عصر خودرو

خزاعی :

مشکلی در ورود منابع فاینانس وجود ندارد

عصر بازار- رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین و ورود منابع سرمایه گذاری و نیز تامین مالی خارجی(فاینانس) از مبادی رسمی به کشور وجود ندارد، از جذب یک میلیارد یورو برای نیروگاه گازی بندرعباس خبر داد.

مشکلی در ورود منابع فاینانس وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شادا، محمد خزاعی درباره روند جذب تامین مالی خارجی (فاینانس) پس از برجام اظهار داشت: ما در انتقال وجوه ارزی برای امور سرمایه گذاری در کشور در سازمان با مشکل مواجه نشدیم.

    وی افزود: از اردیبهشت 95 آرام آرام احساس کردیم، سرمایه گذاران منابع مالی را از روش های رسمی نه چمدانی یا صرافی های غیرمجاز وارد می کنند و ما هم ثبت می کنیم زیرا ضمانت نامه های صادره بر اساس ثبت ورود سرمایه انجام می شود وگرنه سرمایه گذاری معنی ندارد.

    خزاعی با یادآوری فاینانس 400 میلیون دلاری هند با ایران که بخشی از آن در بندرچابهار استفاده شده است، اظهار داشت: یک پروژه یک میلیارد یورویی نیز برای نیروگاه گازی بندرعباس در دست اجراست.

    ** استقبال کشورها در اعطای فاینانس به ایران

    وی با تاکید بر اینکه تاکنون در ورود منابع فاینانسی که قرارداهایش نهایی شده، مشکلی وجود نداشته است، اظهار داشت: استقبال خوبی برای تامین مالی پروژه های ایران توسط بانک ها و کشورهای مختلف شده است که می توان به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، دانمارک، هلند و چین اشاره کرد که اسناد آن نیز رد و بدل شده است.

    بنابراین گزارش، ایران در دوران پسابرجام (دی 94 به بعد) مذاکراتی را با مدیوبانک ایتالیا، بیمه اعتبار صادراتی ایتالیا (2میلیارد یورو)، اگزیم‌بانک چین (30 میلیارد دلار)، بانک سی.بی.دی چین (15میلیارد دلار)، اگزیم بانک کره‌جنوبی (هشت میلیارد یورو)، کا-شور کره‌جنوبی (پنج میلیارد یورو)، موسسه بیمه سرمایه‌گذاری و صادرات ژاپن و وزارت افتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (10میلیارد دلار)، جِی.آی.سی.آ ژاپن یک میلیارد و 200 میلیون یورو)، وزارت دارایی روسیه (پنج میلیارد یورو)، موسسه جی.آی.یی.کا و اعتبار صادرات نروژ یا ان.یی.سی (یک میلیارد یورو) برای تامین منابع مالی خارجی (فاینانس) داشته است.

    **موافقت نامه ها در شرایط عادی بسته می شود

    رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران درباره اینکه آیا کشورهای وام دهنده برای پرداخت تسهیلات به ایران شروطی تعیین می کنند، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و دستور اکید رییس جمهوری، اگر قرار است یک موافقت نامه وام بسته شود، باید در شرایط عادی برای ایران منعقد شود.
    خزاعی ادامه داد: بر این اساس اگر مذاکرات برای انعقاد قراردادهای وام با طرف های خارجی طولانی می شود، به دلیل پافشاری و ایستادگی طرف ایرانی است وگرنه می توانستیم مانند مواردی که در گذشته وجود داشت، برخی قراردادها را سریع نهایی کنیم.

    وی گفت: استفاده هرچه بیشتر از منابع داخلی، اینکه اثری از شرایط تحریم در قراردادها وجود نداشته باشد و اینکه مباحث اختلافی در شرایط نرمال بررسی شود، از جمله شروط ایران برای دریافت منابع مالی خارجی است.

    خزاعی گفت که تاکنون فاینانس های مربوط به هند و روسیه نهایی شده و فاینانس مربوط به چین برای تامین مالی پروژه راه آهن مشهد، در حال نهایی شدن است.

    ** پرداخت بدهی ایران به موسسات بیمه/ خسارت نپرداختیم

    رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران درباره رفع مشکل بدهی ایران به موسسات بیمه گر که فاینانس ها را بیمه می کنند نیز گفت: یکی از مشکلاتی که اوایل سال 95 با آن مواجه بودیم، به بدهی ایران به برخی شرکت های بیمه بین المللی باز می گشت که به دلیل تحریم ها رخ داده بود.

    خزاعی توضیح داد: شرکت های بیمه گری چون هرمس آلمان، کوفاس فرانسه، اوکابه اتریش و ساچه ایتالیا وام های کشورها را بیمه می کنند که به دلیل مشکلاتی که در زمان تحریم ها برای نقل و انتقال پول بوجود آمد، ایران نتوانست بدهی خود را به این شرکت ها پرداخت کند.

    وی گفت: در یک برنامه فشرده و با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور خارجه، بدهی ایران با این شرکت ها تسویه شد ضمن آنکه ایران به هیچ عنوان زیر بار جریمه ای که به دلیل تحریم ها و پرداخت نشدن به موقع اقساط رخ داده بود، نرفت.

    خزاعی تاکید کرد: امروز موسسات بیمه ای مانند کی شور در کره جنوبی، ساچه ایتالیا و هرمس آلمان و اوکابه اتریش و سایناشور چین اعلام آمادگی کرده اند که با شرایط عادی وام های ایران را تحت پوشش قرار دهند.

    **اعتماد به ایران بازگشت

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این نکته بسیار مهم است که بعد از یک دوره تحریم که نقل و انتقال های پولی و مالی که یا بسیار مشکل بود، یا وجود نداشت و یا به شکل چمدانی بود و رابطه سیستم بانکی ما با دنیا قطع شده بود، بار دیگر موسسات بین المللی به ایران اعتماد کنند.

    خزاعی افزود: برقراری این ارتباطات و ایجاد اعتماد این شرکت ها و تسویه حساب ها و رفع مشکلات خرد ناشی از تحریم ها، کار سخت و زمانبری بود که با همکاری همه دستگاهها حل شد.

    برچسب ها