عصر خودرو

سعودی‌ها کاهش صادرات نفت به آمریکا را هدف گرفتند

عصر بازار- سیاست نفتی عربستان برای کنترل قیمت جهانی نفت، ذخایر نفتی آمریکا را هدف گرفته است.

سعودی‌ها کاهش صادرات نفت به آمریکا را هدف گرفتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دانشجو ،در حالی قیمت جهانی نفت در پایان هفته گذشته به کمترین سطح خود در پنج هفته گذشته رسید که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بالا رفت و میزان ذخایر نفتی آمریکا نیز کاهش اندکی یافت.

    اوپک سعی می کند با کنترل تولید نفت اعضای خود موجب افزایش قیمت نفت در بازارها شود. اما افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه که در برنامه کاهش تولید نفت اوپک مستثنی شده اند، فشار مضاعفی را بر قیمت نفت وارد کرده است.

    با در نظر گرفتن اینکه برنامه کاهش تولید نفت اوپک تا کنون موفق به بالا بردن قیمت نفت نشده است، عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت این سازمان، اکنون قسمت دوم از معادله را هدف گرفته است.

    اطلاعات میزان ذخیره نفت آمریکا یکی از اطلاعاتی است که به راحتی در دسترس است و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان در بازار قرار می گیرد.

    عربستان که خود یک پالایشگاه نفت در خاک آمریکا دارد، قصد دارد که صادرات نفت خود را به ایالات متحده در ماه جولای 2017 کاهش دهد. کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا می تواند خود را به سرعت در آمار ذخیره نفت ایالات متحده نشان دهد و موجب کاهش سریعتر ذخیره نفت این کشور گردد.

    ارزیابی می شود که عربستان بتواند 100 تا 250 هزار بشکه نفت در روز از صادرات خود به آمریکا بکاهد. این موجب کاهش واردات نفت آمریکا به میزان دو درصد می شود.

    عربستان به خوبی اهمیت تغییر تاکتیک در قبال نفت آمریکا را می داند و همین روند را دنبال می کند. وزیر نفت عربستان اعلام کرده بود که کاهش صادرات نفت به آمریکا یکی از گزینه های روی میز این کشور است.

    صادرات نفت عربستان همچنین بر اساس اعلام مقام های رسمی این کشور قرار است به پنج مشتری نفتی آسیایی نیز کاهش یابد. بر این اساس صادرات نفت عربستان به هند در ماه جولای نزدیک به 200 هزار بشکه و به چین 110 هزار بشکه کاهش می یابد.

    گرچه عربستان در کاهش صادرات نفت به مشتریان خود سابقه دارد اما برای نخستین مرتبه است که صادرات به مشتریان آسیایی خود را کاهش می دهد.

    برچسب ها