عصر خودرو

در نشست بررسی بازار سرمایه بررسی شد؛

سود بورس ۱۱ درصد و بانک‌ها تا ۲۷ درصد

تکذیب جابه‌جایی شاخص بازار سرمایه با بلوک‌زنی

عصر بازار- نماینده سهامداران حقیقی بازار سرمایه دغدغه این روزهای سهامداران بازار سرمایه را بسته بودن برخی نمادها عنوان کرد.

سود بورس ۱۱ درصد و بانک‌ها تا ۲۷ درصد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نماینده سهامداران حقیقی بازار سرمایه در ارتباط تلفنی با گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: بسته بودن نمادها با دو علت عمده یکی تاخیر در انتقال اطلاعات از سمت ناشران بازار سرمایه و تخلفهایی در ارتباط افشای اطلاعات و دیگری سخت‌گیریهایی است که از سوی سازمان بورس انجام می شود.

    او ادامه داد: بخشی از سخت گیری ها و بسته بودن نمادهای بانکی عمدتا به جهت اختلافات نهادهای ناظری همچون بانک مرکزی و سازمان بورس است.

    چراغی افزود: سالهای گذشته بحثی بر اساس سیستم آی اف آر اس جهانی مبنی بر افشا سازی اطلاعات شرکتهای بورسی مطرح شده بود، در این خصوص اختلافاتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی وجود داشت و سازمان حسابرسی بعنوان حسابدار بانکهای خصوصی کشور برای بررسی وارد داستان شد که این اتفاق برای مدتی موجب بسته شدن نماد برخی بانکها شده است.

    او ادامه داد: وجود چند نهاد ناظر از قبیل بانک مرکزی ، بیمه و سازمان بورس ، عمدتا سبب ضرر سهامداران برخی نمادهای دارای چند ناظر می شود مثل بانکهایی همچون صادرات ، تجارت ، دی ،ملت

    امیر هامونی مدیر فرابورس ایران، بازار سرمایه را وابسته به رکن شفافیت اعلام کرد و ادامه داد: همیشه این تعارض وجود دارد که ما نقدشوندگی را فدای شفافیت کنیم یا شفافیت را فدای نقدشوندگی ، این بحث سالهای اخیر است. در حوزه پتروشیمی ها توقف طولانی مدت داشته‌ایم در سال 92 و امسال شاهد توقف نمادهای بانکی هستیم.

    بعضا در برخی از صنایع شاهد بودیم نهادهای سیاست گذار که به سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس موثر بودند ، سیاستی را اتخاذ می کنند که سبب ابهام در صورتهای مالی شرکتها می شود، مثل صنعت بانکی که مکانیزمهای متفاوتی را شامل می شد ، بانک مرکزی بخشنامه ای ابلاغ کرد که به بین المللی شد بانکها می تواند کمک کنند اما در شرایط فعلی ابهاماتی را ایجاد کرده است.

    او افزود: آنچه در بازار سرمایه است رابطه مالکان بازار با بنگاه هاست، وقتی بحث مالکیت بنگاه یا بانکها پیش می‌آید باید بدانیم سهم و ارزش واقعی بنگاه یا بانک جدا از نوع قرارداد بانک با مشتریانش است این وضعیتی است که باید در صورتهای مالی برای مشتریان شفاف باشد.

    هامونی گفت: یکی از برنامه هایی که سازمان بورس برای حل این موضوع در نظر گرفته این است که دستورالعمل افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده را مطرح کرده است.

    شاهین چراغی در ارتباط با این برنامه ارزش بازار سرمایه را در روزی که گذشت 375هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم تقریبا حدود 100 میلیارد دلار است که بر اساس اطلاعات موجود ، سپرده های نزد سیستم بانکی یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان است،وضعیت بازار سرمایه ما تا زمانی که مشکلات سیستمی بازار پول حل نشود به هیچ وجه رفع نمی شود. عملا ما مسیر اشتباه را طی می کنیم.

    او ادامه داد: توقع داریم در خصوص بورس شاخص بالارود، در حالی که یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان سپرده در سیستم بانکی داریم ، اگر نرخ سپرده ها را با رقم احتمالی 20 درصد حساب کنیم حدود 64 میلیارد دلار درسال سودی است که به مردم تعلق می گیرد. فراموش نکنیم که این سود معافیت مالیاتی دارد .این روند به بدهکارتر شدن بدهکاران و افزایش سپرده های مردم نزد بانکها می انجامد.

    تاثیرات این روند سبب می شود که ما در بازار بورس شاهد 11درصد سود عملیاتی کل شرکتهای بورسی باشیم ، این در حالی است که سود بانکها گاهی به بالای 27درصد هم می رسد.

    چراغی گفت: بخشی از مشکلات ما ساختاری است باید مشکلات بازار سرمایه را بپذیریم.

    او به پاره ای از مشکلات درونی بازار بورس اشاره کرد و گفت: گاهی دیده می شود چندین نماد معاملاتی منفی است و شاخص با اتکا به دو یا سه نماد مثبت می شود ، نباید اجازه دهیم شاخص بازار بدون کاهش رنگ سبز بماند.

    هامونی به اصطلاح بلوک زنی در بازار اشاره کرد و گفت: طبق دستوالعملهای بازار، بلوک زنی از بازار اصلی جدا شده و به کار خودش می پردازد، پس تداخل معاملات خارج از بورس با معاملات داخلی بورس پیش نمی‌آید و شاخص بازار به درستی قابل اعتماد است.

    مدیرعامل فرابورس ایران گفت: بازار آینده سرمایه متعلق به شرکت های دانش بینان و صنایع کوچک و متوسط در کنار صنایع بزرگ کنونی خواهد بود و شاهد طلوع صنایع جدید در کنار صنایع قدیم خواهیم بود.

    امیر هامونی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان بورس اجازه می‌دهد سودهای موهمی و تخیلی پیش بینی اما محقق نشود؟ افزود: در دنیا شرکت ها سودهای خود را پیش بینی و اعلام نمی کنند و از ارائه اطلاعات گمراه کننده آنها جلوگیری و این موضوع توسط تحلیل گران بازار انجام می شود.

    وی ادامه داد: سایت «تدان» که در سازمان بورس راه اندازی شده و تحت نظارت کدال است شرکت ها اطلاعات واقعی و محقق شده خود را در کدال ارائه می کنند و شرکت های مشاور سرمایه گذاری و تحلیل گران بازار و شرکت های پردازشگر اطلاعات مالی که مجوز دارند موظند تحلیل و اطلاعات درست را به بازار و سرمایه گذار ارایه کنند.

    هامونی با اشاره به اینکه این موارد در دستور العمل های سازمان بورس دیده شده است اضافه کرد:  با جمع بندی نظرات مردم و کانون کارگزاران دستورالعمل افشا، دستور العمل پذیرش و دستور العمل معاملات با رویکرد بهبود فرآیند توقف و بازگشایی نمادها قطعاً می تواند صورت گیرد و اصلاح شود.

    مدیرعامل فرا بورس ایران گفت: فصل ششم قانون بازار  سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات نهانی و معاملات متکی بر اطلاعات نهانی را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است.

    هامونی با بیان اینکه این مورد را پیگیری می کنیم ادامه داد: در ماه گذشته با دو تخلف در این زمینه برخورد شده است.

    وی با اشاره به اینکه در سال 85 در حد 2 تا 3 میلیون تومان تخلف شد که شدیداً با عوامل  مربوط برخورد شد گفت: از سال 85 تا کنون حتی یک مورد پیش نیامده که همکاران در سازمان بورس و فرابورس و سایر بورس ها بخواهند سوء استفاده کند.

    هامونی با بیان اینکه نسبت به 10 تا 14 سال گذشته دائم روند بهبود را داشتیم افزود:  اگر اصل 44 اجرا نمی شد و شرکت ها وارد بازار بورس نمی شدند، اکنون با یک بازار 20 هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم در حالی که اکنون بازار ما حدود 400 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

    وی افزود: اواخر پارسال نرخ بازار  بدهی حدود 24 تا 25 درصد بود اکنون این رقم حدود 4 تا 5 درصد کاهش یافت و حدود 20 درصد است.

    هامونی اضافه کرد: نرخ سود بانکی در بازار بین بانکی اگر اصلاح و مدیریت نشود بازار بدهی ما اصلاح نخواهد شد.

    هامونی گفت: بحث نماد کنتورسازی در حال پیگیری در دادگاه است و منتظر رای دادگاه هستیم و پیش از آن نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه صنایع جدید به آرامی در حال ورود به  بازار است افزود: تا کنون اکثر شرکت ها با تجهیزات و ماشین آلات سنگین بورسی حضور دارند، اما چند وقتی شاهد درخواست صنایع جدید برای ورود به بازار هستیم.

    هامونی با بیان اینکه  260 شرکت دانش بنیان در این هفته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست دادند تا وارد بازار شوند اضافه کرد: با این فرآیندی که سالی 20 شرکت را ارزیابی اولیه و وارد بازار می کنیم اگر بخواهیم این 260 شرکت را وارد بازار کنیم 13 سال طول خواهد کشید تا این شرکتها وارد بازار شوند، بنابراین باید برنامه مدونی برای ورود شرکت ها و صنایع جدید تدوین کنیم.

    وی ادامه داد: 150 شرکت کوچک و متوسط به سازمان صنایع کوچک درخواست دادند تا وارد بازار شوند.

    هامونی با بیان اینکه باید زمینه را فراهم کنیم تا بازار بزرگ شود گفت: بازار آینده سرمایه متعلق به شرکت‌های دانش بینان و صنایع کوچک و متوسط در کنار صنایع بزرگ کنونی خواهد بود و شاهد طلوع صنایع جدید در کنار صنایع قدیم خواهیم بود.

    وی افزود: صنایع قدیم برای ماندن در صنعت و رقابت باید خود را دانش بینان کنند، در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود.

    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه درحال برنامه ریزی برای بازار اولیه این صنایع هستیم، گفت: اکنون بالغ بر 400 میلیارد تومان برای تامین مالی این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

    هامونی همچنین با اشاره به اینکه برای نخستین بار شاهد ورود اقتصاد هنر به بازار سرمایه هستیم افزود: از هفته آینده شاهد پذیره نویسی هولدینگ سرمایه گذاری هنر خواهیم بود.

    وی ادامه داد: با هماهنگی موسسان و نظارت دستگاه‌های اجرایی امیدواریم این اخبار، بازار را تحریک کند تا صنایع مختلف وارد شوند و پرتفوی سهامداران متنوع شود.

    شاهین چراغی کارشناس بازار سرمایه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دستور العمل‌های سازمان بورس به اندازه کافی وجود دارد اما باید ببینیم آیا به دستور العمل ها توجه می شود و آیا با دارندگان اطلاعات نهان برخورد می شود؟

    وی افزود: بحث اطلاعات محرمانه به معضلی در بازار سرمایه تبدیل شده است، یعنی گردش اطلاعات پیش از آنکه روی سایت های رسمی سازمان بورس قرار گیرد در میان برخی افراد وجود دارد.

    چراغی با اشاره به اینکه سازمان بورس باید جزئیات اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد درباره نماد کنتورسازی گفت: در این نماد تخلف توسط 3 رکن اتفاق افتاد از جمله اینکه باز شدن نماد توسط سازمان بورس که کوتاهی و بخشی تخلف بود که توسط شرکت های کارگزاری و بخشی توسط کارکنان شرکت های سرمایه گذاری یا کارگزاری یا سازمان یا شرکت بورس انجام شد.

    وی با تاکید بر اینکه باید با تخلفات برخورد کنیم گفت: بازار فرا بورس جدید و به خوبی کار کرده است.

    برچسب ها