عصر خودرو

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

تکمیل فرآیند الحاق ایران به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا

آمادگی اگزیم‌بانک برای تامین مالی پروژه‌های ایران

عصر بازار- علی طیب نیا که به منظور شرکت در دومین اجلاس بانک زیرساخت آسیا به کره جنوبی سفر کرده است در دیدار همتای کره ای خود، در خصوص ایجاد خطوط اعتباری بین بانکهای دو کشور، برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کره جنوبی گفتگو کرد.

تکمیل فرآیند الحاق ایران به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مذاکره با بانک های کره جنوبی جهت ایجاد خطوط اعتباری در حال نهایی شدن است اما برای حل برخی موضوعات باید توافقاتی توسط وزرای دوکشور صورت گیرد.

    همچنین اقداماتی که قبلا در خصوص برقراری روابط کارگزاری و فراهم آوردن شرایط افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کره جنوبی صورت گرفته نیازمند پیگیری بیشتر بانکها برای توسعه این همکاری ها می باشد که وزرای دو کشور در این زمینه قول مساعد دادند.

    تسهیل تبدیل ارزهای حاصل از فروش و انتقال نفت از دیگر موضوعات مورد بحث وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر دارایی و استراتژی کره جنوبی در سفر به این کشور بود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین با رئیس اگزیم بانک کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد. در دیدار علی طیب نیا و رئیس اگزیم بانک کره جنوبی، مذاکراتی در خصوص تامین مالی پروژه های عمرانی و زیربنایی در حوزه های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت صورت گرفت.

    در این دیدار که نمایندگان و مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی، بانک مرکزی، و سیستم بانکی کشورمان و مدیران ادارات اگزیم بانک کره جنوبی حضور داشتند، در خصوص موافقتنامه خط اعتباری 8 میلیارد یورویی که طی یکسال گذشته مذاکرات اولیه جهت نهایی کردن متن موافقتنامه انجام شده بود، توافق شد.

    در این دیدار طرف کره‌ای ضمن اعلام علاقه مندی خود جهت تامین مالی پروژه های عمرانی و زیر بنایی در حوزه های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت، خواهان معرفی پروژه های مزبور و فعالیت شرکت های کره ای در ایران شد.

    وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی و فرصتهای متعدد به وجود آمده در ایران تاکید کرد: ظرفیت های بالقوه همکاری باعث شد کشورهای زیادی علاقمندی خود را برای همکاری های اقتصادی و مالی و اجرای پروژه های تولیدی در ایران اعلام کنند.

    طیب نیا در پایان این دیدار گفت: پیگیری و جدیت طرف کره ای می تواند زمینه ساز عملیاتی شدن موافقتنامه های امضاء شده میان دو کشور شود.

    همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه دومین اجلاس هیات عامل بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا با معاونین این بانک دیدار کرد.

    در این دیدار علی طیب نیا، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاستهای اصولی دولت جهت بسط و توسعه همکاری با موسسات بین المللی و به عنوان یکی از اعضاء موسس بانک و با تصویب لایحه اساسنامه بانک توسط مجلس شورای اسلامی و تائید آن توسط شورای نگهبان و پراخت اقساط سهام پذیره نویسی شده خود، فرایند الحاق جمهوری اسلامی ایران به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا را تکمیل کرد.

    طیب نیا تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای توسعه روابط خود با کشورهای آسیایی و موسسات بین المللی منطقه ای قایل است.

    وی همچنین از مدیریت خردمندانه و مسقل از ملاحظات سیاسی در فعالیت های بانک تقدیر و اعلام کرد: فعالیت ها و همکاری بانک با کشور های عضو بر اساس ملاحظات فنی و کارشناسی می باشید و در این راستا همزمان با تکمیل عضویت کشورمان، بررسی و ارزیابی پروژه های معرفی شده ایران با اعزام هیاتهای AIIB به جمهوری اسلامی ایران، به خوبی پیش می رود و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته پروژه های مذکور در اسرع وقت به تصویب هیات مدیره بانک برسد.

    همچنین وزیر اقتصاد کشورمان مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با بانک در سایر حوزها نظیر دریافت کمکهای فنی و ظرفیت سازی نیروی نسانی برای بانک را مورد تاکید قرار داد.

    طیب نیا در پایان حمایت جمهوری اسلامی ایران از پذیرش عضویت سایر کشورهای متقاضی الحاق به بانک به منظور تقویت بانک و تبدیل شدن آن به بزرگترین بانک توسعه ای بین المللی را اعلام کرد.

    برچسب ها