عصر خودرو

گزارش انواع نهادهای عضو و چگونگی ارتباط آنها با بورس‌های اوراق بهادار منتشر شد

عصر بازار- گزارش انواع نهادهای عضو و چگونگی ارتباط آنها با بورس‌های اوراق بهادار در راستای شناخت دقیق‌تر ارتباط بورس‌ها با اعضای آنها به بررسی چگونگی عضویت و نهادهایی که امکان عضویت در بورس‌های اوراق بهادار را دارند و همچنین رویه‌های نظارتی و انضباطی بورس‌ها بر اعضا پرداخته است.

گزارش انواع نهادهای عضو و چگونگی ارتباط آنها با بورس‌های اوراق بهادار منتشر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، براساس گزارش انواع نهادهای عضو و چگونگی ارتباط آنها با بورس‌های اوراق بهادار که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و منتشر ­شده است، امروزه معاملات در بورس‌های اوراق بهادار از طریق اعضا صورت می‌گیرد و تنها اعضای معاملاتی هستند که به سامانه معاملات بازار بورس‌ها دسترسی داشته و مجاز به وارد کردن سفارش‌های خرید یا فروش از طریق سامانه‌ها هستند. هر یک از شرکت‌ها و نهادهای مالی که تمایل به عضویت در بورس‌های اوراق بهادار دارند، ملزم به دریافت مجوزهای لازم از نهادهای قانونی مربوطه هستند. به منظور دریافت این مجوزها، متقاضیان عضویت باید الزامات تعیین شده توسط بورس و نهادهای قانونی مربوطه را رعایت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انواع شرکت‌ها و نهادهای مالی از قبیل شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تأمین سرمایه، بانک‌های تجاری، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری پس از اخذ مجوزهای لازم می‌توانند به عضویت بورس‌های اوراق بهادار درآیند. مهمترین دلایلی که این شرکت‌ها و نهادهای مالی را ترغیب به عضویت در بورس اوراق بهادار می‌کند، امکان دسترسی به سامانه معاملات بازار است.

    این گزارش می افزاید:  یکی از مسائل اساسی در مورد اعضای بورس، نحوه نظارت بر آنها است که به عنوان یکی از وظایف بورس‌های اوراق بهادار به شمار می‌رود. نظارت اعضا توسط بورس‌های اوراق بهادار می‌تواند در چارچوب قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب بورس یا علاوه بر آن در چارچوب قوانین بازار سرمایه و آیین‌نامه‌های مقام ناظر باشد. نظارت اعضا توسط بورس‌های اوراق بهادار با هدف جلوگیری از بحران و تلاش در راستای اطمینان از رعایت مقررات، بخشنامه‌ها و استانداردهای مصوب، ایفای تعهدات اعضا و تأیید صورت‌های مالی آنها است.

    گفتنی است: پژوهش حاضر در راستای شناخت دقیق‌تر ارتباط بورس‌ها با اعضای آنها به بررسی چگونگی عضویت و نهادهایی که امکان عضویت در بورس‌های اوراق بهادار را دارند و همچنین رویه‌های نظارتی و انضباطی بورس‌ها بر اعضا پرداخته است. در این پژوهش ابتدا به بررسی عضویت در بورس‌های اوراق بهادار از جمله انواع نهادهای عضو بورس، رویه‌های عضویت، معیارهای پذیرش عضو و هزینه‌های پذیرش عضو پرداخته شده است و سپس اصول و معیارهای کلی نظارت و اقدامات انضباطی در بورس‌های اوراق بهادار مختلف بررسی و به طور موردی جزئیات نظارت و بازرسی اعضا در بورس هند بیان شده است. بورس‌های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از بورس کره، بورس ملی هند،  بورس سنگاپور، بورس مالزی و بورس استانبول.

    علاقه مندان برای مشاهده گزارش کامل اینجا کلیک کنند.

    برچسب ها