

دلار ارزان می‌شود یا گران؟

عصر بازار- افزایش ۰.۲۵ % نرخ بهره توسط فدرال ریزرو آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته، چند پیام مهم برای بازارهای مالی جهان به همراه داشت.

دلار ارزان می‌شود یا گران؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین،  چشم انداز اقتصاد آمریکا در سال 2017 کماکان مثبت است. سرعت رشد اقتصادی آمریکا در حالتی مطلوب است و انتظارات تورمی در سطح متعادلی قرار گرفته اند. ادامه ی سیاست‌های انقباضی و حتی افزایش یکبار دیگر نرخ بهره در سال 2017 محتمل خواهد بود. دلار در سال 2017 کماکان یک ارز قوی باقی خواهد ماند.

    این پیامها از آنجایی مهم هستند که در اکثر نظرسنجی ها از احتمال بالای 90 درصد افزایش نرخ بهره در روز 14 ژوئن  خبر داده شده بود، اما زمانی که در کمتر از 6 ساعت مانده به تشکیل جلسه کمیته بازار آزاد فدرال ریزرو آمارهای پایین تر از انتظار تورم و خرده فروشی در آمریکا منتشر شد، بسیاری از فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که در شرایط کنونی نرخ بهره بالا نخواهد رفت.همین مساله باعث شد که پس از افزایش نرخ بهره دلار خیلی قوی نشود.

    اگر سیاستهای پولی بانک مرکزی را به عنوان یک عامل در جهت تقویت دلار در نظر بگیریم، روابط و تنش های سیاسی آمریکا کماکان به عنوان یک تهدید جدی برای ضعیف شدن دلار به حساب می آید. اثرات این 2 عامل در هفته پیش رو وجود خواهند داشت و همین مساله باعث می شود که شاخص دلار روند نداشته باشد. اما پیش بینی می شود عدد شاخص دلار در زمان بسته شدن بازار پایین تر از عدد شاخص دلار در زمان باز شدن بازار باشد.

    دلار های غیرآمریکایی ( NZD - AUD - CAD )  در این هفته تحت تاثیر حرکت شاخص دلار خواهند بود. از آنجایی که شاخص دلار در این هفته کم نوسان است، احتمالا دلارهای غیرآمریکایی افزایش پیدا خواهند کرد یا در صورتی که کاهش پیدا کنند اثر این کاهش زیاد نخواهد بود. البته در بین دلارهای غیرآمریکایی جلسه بانک مرکزی نیوزلند در مورد تعیین نرخ بهره و بیانیه ای که پس از این جلسه خوانده خواهد شد بر دلار نیوزلند ( NZD ) اثر مستقیم خواهد گذاشت.

    این هفته اخبار مهمی که تاثیر مستقیم بر یورو داشته باشند وجود ندارد. به همین دلیل نوسانات یورو بیشتر از سمت نوسانات دلار سرچشمه می گیرد. اما پیش بینی می شود که یورو کماکان قوی باقی بماند و با توجه به نوسانات کم بازار در این هفته در مقابل ارزهای مختلف بدون روند نوسان کند. دامنه این نوسانات خیلی بلند نخواهد بود.طلا هم در این هفته کم نوسان خواهد بود ولی بیشتر به سمت افزایش حرکت خواهد کرد.

    ین ژاپن هم بدلیل تاثیر پذیری مستقیم از دلار آمریکا احتمالا در برابر دلار افزایش خواهد یافت ولی در مقابل سایر ارزها مانند یورو بدون روند خواهد بود.

    بازار های مالی در هفته پیش رو بر خلاف هفته های  گذشته روزهای آرام تری را سپری خواهند کرد. به دلیل اینکه بازار روند خاصی را دنبال نمی کند، بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران بازار جهت معاملات خود را بر اساس روندهای روزهای گذشته بازار مشخص خواهند کرد.

    نویسنده: حسین شیبانی، پژوهشگر موسسه مطالعات اقتصادی بامداد
    برچسب ها