عصر خودرو

تولید نفت لیبی به یک میلیون بشکه نزدیک می‌شود

عصر بازار- تولید نفت لیبی به دلیل ناآرامی داخلی، شکاف سیاسی و مسدود شدن پایانه‌های صادرات نفت در چند سال اخیر مختل شده اما این کشور اکنون افزایش تولید به بیش از یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری را هدف گرفته است.

تولید نفت لیبی به یک میلیون بشکه نزدیک می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هدف کوتاه مدت لیبی، رساندن تولید نفت به یک میلیون بشکه در روز تا پایان ماه ژوییه است که تلاش‌های اوپک برای کاهش سطح ذخایر جهانی و حمایت از قیمت‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

    تنها یک ماه پیش زمانی که اوپک درباره‌ تمدید توافق کاهش تولید مذاکره می‌کرد، سطح تولید روزانه لیبی که از مشارکت در این توافق معاف شده است، به بالاترین سطح از سال 2014 به این طرف رسید. اوپک هفته گذشته اعلام کرد: مجموع تولید این سازمان در ماه مه بالاتر از آوریل بوده است و لیبی بزرگ ترین سهم را در این افزایش تولید داشته است. 

    با این همه تحلیلگران هشدار می‌دهند افزایش تولید لیبی یک موضوع قطعی نیست. تولید این کشور ممکن است با توجه به رقابت سیاسی میان جناح‌ها و وضعیت امنیتی ضعیف در این کشور دوباره با کاهش چشم‌ گیری روبرو شود.

    هر دو سناریو شامل احتمال افزایش تولید لیبی به یک میلیون بشکه در روز یا کاهش تولید لیبی به دلیل ناآرامی امکان پذیر است. به همین دلایل تولید لیبی در چند ماه آینده یکی از عوامل مبهم برای عرضه نفت جهانی و اوپک خواهد بود.

    شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرد: با شرکت وینترشال آلمان برای از سرگیری فوری تولید در مناطق تحت امتیاز و میدان‌های مربوط به توافق موقتی رسیده که ممکن است 160 هزار بشکه در روز تولید از مناطقی که در دو سال گذشته به دلیل اختلاف میان دو شرکت تعطیل شده اند را آزاد کند.

    بلند پروازی لیبی به افزایش تولید به یک میلیون بشکه در روز تا پایان ماه آینده محدود نیست و این کشور حتی تولید بالاتر تا پایان سال جاری را هدف گرفته است.

    شرکت ملی نفت لیبی ماه گذشته اعلام کرد که برنامه‌ای برای سه فاز توسعه به منظور افزایش تولید نفت لیبی دارد. نخستین فاز افزایش تولید به 1.32 میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری را با هزینه 550 میلیون دلار هدف گرفته است. فاز دوم دربرگیرنده افزایش تدریجی تولید به 1.5 میلیون بشکه در روز تا پایان سال آینده و با سرمایه گذاری به ارزش 1.8 میلیارد سرمایه‌ گذاری بعلاوه 1.2 میلیارد دلار برای تعویض مخزن و خط لوله و تعمیر و تعمیر و نگهداری در نظر گرفته شده است. در فاز سوم توسعه، لیبی قصد دارد تولیدش را به 2.2 میلیون بشکه در روز تا سال 2023 افزایش دهد که مستلزم حدود 18 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری است.

    آنچه که به برنامه‌های آتی لیبی اعتبار می‌بخشد، پیشرفتی است که این کشور در افزایش تولید داشته است. متوسط تولید روزانه لیبی در ماه مه 730 هزار بشکه در روز بود که 178 هزار و 200 بشکه در روز در مقایسه با آوریل افزایش داشت.

    لیبی به همراه نیجریه که از شرکت در توافق کاهش تولید معاف شده و همچنین عراق که به توافق کاهش تولید پایبند نبوده است، بیشترین مشارکت را در افزایش تولید اوپک در ماه گذشته داشتند.

    همچنان که افزایش تولید برای صنعت نفت و اقتصاد لیبی مثبت محسوب می‌شود، نگرانی‌ها را نسبت به تشدید اشباع عرضه جهانی در شرایطی که اوپک و متحدانش تلاش می‌کنند ذخایر نفت را کاهش دهند، بر می‌انگیزد.

    اما به گفته هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس"، هنوز زود است تلاش لیبی برای احیای تولید نفت را بازگشت قطعی بشکه‌های نفت بیشتری به بازار بدانیم.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، لیبی در حال حاضر در مسیر افزایش تولید به یک میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه تولید قرار داشت که 830 هزار بشکه در روز در هفته جاری به اضافه 160 هزار بشکه در روز تولید مربوط به توافق موقت با وینترشال خواهد بود.

    در حال حاضر پرسش مطرح این است که آیا وضعیت سیاسی و امنیتی نسبتا باثبات به لیبی اجازه خواهد داد به هدف تولید یک میلیون بشکه در روز دست پیدا کرده و آن را حفظ کند؟ آیا تاسیسات تولید و صادرات این کشور از مشکلاتی نظیر تصرف، اعتصاب، مسائل فنی و درگیریهای مسلحانه رها خواهند شد تا به لیبی اجازه دهند برنامه‌اش برای تولید 1.32 میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری را محقق کند.

    برچسب ها