عصر خودرو

کشورها چه میزان به توافق اوپک عمل کردند

عصر بازار- در حالی که آمارها نشان می‌دهد کشورهای اوپک نزدیک به صد درصد تعهدات «توافق اوپک» عمل کرده‌اند اما چرا قیمت نفت بالا نرفته است.

کشورها چه میزان به توافق اوپک عمل کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بر اساس بررسی‌های دو کارشناس ارشد نفتی «بیریان‌وینگ‌سیلد» و «ساموئل داج» کشورهای عضو اوپک نزدیک به 100 درصد و کشورهای غیراوپک حدود 70 درصد تعهدات خود عمل کرده‌اند با این وجود قیمت نفت در بازارهای جهانی حتی بعد از تمدید 9 ماهه توافق اوپک افزایش نیافته است.

    کشورهای تولیدکننده نفت در سال 2016 توافق کردند که تولید نفت خود را در 6 ماه نخست سال 2017 روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.

    اخیراً در 25 می در وین اتریش دوباره این توافق را برای 9 ماه دیگر تمدید کردند اما حتی بعد از این توافق قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

    آمارهایی که توسط دو کارشناس ارشد نفتی منتشر شده حاکی از این است که کشورها درباره تعهد کاهش تولید نفت نیز تقریباً به خوبی عمل کرده‌اند.

    آمارهای این دو کارشناس نفتی نشان می‌دهد که در ماه می کشورهای عضو اوپک حتی فراتر از میزانی که تعهد داده بودند اجرا کردند یعنی قرار بود این کشورها روزانه 1.2 میلیون بشکه تولید خود را کاهش دهند که یک میلیون و 237 هزار بشکه کاهش داده‌اند یعنی میزان عمل به تعهدات 106 درصد بوده است.

    در ماه ‌آوریل نیز تقریباً به همین میزان و 105 درصد به تعهدات عمل شده و در ماه مارس هم این رقم 109 درصد بوده است.

    کشورهای عضو اوپک در ماه فوریه حدود 97 درصد تعهدات اوپک را عملی کرده‌اند همچنین آنها در ماه ژانویه با کاهش روزانه یک میلیون و 153 هزار بشکه به 99 درصد تعهدات خود پایبند بودند.

    در این میان کشورهای غیراوپک هم تقریباً درباره طرح کاهش تولید نفت موفق بودند در حالی که میزان تعهدات آنها بر اساس توافق اوپک 600 هزار بشکه در روز بود اما آنها در ماه می 481 هزار بشکه تولید خود را کم کرده‌اند یعنی به 86 درصد تعهدات خودشان پایبند بودند.

    همچنین این کشورها در ماه‌های آوریل، مارس، فوریه و ژانویه به ترتیب درصد عمل به تعهداتشان به ترتیب 72، 53، 40 و 52 درصد بوده است.

    این دو کارشناس ارشد نفتی بررسی کردند که در بین 21 کشور شرکت‌کننده در توافق اوپک کشورهای عربستان، آنگولا، ونزوئلا،مکزیک، کویت، گینه و برونئی به طور کامل به تعهداتشان عمل کردند و در این میان برخی کشورها میزان عمل به تعهداتشان با ارقام تعیین شده فاصله داشت.

    بر اساس این گزارش در حالی که بر اساس توافق اوپک عربستان باید 486 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش می‌داد اما این کشور روزانه 604 هزار بشکه تولید خود را کاهش داده است. همچنین آنگولا با کاهش روزانه 138 هزار بشکه حدود 60 هزار بشکه در روز از رقم تعیین شده بیشتر عمل کرده است و کویت هم تقریباً روزانه 2 هزار بشکه از حجم تعیین شده بیشتر کاهش داده است.

    ونزوئلا هم در میزان عمل به تعهدات توافق اوپک 10 هزار بشکه در روز فراتر رفته و قطر هم با کاهش روزانه 33 هزار بشکه در روز نسبت به رقم تعیین شده بیشتر کاهش داده است.

    به نظر می‌آید عربستان سعودی که طی دو سال گذشته سیاست افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت را با هدف کنار زدن تولیدکنندگان نفت شیل و فشار به ایران و روسیه در حال تحریم دنبال می‌کرد با شکست مواجه شده و اکنون به دنبال افزایش قیمت نفت به هر طریقی است.

    سیاست افزایش قیمت نفت از سوی عربستان در حالی انجام می‌شود که این کشور با کسری بودجه شدیدی مواجه شده و جنگ با یمن نیز آنها را در تأمین مالی با شرایط سخت مواجه کرده است و به این دلیل تمام تلاش خود را برای اجرای کامل توافق اوپک به کار گرفته تا شاید قیمت در بازارهای جهانی بالاتر رود.

    کارشناسان معتقدند افزایش دکل‌های نفتی آمریکا و مطابق آن تولید بیشتر نفت شیل عرضه را در بازارهای جهانی بیشتر کرده و همین عاملی برای کاهش دوباره قیمت نفت شده است.

    طی دو سال گذشته آمریکا با ایجاد تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل توانسته تا حدود زیادی قیمت تمام شده این نوع نفت را پایین آورده و تولید این نوع نفت را مقرون به صرفه کند. بنابراین کشورهای اوپک اکنون مانع بزرگی به نام نفت شیل سر راه خود دارند که با تولید بیشتر امکان بالا رفتن قیمت نفت را نمی‌دهد.

    بر اساس آمارها تولید نفت آمریکا به حدود 10 میلیون بشکه در روز رسیده است. آنها مجوز صادرات نفت و گاز را صادر کرده‌اند که طی 40 سال گذشته بنا بر قانون این کشور چنین اجازه‌ای داده نمی‌شد.

    برچسب ها